Bästa helfodet Till Spinkig häst.

Sv: Bästa helfodet Till Spinkig häst.

Minns inte exakt men det har höga värden och är proteinrikt. Inte så konstigt att hästarna går upp..

Jag tycker fodersort är snudd på skitsamma. Mer mat funkar alltid.

Säkert att mer mat funkar på de flesta, men alla hästar äter inte upp det de får, dock gör min det ;).

Jag är mest nyfiken på VAD de innehåller (havre, korn, luzern börjar många innehållsförteckningar med ;)) Ganska intressant att studera innehållsförteckningar, framförallt på de foder som folk är mest nöjda med, ftast ganska traditionella råvaror i olika proportioner :). Det var därför jag var nyfiken, om det fanns något som stack ut här
U

Vårt fullblod är petig i maten, kräsen, behöver mycket av allt.

Hippo Alfa är svaret på våra böner. Har tidigare haft D&H, både PastureMix och BuildUp. Det gav en massa tandsten, men inget resultat på hästen. Mer än att han började fodervägra. Himla trist med så dyrt foder.

I min ungdom råkade jag ut för att min häst blev smalare och smalare trots i det närmaste fri tillgång på hö ( ej analyserat men de andra hästarna var runda) och långsam ökad kraftfodergiva. Han var glad och pigg men blev spinkigare och spinkigare och la naturligtvis inte på sig muskler heller. Efter samtal med vetrinär tog jag bort allt kraftfoder, gav endast grovfoder och ökade saaakta på kraftfodergivan och då tog han sig äntligen. Så här, många år senare, inser jag att hans tarmflora antagligen blivit störd.
I dagsläget skulle jag ge bakjäst och sedan använda mig av lusern samt hestekraft eller kraft rehab. Jag hade antagligen provat putta i lite soja också.

jag gillar doddson and horrel.. "Bild Up" den e super fin å funkar kanon för mina hästar. min magra tjeja gick upp snabbt av det.. långsam energi i så hästen ejblir pigg och ola mm i de. super bra.

Jag skulle rekommendera 2-3kg Krafft Sport pga energi innehållet, samt 2-3kg Krafft Groov 125 pga proteininnehållet, samt 2 dl olja, 400g vetekli, 0.3kg betfor, 2kg Lucern pellets (uppblött) samt fri tillgång på Hösilage. det enda som hjälper om man har en mager, omusklad och kräsen häst är att ge den ett foder som är smakligt och som den äter upp. Om denna häst rids normalt 5 dar i veckan så tycker jag att man inte ska dra ner fodret alltför mkt de dagar den vilar för den kommer att behöva det för att återhämta sig och kunna bygga upp muskler och komma upp i ett normalt hull. Därav rek av bla vetekli, betfor och olja för att hålla igång magen. men dessa fodermedel är också fiberrika(Betfor), proteinrika och inneh.B-vit(vetekli), olja= ren energi. Energi mängden man tillgör i fodret, styr hullet, protein mängden styr muskeluppbyggnaden, enkelt förklarat. Ge den mer mat och en bra sammansättning av Grovfoder och kraftfoder. Korrektridning är ju också A och O för muskeluppbyggnaden. Lycka Till

självklart, lösningen då är att ge ett foder med högre näringsvärden.

skulle jag ge min häst den ransonen som tex seagirl föreslår skulle hon inte orka äta upp allt och därmed inte gå upp i vikt.
För mig är det därför viktigt att få mycket näring per kg.

Krafft Rehab är allra bäst av de jag provat, så det rek jag starkt

Senast ändrad:

Kaft rehab käkade han när han stod på hbg djursjukhus. Det jag funderar på är om det räcker med et foder för konvalicenter när han går så pass somhan ändå gör. Men det kanske fungerar?

Ja det gör det. Finns flera tävlingshästar som gå på det men du kan ju ge lite extra Krafft Sport SPC

Vad innehåller Dodson 'n Horrell's Build Up? Jag har blivit väldigt nyfiken på innehåll i foder sista tiden :)
U

I princip spannmål, betfor och soja +lite olja. Betydeligt lägre proteinvärden än hestekraft. HH

Vi använder kraffts sortiment och det fungerar utmärkt på i prinip alla typer av hästar som vi har, Fölmärrar, föl, 1,2,3-åringar, skolhästar samt hingstar och tävlande hästar. Om du läser innehållsförteckningar på dom produkter jag har rekommenderat så inser du också att det är ett foder som innehåller höga värden av energi och protein vilket är behovet som Ts häst behöver få tillgodosett. När hästar står på så höga givor som jag föreslagit, bör utfodringstillfällena vara minst 4. Är fodret smakligt så äter hästarna och tillgodo gör sig det dom får om det inte är något annat fel på dom.

den översättaren borde inte fått betalt

(overall)condition och stamina är nog de två ord som avses,och som skall särkiljas

i övrigt så vet jag inget om fodret

Är inte 6 kg kraftfoder + betfor,olja,kli etc, VÄLDIGT mycket?
Trodde att man i första hand ska ge grovfoder och sedan kompletera med kraftfoder?

Jag har haft hästar som gått på fri tillgång på grovfoder (c a 15 kg/dygn) och ÄNDÅ behövt 6 kg kraftfoder för att ta sig. Under uppbyggnadsskedet alltså.

Ja , det är mkt! Men många hästar kan behöva detta under ett par månader i sitt liv när dom skall sätta muskler och bibehålla hull. Det svåraste med en tränande häst som blivit mager är, att få upp den i hull och sätta muskler samtidigt som man tränar på som vanligt. Det enklaste råd man kan ge är, dåligt musklad och dåligt hull: Ge fri tillgång på Grovfoder av Bra kvalite, om man inte analyserar så vet man ju inte vad man stoppar i sin häst som största giva per dygn, om hästen inte ser bra ut på detta foder måste man komplettera med ett högkvalitativt kraftfoder samtidigt som man ser till att magen hålls igång på ett bra sätt. Ja, Hästar tål denna kraftfodergiva om dom succesivt tillvänjs den med tex en ökning av ett 0.5-1kg per vecka, betfor och vetekli kan ges utan tillvänjnig., olja likaså.

Aha! Tack för upplysningen.:)

HEJ, en fråga från en som inte är expert. Varför vill du åt mer energi? Blir inte hästen bara mer energisk då? Jag undrar om inte mer protein behövs?
Krafft grov brukar bygga bra, sen är ju ofta havre underskattat...
Hoppas den lägger på sig snart!!

Energi eller fett behövs ju för hullet. Protein för muskel uppbyggnad. Alltså min häst får gärna vara pigg, energisk och med mycke bjudning.

Testa även att ge honom pronutrin,funkade jätte bra på min häst lugnade ner magen och han kunde ta upp näringen i fodret mycket bättre..

Jag tror inte att du har provat alla foder på marknaden, eftersom det finns foder som ger mer än Build upp. Men den har en intressant marknadsföring, bl a detta kan man läsa om fodret.

Långsamma energikällor som lättsmälta fibrer och oljor kombinerade med microniserat spannmål komplett med viatminer och mineraler ger en konditionsökning samtidigt som risken för att hästen blir för pigg minimeras.

Jag visste faktiskt inte att man kunde öka konditionen bara genom att byta foder, ska testa det någon gång.;)

Nu skrev jag visserligen i princip alla foder sorter men självklart har jag inte provat alla... men oerhört många... bla alfa, rehab, hestekraft och åsebro... det jag fick bäst resultat av var D&H'n men det är ju som sagt min erfarenhet och alla hästar fungerar förmodligen inte på samma vis...

Till TS: hoppas att du hittar ett foder som passar dig och din häst. Jag rekommenderar som sagt Build up'en eftersom det passade min förra häst, men lyssna till alla råd du har fått för många här har förmodligen betydligt mer foderkunskap än jag... jag har egentligen bara min egen erfarenhet att stoppa in:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: fleur
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 846
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10