Bästa köttbullarna!

Eller Felix.. :angel:

Mvh halvfabrikatsungen
Man kan spica upp Felix. Stek ordentligt med smör och ha i någon rolig krydda. Jag har funderat på om det går att marinera dom. Maken stekte med honung häromveckan. Han tyckte det var supergott sockergris som han är. Jag höll på att storkna dagen därpå när jag trodde jag hittade mumsiga kalla köttbullar att lägga på knäckemackan - örk.
 
Har mosad mandelpotatis istället för ströbröd eller havregryn.
Hälften älgfärs är nästan ett måste, blandar gärna älg, ren, nöt och fläsk om jag har möjlighet.
En knivsudd kryddpeppar är ett måste och NYMALEN svartpeppar.
Receptet är från någon riktigt gammal kändiskokbok, men kryddpepparpåhittet är mormors. <3
Smeten ska vara god innan jag steker dem. ;)
Förra sambon sa "Dina köttbullar är SÅ mycket godare än mammas, men det får du F-N inte säga till henne!!!" :D
 
Har mosad mandelpotatis istället för ströbröd eller havregryn.
Hälften älgfärs är nästan ett måste, blandar gärna älg, ren, nöt och fläsk om jag har möjlighet.
En knivsudd kryddpeppar är ett måste och NYMALEN svartpeppar.
Receptet är från någon riktigt gammal kändiskokbok, men kryddpepparpåhittet är mormors. <3
Smeten ska vara god innan jag steker dem. ;)
Förra sambon sa "Dina köttbullar är SÅ mycket godare än mammas, men det får du F-N inte säga till henne!!!" :D

Hur mycket mandelpotatis? Det lät jättegott (och jag har inte gjort julköttbullarna ännu)!
 
Vad tycker ni är det viktigaste för att köttbullarna ska bli bra?

Några hemliga knep? Kryddor?

-Jag steker tex alltid löken ganska länge innan jag blandar den i smeten.
-Använder alltid lökpulver då det blir en enorm skillnad i smak! Även en skvätt kalvfond, mycket salt och peppar.
- Saltar lite extra medan de steks (i mycket smör) för ytsältan

Funderar på att ta nymalen peppar i år, har alltid bara vanlig färdigmald annars.

Så, shoot!!
Min mamma gör fantastiska köttbullar (och mormors var lika bra om inte bättre!) och efter att hon stekt dem så lägger hon dem i en kastrull och tar regelbundet lite vatten i stekpannan och häller över i kastrullen tillsammans med lite kalvbuljong (på tärning).
 
Min mormor gjorde dom godaste köttbullarna, saknar dom och hennes kalpudding (mormor lever men hon klarar inte av att laga lika god mat längre).

Jag gör efter mormors recept men dom smakar inte som mormors, men när jag bodde hemma fick jag alltid göra köttbullar sa dom är nog ok ända.

Lägger ströbröd i vatten som far svälla, i med blandfärs och gegga runt ordentligt. Krydda med vitpeppar, kryddpeppar och salt. Stek i ordentligt med smör.

Köttbullarna serveras aret runt, provade ett ar att göra andra julköttbullar men mina vanliga är godare.
 
Ingen som prövat metoden att sjuda köttbullarna i kastrull med vatten innan de stekes för stekyta? Det är sjukt smidigt när man behöver göra mga som till jul. Och man vet när de är färdiga för då flyter de upp till ytan! Och det går väldigt fort! Om jag ska göra storsats så kokar jag dem i förväg. Sen i frysen tills dagen de ska ätas. Då slängs de ner i stekpannan så att de tinar och får härlig stekyta. Ger väldigt saftiga och smakrika köttbullar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp