Bästa hovsmörjan

Sv: Bästa hovsmörjan

Är det verkligen bra???
Massa parfym, kemikalier och skit...

Det sägs att krämen togs fram till Alisabeths fullblods hästars hovar.... Jag har använt de runt sömmarna när det varit nödsituation, dvs på väg att spricka och ge med sig helt. Har knappast råd att smörja hela hovarna varje dag med den krämen.

jag penslar på jordnötsolja på min hästhovar :) det funkar faktiskt jättebra och kostar bara ca 20-30 kr på ica :)

Det är ju ett horntillväxtstimulerande liniment för kronranden.
Använder du det som smörja?

om man använder det för mkt kan man visst få sämre o inte lika hårt horn.
Hoven växer "för snabbt"

Cornucrescine finns även som fuktighetscreme för torra och sköra hovar. Det var kanske den radon menade :confused:

Immer

jag annvänder bägge delar.. har alltid funkat super på alla mina travare genom tiderna och hovslagarna har alltid tyckt att de har helt otroligt fin hovkvalité. så då vet inte jag hur du axel smörjer som eller vad du har för hästar om de blir dåliga i hovarna va de.

kan lägga till att jag blandar dem i en stor hink och smörjer hela hovar utanpå och innuti.

den använder jag på andra hästens bakhovar som skydd mot mitt paddex-underlag.:p så den kan jag ju testa! :)
fanns dock inte på sidan du länkade? däremot fanns cavalor dryfeet, någon som provat den?

Jag har provat dryfeet och jag tycker det funkar väldigt bra mot strålröta i alla fall:) Men man måste vara noga med att tvätta rent hovarna och spruat på ordentligt med dry feet i några dagar för att det ska ge resultat. Helst två gånger om dagen.
En annan bra sak som fungerar är aloevera produkterna. Till strålröta är dem suveräna och innehåller ju heller inte några farliga kemikalier utan bara naturliga saker! Man sprayar först sprayen och smörjer sen på gelen. Det funkar! Men även där helst två gånger om dagen:)

*kl*

Tuff Stuff tycker jag funkar kanon runt sömmarna för att förhindra sprickbildning på sommarspröda hovar. Som fuktgivande smörja kör jag för tillfället på Forans Flexi-Hoof cream, helt ok!

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
606
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2
Svar
39
· Visningar
1 915
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka