Bästa foder till växande unghäst..?

I

Isbiteen__

Vad ger ni era unghästar, vid 1 års ålder ?
Ska få hem en 1åring, om ett par veckor.
Och sitter o forskar i vilket kraft foder, som jag kan ge henne.
Då hon växer, så kanske ett bra kraft är bra + bra miniraler.
Eller kan man satsa på tex havrekross som finns i stallet + bra miniraler och vintaminer?

Sv: Bästa foder till växande unghäst..?

Jag skulle inte ge kraftfoder över huvudtaget. Vi ger bara grovfoder så mycket den vill äta och mineraler. Jag har nyligen sett ett skräck exempel på en unghäst som fått kraftfoder.

En häst på hingstbetet, en ettåring som växt för fort endast för att han fått kraftfoder. Haserna och knäna har varit svullna länge och han gick sämre och sämre. Förra veckan tog ägarna hem han för att de hade blivit ännu värre. Tillslut kunde han knappt stå upp och bara vinglade fram, de skulle köra han till klinik men dom måste vänta tills han mår bättre och kan hålla balansen.

När de kom till klinik gjorde de en noggrann undersökning och konstaterade att han växt för fort pga. för mycket kraftfoder.

Jag skulle inte ge kraftfoder över huvudtaget. Vi ger bara grovfoder så mycket den vill äta och mineraler. Jag har nyligen sett ett skräck exempel på en unghäst som fått kraftfoder.

En häst på hingstbetet, en ettåring som växt för fort endast för att han fått kraftfoder. Haserna och knäna har varit svullna länge och han gick sämre och sämre. Förra veckan tog ägarna hem han för att de hade blivit ännu värre. Tillslut kunde han knappt stå upp och bara vinglade fram, de skulle köra han till klinik men dom måste vänta tills han mår bättre och kan hålla balansen.

När de kom till klinik gjorde de en noggrann undersökning och konstaterade att han växt för fort pga. för mycket kraftfoder.

Okej.
har jag inte hört så mycket om.
visst kanske man inte ska ge hur mycket som helst.
men får försöka forska lite i de, funderar på o ringa kraft o fråga ut dom osv med.
men tänkte buke, brukar man få snabba svar ifrån. :)

Vid den här tiden äter mina enbart gräs. Den enda som får kraftfoder är fullblodsstoet med föl vid sidan som dessutom är lite svårfödd.

dock så måste man då ha tillräckligt med välskött bete

Vid den här tiden äter mina enbart gräs. Den enda som får kraftfoder är fullblodsstoet med föl vid sidan som dessutom är lite svårfödd.

dock så måste man då ha tillräckligt med välskött bete

Jo de är klart.
Tänkte mer på framåt hösten, och installningen.
Vi stallar nog in i september.
Och då lär dom nog få komma till vinterhagarna, där det inte finns något direkt gräs o mumsa av.

Vet inte riktigt hur man gör med unghästar.
Alla gör ju olika, en del ger kraft andra inte osv.
De jag får hem är en 1årig ponny, blir D..

Det beror helt och hållet vad grovfodret har för analys värden. Skulle det vara dåligt med protein i grovfodret brukar jag ge lucernhack i första hand.

Det beror helt och hållet vad grovfodret har för analys värden. Skulle det vara dåligt med protein i grovfodret brukar jag ge lucernhack i första hand.

Ah okej.
lucern prata kompisen om.

Det allra viktigaste är ju att foderstaten är välbalanserad. Sedan är det en fördel ju mer näring hästen kan få i sig av grovfoder.

Vi hade tyvärr ett grovfoder med både låga värden och låg ts (går på lösdrift med fri tillgång grovfoder) och det gjorde att jag fick komplettera med kraft protein och hestekraft. I år tror jag att hösilaget får bättre värden och hoppas därför kunna klara mig på extra lusern men det vet jag ju inte förrän vi fått analyssvaren.

Våra går nu på bete och får inget extra tillskott alla ännu.

Analysera grovfodret o utgå från det, en unghäst har ett högt protein behov. Mina unghästar får Lusern i första hand om inte smrp´t i mitt grovfoder täcker behovet

i så fall skulle jag snarare säja att den har fått fel sorts kraftfoder
energirikt foder kan möjligen ge tillväxten en skjuts, men proteinrika kraftfoder i vettiga mängder (dvs inget stort energiöverskott och välbalanserad foderstat) är ingen fara att ge om det behövs för att komplettera grovfodret.

Mina ettåringar kommer få fri tillgång till grovfoder, som förhoppningsvis blir så bra att de inte behöver ngt annat (det är inte skördat ännu...)

Om det gäller foderstat till hösten så är det bäst att vänta och se vad höet får för värden, och välja eventuellt kraftfoder efter det. Förhoppningsvis behvös ju inget allls.

På sommaren är det bete som gäller - men inte bete som passar ridhästar, utan bete mer "tryck" i. Under höst/vinter är det analys på grovfodret som gäller - klart man gärna ska analysera grovfodret till alla hästar, men till unghästar är det faktiskt helt nödvändigt. Beroende på innehållet i ensilaget får de sedan som minst lite, lite havre/korn+mineraler för den sociala biten när de tas in för fodring (våra går på lösdrift) till mer proteinfoder (soja+spannmål eller proteinkoncentrat) om grovfodret är klenare. Och obegränsat med grovfoder.

Få tag på ett bra grovfoder med en kvot på runt 8. Det enda du sannolikt behöver komplettera med är mineraler.

Mitt sto som blev två i år fick hösilage, lucern och soja. (Dåliga värden, kvot runt 5. Tyvärr det enda som fanns att tillgå då)

Försöker ge så mycket grovfoderbaserat foder som möjligt. De får hö som ligger på en kvot på 6 och sedan tillför vi lusern, betfor, vetekli och vid behov kraftfoder som Hippo Grow Alfa.

Fri tillgång på grov foder å dodson & horrel "build up" får mina å dom e super fina.

*Kl*

kapar tråden lite här... Hur mycket kraftfoder (tex lusern eller groov 125) bör man ge till en ettårig welsh(mountain)hingst? Har en bekant som precis köpt en sån, och den har gått på 1 kg groov plus(heter det så?), Jag tycker det låter som fruktansvärt mycket för en så liten ponny, men jag kan ha fel. Den har fri tillgång på hösilage. Har tyvärr inga värden på det. Om det är proteinet man är ute efter, funkar det med krafft protein då, eller blir det "för koncentrerat"? Är jag helt ute och cyklar om jag tycker att det borde räcka med fri tillgång på grovfoder och mineraler under sommarhalvåret, och mer kraftfoder under de kallare månaderna? Hehe, många frågor, hoppas på lite hjälp med det här. :)

Min ponny på 1 år fick vi vänja av tidigt då hon tog alldeles för mycket av mamman så hon fick ett bra grovfoder, Hippo Alfa, betfor, fosforbalans, vitaminer och tokosel. Hon växer så det knakar, en riktigt stilig ung dam:love:

Jag ger mycket grovfoder och kompletterar med betfor och havre och lite linfrökaka för pälsens och magens skull. Vid behov mineraler och lusern. Jag ger inga stora mängder med kraftfoder, men har fått höra att en växande unghäst får för lite lysin via enbart grovfoder så det måste kompenseras på något sätt. Jag kompenserar genom att ge havre som är lysinrikt.

Har tagit till mig era åsikter.
Min åring, som är lite över året då nu då.
Går på rätt mycket hö, då jag hört att de inte är så farligt o ge henne mycket hö.
Utan hon får en hel del, men typ max en näve havre morgon & kväll.
Enbart för att dom andra hästarna får, nästan mindre än en näve får hon.

Sen är det enbart hö.
Och höet är toppen, så de är mer för att alla hästar får så vill hon ju med ha något i krubban.

Har du tagit analys på höet så att du vet att hon får i sig allt hon ska? Selen ger du väl extra (finns inte i grovfodret) och grovfoderanalysen ger dig också upplysning om hur kalcium/fosforhalten ligger till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen