Bästa flugskyddet för skavkänslig?

M

mooi

Tunnpälsad häst som behöver ha div flugskydd på sig för att inte bli vansinnig.. MEN, som sagt -tunn päls som lätt blir skavd.
Jag har flugtäcke, byter mellan två olika. Samma med grimmor, byter mellan olika grimmor med flugpannband och flugluva - men det vill gärna bli skav lite här och där ändå, framförallt bakom öronen.

Funderar på en sån där flugluva i lycratyg, det kanske skaver mindre? Liknande denna. Gäller ju då bara att den stackars lilla pannluggen som finns inte skavs bort...
430016-10-16108-mil-has-01.jpg

Eller denna för att rädda pannluggen, men fixa till nåt ludd i nacken?
430095-10-15100-mil-has-02.jpg

Vad har ni med skavkänsliga hästar på era nu under sommaren?

Jag har hööks everglade, den är vadderad i alla skarvar. Min häst som lätt får skav där hon har lite mindre päls har inte fått något av den trots att den suttit på i stort sett dygnet runt i en månad. :eek: Pannluggen är också kvar.

Den enda Flughuva som jag haft som inte skavt på nosryggen efter ett tag är rambo plus. Men den fungerar nog inte till en känslig pannlugg, går det om du flätar luggen?

Tunnpälsad häst som behöver ha div flugskydd på sig för att inte bli vansinnig.. MEN, som sagt -tunn päls som lätt blir skavd.
Jag har flugtäcke, byter mellan två olika. Samma med grimmor, byter mellan olika grimmor med flugpannband och flugluva - men det vill gärna bli skav lite här och där ändå, framförallt bakom öronen.

Funderar på en sån där flugluva i lycratyg, det kanske skaver mindre? Liknande denna. Gäller ju då bara att den stackars lilla pannluggen som finns inte skavs bort...
430016-10-16108-mil-has-01.jpg

Eller denna för att rädda pannluggen, men fixa till nåt ludd i nacken?
430095-10-15100-mil-has-02.jpg

Vad har ni med skavkänsliga hästar på era nu under sommaren?

Min skavkänsliga har lycrahuva från Hansbo. Den i Zebramönster. Han har haft luva nästan dagligen och ibland dygnet runt hela sommaren. Han har inte fått skav förrän nu en antydan då stallägaren ville att han skulle ha grimma på(vilket vi nu ser inte funkar).

Jag har haft lycrahuva på många. Och jag vill inte ha annat. Om de inte är såna som är bra på att åla sig ur sånt. Då kan ibland de hårdare sitta stadigare.

Rambo med båge till mina skavkänsliga. Det beror nog dock var de får skav vad som är bäst

Uppe på nacken, bakom öronen. Även utan grimma -nätet i flugluvan ruggar pälsen. Hon har en Amigo med öron. Men Rambon kanske har en mjukare/fluffigare kant i nacken? ser nästan så ut på bilder..

Uppe på nacken, bakom öronen. Även utan grimma -nätet i flugluvan ruggar pälsen. Hon har en Amigo med öron. Men Rambon kanske har en mjukare/fluffigare kant i nacken? ser nästan så ut på bilder..

Kanten har ju lite mjukare kantband. Men ffa så ligger den liksom inte emot, inte på mina iaf.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka