Bästa inställningar + objektiv till Ni D50

F

Fire-Eye

Vad har ni för tips till oss med Nikon D50?

Och vilka har en Nikon D50? Vilka objektiv använder ni?
Jag har ett 55-200 mm. och ett 18-55 mm.

Jag!! :love:

Sv: Bästa inställningar + objektiv till Ni D50

Hade precis bestämt mig för att köpa en D50, när de utgick ur sortimentet på två ställen där jag skulle köpa den :(

Fick bli en D40x istället, och jag beställde ett 18-55 objektiv till att börja med. (Jag vet att många tycker att D40X är för dyr i förhållande till vad man får för pengarna, men jag resonerade så att om jag lägger till lite och köper t.ex. en D80 så blir den kanske för avancerad för en amatör som jag. Jag vet inte, men jag litar på att kunna köpa till bättre objektiv senare, istället för att välja ett allt för avancerat kamerahus)

Följer tråden med spänning och hoppas få några tips jag med :)

Senast ändrad:

jag har iofs en d80 men skall köpa en d40/d40x till barnen senare (gärna beg)
jag har ett 18-135, ett 85/1.8 och ett 70-300 (sigma)
idag fotade jag tjejerna i ridhuset, då var 85/n perfekt då den fungerar bra i dåligt ljus, skall skaffa en 50/1.4 eller 50/1.8 senare.
ställde iso på 1200 och bländare 1.8 i programläge A och strax skall vi se om det blev bra.

Kan inte du lägga upp lite bilder du fotat med D80n?

Kan inte du lägga upp lite bilder du fotat med D80n?

oj, finns lite att välja på, men jag gör det kort, bilder tagna i dagarna.
Jag är ingen perfektionist, jag tar kort för jag älskar slutarljudet.
Sedan så labbar jag fortfarande mycket.
vi kan börja med två kort från ridhuset igår. idag hade jag gjort annorlunda, men med batteri i kameran som tjöt slut så fick det bli som det blev, var som på ganmla analoga tiden, man såg resultatet hemma (stängde av displayen för att spara batteri)
Dessa är tagna med iso 1200 (tror jag det var, slutare 1/500 resp 1/750) idag hade jag nog haft högre iso och slutare på högst 1/1000 eller 1/2000. Korten är INTE bra, men de är ögonblicksbilder som ändå ger lite känsla hur det såg ut. är man van vid gamla analoga kameratiden är detta ok. :-)
DSC_0273s.jpg

Min 10-årga dotter häver sig över 125 med sin lilla ponny, att mammas min inte syns är lite synd, för det var skräckblandad förtjusning.
DSC_0287s.jpg

en betydligt större welsh cob tar sig över samma hinder

DSC_0331cs.jpg

Den stora cobben efter träningspasset.

DSC_0046s.jpg

En blomma i närbild

DSC_0061s.jpg

en till

DSC_0047s.jpg

Pricken

DSC_0142s.jpg

en av våra valpar.

DSC_0087s.jpg

En sonen glatt badande i det inte allt för varma vattnet

DSC_0375s.jpg

Igår, medans resten av oss var i ridhuset smet den unge mannen ut och hittade en vattenpöl at leka.. jag menar bada i, av med kläderna och så bara dyka i....

DSC_0013s.jpg

svalbo

DSC_0128s.jpg

och så en av våra...
Det är så här man ser dem, ofta... övriga familjen gillar inte dessa kort, jag älskar dem, både korten och familjen.

sommerar vi så är det bara ett axplock, inga kor är toppenbra eller så, men jag gillar dem.
Egentligen borde jag kanske ljustera dem i photoshop för att lätta upp högdagar m.m., men jag orkade inte nu på morgonen.
Jag får helt enkelt lära mig att ta bättre kort med en gång!
svalorna jobbade jag hårt med och fick lite olika kort, men de är så förbannat kvicka att man knappt hinner reagera. inget-de är där-inget

Jag har en Nikon D50, med "vanliga" 18-55 till. Är på jakt efter ett nytt objektiv, men kan inte bestämma mig för vilket... Vill ju (givetvis) komma närmre, så ett superzoom kan vara aktuellt.

Beträffande inställningar så kommer det liksom av sig självt. Jag använder aldrig eller sällan blixt, utan ändrar då hellre ISO.
Vitbalans är himla bra att ändra, om man till exempel vill ha ett snällare ljus på ansiktsbilder där inte varenda prick och finne syns som ett rödljus eller huden blir helt kritvit.. Inte så kul ;)

De senaste bilderna är nog från igår och i förrgår när jag låg och krälade ute på fälten här hemma :angel:

Antar att bilderna blir ganska stora...
dsc_0014_1184430106.jpg

Hmm.. mjo.
Vi kör länkar i stället. ;)

Här finns det lite bilder
Och här finns det lite fler

Några som troligen är lite mindre:
dsc_0044_liten_1182405795.jpg

dsc_0012_1182405754.jpg

vackert_1181596049.jpg

vackert_vackert_vackert_1181596140.jpg

v_rv_r_1178779173.jpg

jag tycker ni skall titta på 18-200 3.5-x vrII, kostar runt 6500 och är ett riktigt bra allroundobjektiv, dessutom med bildstabilisator.
skall i ha bättre juststarkare är 70-200/2.8 också i prisklassen 6-12 beroende på modell och vem som säljer

fina kort förresten!!!
Ni som fotograferar med nikon tycker jag skall kika in här också

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
Kultur Jag vill lära mig hur man tar skarpa bilder på djur i rörelse. Till mitt förfogande har jag en nikon d5100 med medföljande standard...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: warg
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om...
Svar
15
· Visningar
1 554
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka