Bästa reflexväst/reflextäcke

emlem

Trådstartare
Vilken är enligt er den bästa modellen både synlighet och säkerhetsmässigt om man råkar fastna i tex skogen etc?

Mamma har just köpt hund, en korsningstik på 7 mån, de bor ute på landet där det blir kolsvart och hon behöver synas när de är ute för ibland kommer grannen farande med sulkyn och travaren eller nån enstaka bil.
Vår förr hund bodde i stan med oss och hade reflexsele men här är ju belysningen bättre.

Jag bor på landet utan gatlysen och kör blinkande halsband och reflextäcke :)
De syns dock så bra i halsbandet att jag oftast bara har det, men vi har ingen korsande trafik här.
full30393203-1.jpg

708reflextackehund.jpg

Hööks reflexväst, lysande halsband (finns flera varianter som går att ladda med USB-sladd) och ha hunden kopplad när det är mörkt om det finns risk att den springer in i skog och fastnar (m.a.o. springer för långt bort från ägaren).

Självklart är hon kopplad, tänkte mer på när man är i skogen under de tiderna då hunden får vara lös men ändå behöver synas dagtid.. Kanske var lite otydlig där.
inget lösspringande i skogen i mörkret och inget lösspringande överhuvudtaget innan hon kan inkallning ordentligt.

Vilken är enligt er den bästa modellen både synlighet och säkerhetsmässigt om man råkar fastna i tex skogen etc?

Mamma har just köpt hund, en korsningstik på 7 mån, de bor ute på landet där det blir kolsvart och hon behöver synas när de är ute för ibland kommer grannen farande med sulkyn och travaren eller nån enstaka bil.
Vår förr hund bodde i stan med oss och hade reflexsele men här är ju belysningen bättre.
Reflex är det bästa om man möter bil mm med lyse - däremot värdelöst om man möter någon so inte lyser på en - då är det bar om hunden själv lyser. å en kombo av dessa är det bästa :)

Jag har lite samma problem. Vintertid är det mörkt både morgon och kväll så hur jag än gör sker promenader/fysträning i mörker. Själv har jag pannlampa, men att hitta något passande åt hundarna är halvt omöjligt. Vanliga reflexvästar vrider sig och då de går lösa i terräng dröjer det inte många gånger innan det är revor i västen. Lysande halsband är för klena i ljusstyrka för att synas genom pälsen och halsbanden åker alltid in under päls. Schäfern kan ha Orbiloc, men Corgin har mördat flera pga låg markfrigång. De klarar inte fukten som blir av att släpas i snön/vått gräs.

Någon som har tips på starkt lysande halsband som fungerar vid längre päls eller väst av typen Hurtta polar vest fast utan något som helst foder?

Jag har lite samma problem. Vintertid är det mörkt både morgon och kväll så hur jag än gör sker promenader/fysträning i mörker. Själv har jag pannlampa, men att hitta något passande åt hundarna är halvt omöjligt. Vanliga reflexvästar vrider sig och då de går lösa i terräng dröjer det inte många gånger innan det är revor i västen. Lysande halsband är för klena i ljusstyrka för att synas genom pälsen och halsbanden åker alltid in under päls. Schäfern kan ha Orbiloc, men Corgin har mördat flera pga låg markfrigång. De klarar inte fukten som blir av att släpas i snön/vått gräs.

Någon som har tips på starkt lysande halsband som fungerar vid längre päls eller väst av typen Hurtta polar vest fast utan något som helst foder?

Jag har ett starkt lysande (laddningsbart) halsband som är mer som ett vanligt halsband (ca 3 cm brett) och inte bara en lysande slang, Det kanske skulle funka? Jag har fått det av min mor som hittade det nånstans på fb men jag kan kolla upp vad sidan heter om du vill :)

Min har ett visiolight halsband och reflexväst. Har han overallen på finns det reflexer även på den. Visiolighthalsbandet syns verkligen jättebra på långt håll. Man bör dock inte ha blinket på utan fast ljus. Dels för att det stör hunden med så starkt blinkande ljus men också för att fast ljus syns så mycket bättre. Jag har haft flera olika lyshalsband tidigare men inget som syns så bra som detta.
Reflexvästar har jag haft alla möjliga. Det viktigaste där är att det är stora reflexer, att den sitter bra och att man byter ut den tillräckligt ofta. En reflex är uttjänt efter två år eller 25 tvättar.

Denna vrider sig inte på mina i alla fall :) Går att göra ett litet hål i nätet på ryggen och fästa Orbiloc:en i midjebandet sedan.

reflexvast_(1).jpg

Alternativt denna, som är supertålig. Mina hundar har den i skogen när de jagar, och den har hållt i två jaktsäsonger nu.
boettvast-600x413.jpg

Annars kanske en reflexsele är något? Går ju fästa Orbiloc i den också.
boett-reflexsele-bred-4-cm.jpeg

Alla är från Boett.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 055
Hundhälsa Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 368
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka