Bästa hovsmörjan

Sv: Bästa hovsmörjan

Elisabeth Ardens 8 Hours kräm är ju väldans bra, men det blir väldigt dyrt i längden. En liten tub för 200 SEK. men jag har använt det nu när man häst blivit riktigt torr och trist i hovarna....

Ja den är nog bra för torra hovar. :D

Men hästen jag vill smörja upp har snarare tendens till mjuka hovar, inte spröda. Då känns det ju fel att använda vanligt fett? Så vad ska man använda för att göra hoven starkare men inte mjukare?
Får gärna vara lite desinficerande också.:)

den använder jag på andra hästens bakhovar som skydd mot mitt paddex-underlag.:p så den kan jag ju testa! :)
fanns dock inte på sidan du länkade? däremot fanns cavalor dryfeet, någon som provat den?

Senast ändrad:

Är inte säker på att jag fattar vad du menar. Men mig veteligen finns ingenting som du kan smörja hoven för att få den starkare. Det kommer innifrån.

jo det gör det. det fungerar bevisligen på min andra.

hoven blir ju mjuk pga fukt och torrare när det är torrt ute. så nog påverkas hoven utifrån också..

Är inte säker på att jag fattar vad du menar. Men mig veteligen finns ingenting som du kan smörja hoven för att få den starkare. Det kommer innifrån.

Jag tänker som så att det beror på vad som gör det. Har hästen dåliga hovar naturligt så hjälper det inte att smörja på saker utifrån utan då är det tillskott som gäller.

Men blir hoven tillfälligt dålig pga av underlag, väderlek osv så kan man ju skydda hoven mot fukt t ex. Vi har haft lite problem vissa somrar med att hovarna bli porösa utav fukten (när det regnat mycket). Då skor vi oftare+tjära.

hovslagarens bästa tipps...kallpressad rapsolja

Jag använder Forans hovolja då som innehåller en del tjära.

håller hoven spänstig utan att torka ut den.

Jag använder tjära, trätjära.

Torr hov = olja, kallpressad raps
För blöt hov = tjära

Kan lägga till att jag även har provat Keratex Hoof Hardener, funkar faktiskt riktigt bra.

cornucrusine eller hur fasen det stavas :D sjukt bra iafl. det ända som jag tycker fungerar överhuvudtaget.

Hejsan

Tycker att "Kentucky hoofoil" funkar bra, dyrt men men vad gör man inte:)

Det är ju ett horntillväxtstimulerande liniment för kronranden.
Använder du det som smörja?

om man använder det för mkt kan man visst få sämre o inte lika hårt horn.
Hoven växer "för snabbt"

Elisabeth Ardens 8 Hours kräm är ju väldans bra, men det blir väldigt dyrt i längden. En liten tub för 200 SEK. men jag har använt det nu när man häst blivit riktigt torr och trist i hovarna....

Är det verkligen bra???
Massa parfym, kemikalier och skit...

vanlig matolja eller ekols hovolja , och vattenbad..

hovstärkare - finns på bla H***S & B****S
min hovslagare e galen på mig för att ja använder detta , hoven e hård som granit! o inte en tappsko sen ja börja me de!:bow:

jo det gör det. det fungerar bevisligen på min andra.

hoven blir ju mjuk pga fukt och torrare när det är torrt ute. så nog påverkas hoven utifrån också..

För att få den mjukare ja, då kan du använda vatten-boots, billigt och enkelt. Men du skriver "starkare" (?)

När du säger det....
Jag har ju den med pensel i, men DEN varianten luktar lika som cremen. det finns en till som är genomskinlig o luktade annorlunda

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
606
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2
Svar
39
· Visningar
1 915
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka