Bästa köttbullarna!

Carand

Trådstartare
Vad tycker ni är det viktigaste för att köttbullarna ska bli bra?

Några hemliga knep? Kryddor?

-Jag steker tex alltid löken ganska länge innan jag blandar den i smeten.
-Använder alltid lökpulver då det blir en enorm skillnad i smak! Även en skvätt kalvfond, mycket salt och peppar.
- Saltar lite extra medan de steks (i mycket smör) för ytsältan

Funderar på att ta nymalen peppar i år, har alltid bara vanlig färdigmald annars.

Så, shoot!!
 
Har hälften kalvfärs + resten vanlig köttfärs och gör en smet med ströbröd som får svälla med matlagningsgrädde. Kanske ett ägg eller två också.
Smeten blir ganska lös.
Kryddar med nymalen svartpeppar och salt.

Använder ett teskedsmått för att då rätta julköttbullestorleken.
Har en tendens att bli större och större köttbullar annars. ;)

Ingen lök, inga kryddnejlikor eller annat som brukar vara med som jag inte kom ihåg nu.

Hur gott som helst! :d
 
Har hälften kalvfärs + resten vanlig köttfärs och gör en smet med ströbröd som får svälla med matlagningsgrädde. Kanske ett ägg eller två också.
Smeten blir ganska lös.
Kryddar med nymalen svartpeppar och salt.

Använder ett teskedsmått för att då rätta julköttbullestorleken.
Har en tendens att bli större och större köttbullar annars. ;)

Ingen lök, inga kryddnejlikor eller annat som brukar vara med som jag inte kom ihåg nu.

Hur gott som helst! :d

Haha jaa de brukar springa iväg i storlek av nån anledning :angel: Bra förslag med mått!
 
Vad tycker ni är det viktigaste för att köttbullarna ska bli bra?

Några hemliga knep? Kryddor?

-Jag steker tex alltid löken ganska länge innan jag blandar den i smeten.
-Använder alltid lökpulver då det blir en enorm skillnad i smak! Även en skvätt kalvfond, mycket salt och peppar.
- Saltar lite extra medan de steks (i mycket smör) för ytsältan

Funderar på att ta nymalen peppar i år, har alltid bara vanlig färdigmald annars.

Så, shoot!!
Lite kryddpeppar i smeten, jag är lite lat så jag orkar aldrig bryna löken före, men jag brukar använda rödlök, finhacka den riktigt ordentligt, mest för att familjen är kinkig...
 
*älgfärs
*Telicherry svartpeppar
*en skvätt Bong kalvfond
*salt
*lite ströbröd som fått svälla i grädde (jag tar mindre än vad som anges i recept)
*extremt finhackad schalottenlök
*ansjovisspad (till jul då)

Är det inte jul blir det kanske en skvätt rött vin, lite chili eller något annat jag känner för.
 
Mina godaste köttbullar är på fläskfärs med bl.a. hackad ansjovis, parmesan och rivet citronskal i. Och jag tillagar dem i ugnen i en ugnsform med hönsbuljong i botten. Vanliga köttbullar är SÅ tråkiga, speciellt när folk envisas med mager färs och inga kryddor :meh:
 
50/50 högrevsfärs och fläskfärs
Dijonsenap
Paprikapulver
Salt och peppar
Äggula
Grädde

Det är grunden sen lägger jag till lite efter vad jag känner för
Till jul blir det kardemumma, ingefära och muskot
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp