Bästa hemlagade pizzan!!!

Texaz

Trådstartare
Har ni några egna knep för att få till den perfekta pizzan?

Gjorde för några veckor sen kebabpizza som blev vansinnigt god, men har tyvärr inte en aning om var jag hittade receptet???:o

I morgon kväll blir det pizzabak med sönerna, så nu vill jag ha tips på supergod pizza!!!:up:

Sv: Bästa hemlagade pizzan!!!

Vi gör oftast väldigt enkel pizza hemma, tomatsås, champinjoner och ost. Sen in i ugnen och på med tunna, tunna skivor skinka när pizzan tas ur ugnen.

Hemligheten är enligt mig att inte ha så mycket på pizzan. Köper vi så har jag alltid kycklig och banan, det är mumma :d

*kl*

Knepet vi använder är att lägga pizzan på en het plåt. I ugnen läggs några isbitar/lite vatten på en undre plåt.

Har ni några egna knep för att få till den perfekta pizzan?

Gjorde för några veckor sen kebabpizza som blev vansinnigt god, men har tyvärr inte en aning om var jag hittade receptet???:o

I morgon kväll blir det pizzabak med sönerna, så nu vill jag ha tips på supergod pizza!!!:up:

Bakstenar, supervarm ugn i god tid, långkokt tomatsås och riktig mozzarella. Gärna lite parmaskinka, ruccola och ringlad olivolja efter gräddning.

Hemligheten är enligt mig att inte ha så mycket på pizzan. Köper vi så har jag alltid kycklig och banan, det är mumma :d

Jag håller helt med - de gånger det blivit sämre är när man vill för mycket med fyllningen och överfyller. Fast varm banan (eller för den delen vidrig burkananas som många envisas att ha på pizza) är verkligen uräckligt, så där håller jag inte med.

Ett annat tips är att göra kalljäst pizzadeg; det gör ganska stor skillnad.

Jag ar lite tvartom - ju mer fyllning desto battre :love:
Mitt tips ar att forgradda bottnen i ca 5 min innan man lagger pa fyllningen sa slipper man problemet med degig deg. Och fetaost blir slurpslurpslurp och mumma pa pizza (tycker jag). Ibland lagger jag i oregano i pizzadegen.

+1 pa kalljasta pizzadegar :d

Parmaskinka, soltorkade tomater och riktigt bra ångkokt tomatsås. Mozarella och tunt med parmesanost, ett par basilikablad efter gräddning i ordentligt het ugn. Förvärmd plåt är ett måste.

Alternativt en god salami i tunna skivor (den dyra, torra sorten)

Vi bakade pizza idag :D

På har vi:
- Krossade tomater (en chili och en halv vanlig)
- Goudaost alt färdig riven pizzaost
- Fetaost smulad över hela pizzan
- Strimlad kokt skinka
- Strimlad tysk jalapenosalami
- Oregano, vit- och svartpeppar (salt i degen)

Sambon lägger på ananas på sin sida :) Vi smörjer in plåten med olivolja innan vi brer ut degen, blir saftig och knapriga kanter som är lätt att lossna från plåten :)

Jag gör en helt vanlig pizzadeg enligt rutiga kokboken, och den kavlar jag ut väldigt tunn. När jag gör pizzadeg på 50 g jäst täcker degen två ganska stora ugnsplåtar (uppskattningsvis 30*45 cm).

Vad jag brukar sätta på min pizza, i denna ordning:

Delikatesskryddad tomatpuré som jag kryddar med oregano, salt och peppar
Champinjoner
Västerbottensost (rejält med ost!)
Pepparsalami
Halverade körsbärstomater
Strör över oregano

Ugnen ska vara så varm den bara kan. Vrid på max och se till att ugnen verkligen är varm innan du sätter in pizzan. Gräddtid ca 10 min, kanterna ska börja få färg och fyllningen ska ha ett "färdigt" utseende.

Vi använder kungsörnens pizzamix, den är supergod. Sen använder vi tomatsås på burk, Barillas är god. Det tar så lång tid ändå att göra pizza så egen tomatsås orkar jag inte hålla på med.

Sen ska osten vara direkt på tomatsåsen och därefter resten av toppingen.

Ett tips om man vill göra egen tomatsås och har lite ont om tid är att pressa ur vätskan ur de krossade tomaterna med en finmaskig sil innan man kokar den. Då får man genast mustigare och mindre vattnig sås och den slipper koka lika länge. Ett par drag med mixerstaven i tomatsåsen gör också att det ser ut som om den kokat några timmar. Och sen är det givetvis viktigt vilka krossade tomater man använder.

Det här tipset har säkert ni andra redan koll på, men jag lärde mig det först för något år sedan. Osten ska man lägga över tomatsåsen, innan man slänger på allt det andra. Pizzan blir betydligt saftigare och godare då :).

Själv brukar jag bara ha salami och lite skinka på, och toppa med oregano. Favoritpizzan annars är med parmaskinka och mozzarella, men det har jag aldrig provat hemma. Det kanske man borde ;).

*kl*

Ett bra recept på kalljäst pizzadeg:

Kalljäst pizzadeg 4 mindre pizzor eller 1 bakplåt
500 g vetemjöl, 8-9 dl
10 g jäst
1½ tsk salt
2 tsk socker
3 dl kallt vatten
2 msk rapsolja eller olivolja

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt de övriga ingredienserna
Arbeta samman degen i en köksmaskin i ca 10 minuter.
Täck över skålen med plastfolie och ställ den att jäsa i kylen, 12-24 timmar.
Sätt ugnen på 250 grader, när den är tillräckligt varm ställer du in en bakplåt och låter den bli varm undertiden du bakar ut degen och gör färdigt pizzorna.
Dela antingen degen i 4 lika stora bitar som du kavlar ut tunna runda bottnar på två kalla plåtar med bakplåtspapper på, eller så kavlar du ut hela degen på en plåt med bakplåtspapper på.
Lägg på dina goda fyllningar, ta ut den heta plåten från ugnen och för försiktigt över bakplåtspappret med pizzorna på den.
Baka av mitt i ugnen på 250 grader ca 10 minuter, ev längre beroende på vilken fyllning du har och hur mycket du lagt på.

Och adderar gärna att bakstenar under pizzan gör susen för kvaliteten på gräddningen.

Jag kokar tomatsåsen själv, jag fräser först finhackad lök i olivolja i en kastrull och sedan häller jag i en burk finkrossad tomatsås, en rejäl matsked tomatpuré, örter och en tesked balsamvinäger och reducerar ner till rätt konsistens.

Mina favoritfyllningar:
- Parmaskinka och färska champinjoner
- Parmaskinka och gorgonzola
- Stark salami
- Ansjovis, kapris och oliver
- Köttfärs

Min man är konservativ och vill alltid ha mozzarella på, själv föredrar jag prästost.

Min favoritpizza är en vit pizza. Använd cream fraigh istället för tomatsås, sen lägg på serranoskinka, chevreost och pinjenötter och grädda. Till servering lägger du på ruccola och ringlar över lite honom. Hur gott som helst!

Jag kokar tomatsåsen själv, jag fräser först finhackad lök i olivolja i en kastrull och sedan häller jag i en burk finkrossad tomatsås, en rejäl matsked tomatpuré, örter och en tesked balsamvinäger och reducerar ner till rätt konsistens.

Minus vinägern är det ungefär så vi gör också. Blir himla mycket godare än bara typ passerade tomater som jag till min fasa sett folk ha på direkt ur burken :p Måste prova med vinäger också!

Vad som är på här brukar dock bero på vad som finns hemma för dagen, pizza är ju ett toppensätt att tillaga rester på! ;) Ingen ost dock, det klegget skippar jag gärna och så bli pizzan med ens mycket godare :d

Ikväll blir det nog dock den köpta varianten :o Blev himla pizzasugen när jag läste tråden och sambon lär knappt protestera :p

Just en sådan deg står på jäsning i detta nu i min kyl. När jag kommer hem ikväll tänker jag bre ut pesto på degen, champinjoner och mozzarella. När jag gräddat den har jag på ruccola och körsbärstomater (som jag kramat ur) samt oregano.

Igår kväll strimlade jag också vitkål och blandade med salt så att jag kan göra den här pizzasalladen:
http://www.ica.se/recept/klassisk-pizzasallad-716815/

Gjorde en superdupergod och icke-flottig pizza igår, cross-over kan man lugnt säga. En sushi-pizza!

1. Ta fram en fryst laxbit på tining.
2. Gör pizzadegen (knåda ordentligt) och låt jäsa.
3. Fräs hackad gul lök mjuk i smör i en gryta, häll i en burk passerade tomater, lite salt och peppar. Låt puttra i minst 20 minuter.
4. Marinera skivad mozarella i rapsolja, risvinäger och wasabi.
5. Baka ut pizzan och lägg på tomatsås, mozarella, oliver och kapris. Grädda.
6. Lägg på skivad tinad lax, strössla över sesamfrön, färsk koriander, japansk soya och gari (inlagd ingefära).

Servera med sallad (gärna späda blad typ maché), marinaden som blev över, och en lätt lager. ÄT!!!!

Du, med flera, ställer lite krav på de krossade tomaterna. Jag är nyfiken på vilka märken ni föredrar? :)

Jag tycker inte jag känner så stor skillnad på tomaterna när de väl är nere i såsen och kokat till sig. Iofs brukar jag inte köpa de billigaste, men mellanpris.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 931
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 054
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka