Bästa märket träpellets

JollyPolly

Trådstartare
Hej! :) Ni som använder träpellets som strö, varifrån köper ni? Speciellt viktigt är att det är dammfritt då jag har hosthäst.

I förra stallet stod några på halmpellets från RS mustang. Fortfarande det bästa strömedlet jag stött på, dammfritt, lättmockat, dock kanske lite dyrt?

Jag har bränslepellets från Forssjö. Jag har även provat SCA stallpellets och Kraffts. Sämst var Kraffts, den löste inte upp sig lika lätt som övriga. Alla är dammfria sålänge man sköter vattningen! Oavsett dammar det inte alls lika mycket som i spånbäddarena som en del i stallet har. :)

Har rs mustang. Dyrt men otroligt lättskött. Dammar lite, vår/sommar höst om det är torrt ute men då är det bara att vattna så är det som bortblåst.
Märks knappt att det är vattnat.

Har vida stallpellets, har precis bytt från spån. Frågade runt en hel del och bäst enligt de flesta är sca pellets och vidas. Vidas är ngt billigare. Samt att valet blev lätt för mig då hela anläggning beställer från vida så blir ännu ngt billigare.

Varför inte? Vi ska ev byta ut vårt vanliga spån så jag är intresserad av alla åsikter.

Jag gillar det inte heller. Föredrar spån.
Spånpellets blir lättare dammigt. Svårare hålla rent då det är svårare få ut allt kissigt.
Sen är det bökigt vintertid med att blöta det utan att det fryser (mina äter den om den läggs in torr)

• Gilla
Reactions: Ace
Varför inte? Vi ska ev byta ut vårt vanliga spån så jag är intresserad av alla åsikter.
Tycker det är dammigt och väldigt odrygt. Dessutom är påsarna så himla små.
Min favoritblandning är följande: Först 4-5 balar torvmix, som jag "bankar till" lite med grepen så att det packar ihop sig lite. Därefter 1 ren kutterspånsbal på toppen. Lättmockat, fluffigt och mjukt! :)

Tycker SCA stallpellets är bäst. Halmpellets funkade inte till min . Hon ryckte det var matdags när det ströddes. Jag strödde med 2 stallpellets, en bränslepellets samt finkornigt spån var andra till fjärde vecka beroende på årstid. Min tant var en riktig skitgris så spån var jättejobbigt att mocka.

Jag har testat ett antal olika sorter och alla har funkat bra. Jag skär upp plastsäcken och häller i varmvatten från en kanna och så får det svälla i påsen innan jag häller ut det. Det mest lättmockade jag haft till min pissmärr eftersom det är så lätt att ta ut det blöta. Det sämsta jag haft är vanligt kutterspån för det har en urusel uppsugningsförmåga och kisset sprids lättare ut i hela boxen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
518
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: super
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
7
· Visningar
372
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama