Bästa helfodet Till Spinkig häst.

D

diartistakasha

Hjälp mig i foderdjungeln. Har tidiare bara "blandat" maten sjäv. Men vill för enkelhetens skull gå över till ett färdigsamasatt helfoder.

Hästen är ett muskel och hull fattigt staket och har nu efter lång vila satts i gång ordentligt (medel hård träning 1 timme/dag)

Han går på fri tillgång på hö som ej är analycerat och käkar i nu läget lucern havre korn kli betfor mineral och olja.

Vad finns det för Helfoder som ger mycket energi utan att göra hästen för "hög"?

tipsa på!

Bild på min eländiga häst
18702035.jpg

Sv: Bästa helfodet Till Spinkig häst.

Jag ger kra**t rehab. Ett havrefritt färdigfoder som är framtaget till konvelacenshästar bla. Består mestadels av korn. Enligt kra**t, ska jag inte behöva ge extra mineraler till min häst iaf. Kan vara bra att ringa och fråga. Beror ju på hur mycket man ska ge osv. I övrigt ger jag förutom hö, lucernhack och b-vitamin nu vid fällning.

Kaft rehab käkade han när han stod på hbg djursjukhus. Det jag funderar på är om det räcker med et foder för konvalicenter när han går så pass somhan ändå gör. Men det kanske fungerar?

Är det ett hel foder? Har för mig att man bör ge spannmål typ havre och korn till det elle har jag snurt till det? Har blivty rekomendead det somkompleterings foder från annat håll har jag för mig...

Man kan ge spannmål i, men är inget krav. Fodrar enbart med Hestekraft och inget annat.

ok.Låer ju bra i ånt fall..ska checka upp det!

Det är ju väldigt svårt att ge generella råd när man inte har en analys eftersom man inte har några riktlinjer att gå på. Det är ju ändå analysen man styr efter om man sedan behöver komplettera med övrigt foder och för att foderstaten ska bli balanserad samt att veta Hur mycket man kan ge.

Jag tycker dock att Krafft Rehab är ett väldigt bra foder, min fick det när hon behövde gå upp i vikt och det gick förhållandevis snabbt från att jag gick från en häst man såg revbenen på tills det att hon började bli bra i hull. Dock så hade ju min häst blivit undernärd tidigare och fått dåligt med mat så hon har en stor aptit och äter mycket och ofta.

Jag har också fodrat med Hestekraft och tycker också det är ett bra foder. Fördelen är att du kan blanda ut med spannmål, men som sagt är det inget måste. Men genom att blanda med havre eller kornkross kan man ju reglera näringen en del och anpassa efter hur pass mycket man behöver ge.

Hippo Alfa har jag inte fodrat med själv men har gett andra produkter ur Hippos sortiment med gott resultat och vet andra som är mycket nöjda med just detta foder.

Nä jag vet ska försöka få boden att fixadet till nästa år, han kör ju hem ett par balar i taget bara till mig så jag kan ju inte ta nå medelvärde. på hästen syns det ju ialla fall att han behöver mer protein och energi. Höt är eko odlat (så jag antar att proteinet i det är lågt) tidigt skördat och riktigt fint annars.

Jag har dock fått för mig att han har väldigt mycket annat att göra än att käka. Tar en tugga och joggar ett varv och kollar läget. Han har lätt för att stressa upp sig och göra av energi. Och skiter ofta i att käka (han är ett typ exempel på häst som borde stå i stall i stort sett hela tiden och endast motioneras i skritt maskin och ridhus :/ men det går ju inte)

Okej, i så fall skulle jag prova att ge lucern om du tror att det är dåligt med protein i höet. Jag skulle nog ge uppblött lucernpellets samt ett färdigfoder, skulle nog välja just Hippo Alfa, Krafft Rehab, Hestekrafft eller motsvarande.

Mitt fullblod var mager som en jakthund, när han kom till mig.
Det första jag kollade var tänderna. Det visade sig att han inte fått tandvård på flera år och hade fullt av blåsor i hela munnen!
Efter tandis varit där, började han äta bättre, men inte tillräckligt.
Han har lätt för att stressa upp sig om han är själv i stallet osv.
Luftsnappar gör han oxå.
Så läste jag att luftsnapperiet oftast beror på magsår!
Jag började ge hög dos av foderjäst, utan resultat, så jag testade att ta ner den till normalgiva + 1/2 pkt bakjäst per dag.
Utöver detta har han fått B-vitamin i ett par veckor för fällningens skull. Och gissa vad? Han äter som om han aldrig sett mat tidigare!
Han slänger sig över minsta grästuva, äter upp lucernet först, vilket han inte gjort tidigare, äter upp allt em hö innan kvällshöt. Det ligger aldrig kvar kvällshö på morgonen längre, han äter upp frukosten i ett nafs! Det ska tydligen bero på att jästen innehåller så mycket
b-vitamin, som är tarmreglerande. Vet inte om ditt problem ligger där förstås, men annars kanske det kan vara värt att prova?

Jag börjae med B-vtamin och jäst för några dagar sen faktist då han även varit lite dålig i magen. Det kanske ger sig efter ett tag. Magen är bättre i alla fall.

Tänderna är kollade och fixade av tandläkare för inte så länge sen.

Min luftsnappar ju inte men han är ett typ exmpel på en häst jag skulle kunna tro ha magsår den stessapan.

Hoppas det ger sig efter ett par dar.
Min blev ju bättre efter bara 5!

lite off-topic kanske, men, vitlöksmängden i Hestekraft, kan den påverka de röda blodkropparna, eller är det för liten mängd för det? Funderar på börja med detta foder till islänningen.

Mängden är försvinnande lite så det ger knappast en påverkan, utslaget på hela säcken får hästen i sig mikroskopiska mängder åt gången.

Jag pratat mig mycket ofta varm för Dodson 'n Horrell's Build Up... Jag provade i princip alla foder på marknaden med min förra häst... men det hände inte mycket förrän jag började ge detta... på bara ett par veckor hade underverk skett... ett rätt så dyrt foder förvisso men det är ju alltid lättare att hålla en vikt än att få upp de... så jag skulle tro att man kan byta till tex alfa när han gått upp tillräckligt... Hon var oxå ett muskelfattigt staket när hon kom men blev superfin efter build upen... så det är mitt tips:bump:

Jag tror inte att du har provat alla foder på marknaden, eftersom det finns foder som ger mer än Build upp. Men den har en intressant marknadsföring, bl a detta kan man läsa om fodret.

Långsamma energikällor som lättsmälta fibrer och oljor kombinerade med microniserat spannmål komplett med viatminer och mineraler ger en konditionsökning samtidigt som risken för att hästen blir för pigg minimeras.

Jag visste faktiskt inte att man kunde öka konditionen bara genom att byta foder, ska testa det någon gång.;)

Vad innehåller Dodson 'n Horrell's Build Up? Jag har blivit väldigt nyfiken på innehåll i foder sista tiden :)
U

Minns inte exakt men det har höga värden och är proteinrikt. Inte så konstigt att hästarna går upp..

Jag tycker fodersort är snudd på skitsamma. Mer mat funkar alltid.

Inte om man ger hästen så mycket man får i den ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: fleur
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 846
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10