Bästa kattsanden?

Lycanthrope

Trådstartare
Nu ska en katt flytta hit till min och pojkvännen.

Min sambo är väldigt noggrann så det inte luktar för illa och så, så jag behöver en riktigt bra katt sand!
Självklart ska lådan städas flera gånger om dagen.

Vi vill alltså ha en kattsand som är hyfsat dryg, inte föör dyr, men är den dryg och väldigt luktfri så är det värt lite pengar för oss.

Tips mottages tacksamt! :D

Sv: Bästa kattsanden?

Vi köper "kattsand" på Granngården. Det är en slags spånpellets som är kanonbra. Luktar mycket lite samt att man behöver bara mocka ur lådan 1 gång i veckan. Fungerar jättbra tycker jag.

Kostar för hur mycket?

Jag vet inte granngården ligger nära mig :o

Edit: Såg att närmsta butik ligger i kungälv alt borås. Långt bort ju :(
Finns det ingen återförsäljare närmre?
Eller liknande strö kanske i djuraffärer?

Vi kör EverClean - småkorningt, klumpbildande och utan parfym och tycker att det är bra.
Inte billigast på marknaden, men bättre än det mesta.

Vi använder toalätt - papperspellets. En 55l-säck kostar 99:- på Hemköp i grannstaden, djuraffären som ligger lite närmare tar 119:- för samma storlek.
Det luktar, tja, papper. Komposterbart.

Sök i forumet, det finns massor med sandtrådar, en var aktiv för bara nån vecka sen...

min mor kör me pussikattgrus de klumpar är finkorningt, (gör inte så ont å trampa på) och är hyffsat billigt. luktar inget av de

Jag har provat massor men varje gång gått tillbaka till EverClean, helt klart bäst klumpbildande och luktar minst, är inte dyrt eftersom det är så drygt.

Jag har provat massor men varje gång gått tillbaka till EverClean, helt klart bäst klumpbildande och luktar minst, är inte dyrt eftersom det är så drygt.

Hade den ett tag o den var bra! Men, som student får man sålla bland sina utgifter och jag har nu återgått till Pussi kompakt ultra. Tycker faktiskt den är så gott som likvärdig = Dryg, klumpar sig fint och luktar inget (förutom när katterna slarvar med igengrävning efter att ha gjort 2:an då).
Den stora skillnaden är dock som sagt var priset!

Har med provat en del sandsorter med varierade resultat.

Jag har haft Pussi innan men jag tyckte snarare det blev dyrare eftersom den inte alls var lika dryg, visst var den billigare i inköpspris men man fick ju köpa oftare istället, sen tyckte jag även den dammade för mycket, men smaken är som baken ;)

Jag har haft Pussi innan men jag tyckte snarare det blev dyrare eftersom den inte alls var lika dryg, visst var den billigare i inköpspris men man fick ju köpa oftare istället, sen tyckte jag även den dammade för mycket, men smaken är som baken ;)

Hmm, så upplever inte jag det. Jag köpte nog lika ofta när det gäller pussi o everclean. Men däremot har du rätt i att pussin faktiskt dammar lite mer! Inte så att det kanske stör, men just lite mer.

Om du vill ha klumpande sand rekommenderar jag Pussi kompakt. EverClean är visserligen lite bättre men inte så pass bra att det är värt de där... 70 kronorna (?) extra.

Både Pussi och EC är dock sand som följer med katten ut så det är riktigt skräpig sand.

Jag tycker att kiselkristaller kapslar in lukt i särklass allra bäst. Det följer inte heller med katten ut på samma sätt som klumpande sand gör så det är mycket, mycket mindre skräpigt. Däremot får man räkna med att det går minst en påse i månaden vilket blir 69 kr/mån.

*kl*

Är det bara jag som kör med/är sjukt nöjd med Eldorados snorbilliga och bra sand? 5kg för 22kr på hemköp. Finkorning, luktar lite, klumpar bra. Inte den drygaste direkt men helt ok.

Vi har också använt eldorado en del och tycker absolut att den ärett helt ok budgetalternativ till andra dyrare finkorniga sandsorter.

Annars kör vi med Katty här hemma, grovkornig, men billig och superbra, ca 49:-/10 kg.

Fresch and Easy. En slags kristall sand som håller sig fräsch läänge! 99kr / 3kg på ICA. Inte super billigt men håller verkligen vad den lovar + lätt att få tag i. (bor ju i en håla)

ja kör oxå me eldorado är supernöjd, billig å drygt för mig, går dock åt om man har 2 eller fler katter, men en påse räcker ca 2 månader rensar lådan varje morron och kväll och diskar ur den varannan månad.

*kl*

Är det bara jag som kör med/är sjukt nöjd med Eldorados snorbilliga och bra sand? 5kg för 22kr på hemköp. Finkorning, luktar lite, klumpar bra. Inte den drygaste direkt men helt ok.

Har hållt mig borta från budgetsand sedan jag lyckades få hem någon billig ski*t som dammade helt otroligt mycket. Jag vill inte ha dammande sand för mina katters ögon och luftvägars skull så jag vågar inte prova billig sand igen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan...
2
Svar
23
· Visningar
6 086
Senast: sofia77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar