Bästa pizzasalladen?

tanten

Trådstartare
En av de saker jag kan äta utan att kväljas är pizzasallad. Även ute på lokal är det svårt att hitta riktigt god sådan. Hur gör jag för att få den sådär mild men fräsch och smakrik? Vill inte att den bara ska smaka vinäger...

Ska jag blanchera vitkålen? Proportioner olja/vinäger?
 
När jag gör pizzasallad på jobbet brukar jag ta i lite ättika, det tycker jag fräschar upp smaken ganska mycket. Typ en del ättika till två delar vitvinsvinäger och fyra delar rapsolja. Salt, grovmalen svartpeppar, en gnutta socker. Ibland lite salladskrydda. Brukar inte blanchera kålen, men det är inte fel att göra det heller.
 
10 delar olja, 9 delar äppelcidervinäger, 0,5-1 del socker och en duttdel salt och sen grovmalen svartpeppar efter smak blir bra och man kan ju modifiera socker/salt/peppar efter smak.

Finriven vitkål och man kan antingen koka upp oljan/vinägern eller hälla på den kall. Beror helt på vilken konsistens man vill ha på pizzasalladen, men man gör inget mer än finriver vitkålen.
 
En av de saker jag kan äta utan att kväljas är pizzasallad. Även ute på lokal är det svårt att hitta riktigt god sådan. Hur gör jag för att få den sådär mild men fräsch och smakrik? Vill inte att den bara ska smaka vinäger...

Ska jag blanchera vitkålen? Proportioner olja/vinäger?
Brukar ta 1 del vinäger och 2 delar olja och massera in det ordentligt i vitkålen med händerna. Kryddar med svartpeppar, salladskrydda och salt.
 
Jag brukar ha i en skvätt av spadet ur en burk smörgåsgurka, då får man både sötman och ättikan. Lärde mig det när jag jobbade på pizzeria för tusen år sedan.

Sen brukar jag också slaka vitkålen genom att hälla kokande vatten över den i ett durkslag (är det det som heter blanchera..?) På pizzerian "knådade" vi den kraftigt istället så att den mjuknade, men det är lättare att göra i stora mängder.
 
Jag tar ingen vinäger alls blandar istället olivolja med citron och lite vatten och maler salt och peppar över. Sen lägger jag små äppelbitar i vitkålen. Vitkålen hyvlar jag med osthyveln. Det blir fräscht och gott.
 

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp