Bästa bootsen i hagen?

ylvalill

Trådstartare
Min häst har kommit in i en trampaavsigskorna-period och hovslagaren, som börjar tröttna på att komma och slå på nya skor en gång i veckan, rekommenderar boots. Första paret som inhandlades var ett par vanliga gummiboots med kardborreknäppning, de höll i en vecka. De hade dessutom en tendens att vränga sig och fyllde därmed ingen direkt funktion.

Har aldrig behövt boots i hagen tidigare och vet därför inte vad som funkar och inte. Nån med lite mer erfarenhet av detta som har några bra tips? Kan tillägga att hästen har stoora hovar så jag behöver tips på modeller som finns i stora storlekar.

Min häst har kommit in i en trampaavsigskorna-period och hovslagaren, som börjar tröttna på att komma och slå på nya skor en gång i veckan, rekommenderar boots. Första paret som inhandlades var ett par vanliga gummiboots med kardborreknäppning, de höll i en vecka. De hade dessutom en tendens att vränga sig och fyllde därmed ingen direkt funktion.

Har aldrig behövt boots i hagen tidigare och vet därför inte vad som funkar och inte. Nån med lite mer erfarenhet av detta som har några bra tips? Kan tillägga att hästen har stoora hovar så jag behöver tips på modeller som finns i stora storlekar.
Kika på Acavallos gelboots (som täcker hela hoven).
Billiga och bra. Sen får du se hur dom fungerar under längre tid i hagen. Våra hästar går bara ute i 5 timmar så det kanske inte fungerar om hästen går ute hela dygnet eller i en väldigt lerig hage.

Att gummibootsen går sönder och vränger sig beror ju på att din häst trampar på sig. Köp så stora att de verkligen täcker hoven i bak så skyddar de som de ska och risker minskar att de ska vränga sig. Man får ha många par på lager och sätta på nya allt eftersom de går sönder. Jag har enbart gummiboots i hagen. Jag vill inte ha neopren eftersom det dels blir varmt och tätt och dels ett våtvarmt omslag för hoven varma årstider och ett isblock mot hoven kalla årstider vilket jag inte tror är så bra.

Be din hovslagare att fasa av skorna i bak och är det något som har kommit plötsligt att hästen trampar av sig skorna så är rörelsemönstret förändrat och det är något som bör kollas upp.

Vanliga i neoprene med konstläder/konstskinn på utsidan. De höll bäst på min. Som gick med boots 24/7 vissa perioder. Och, köp en strl större så de verkligen täcker hoven.

Jag tycker hööks neprenvariant som finns i glada färger funkar bäst till det ändamålet, kostar 129 paret eller något sådant.

Boots med knäppning ger min häst mer skav än sådana utan. Det som fungerat bäst för mig är hela gummiboots från travshop, sådana boots som är naturfärgade.

Jag har en islandshäst som inte vanligtvis får skav, men boots (med knäppning) i hagen ger skav efter ett tag.

När jag haft boots på i hagen har jag haft gummiboots -neonfärgade för att lättare hitta dem om de skulle åka av :p Tyckt det varit bäst då de inte suger åt sig vatten och när man tagit in hästen är det bara att spola dem så har de droppat av under tiden man ridit.

åk till närmsta travshop och köp ett par lite tjockare gummiboots utan knäppning. Är bootsen för tunna så vänder dom på sig eller så hjälper dom helt enkelt inte för att dom är för tunna och sladdriga. Lite tjockare boots blir mer stadiga (och jobbigare att dra på, men lägg dom i en hink varmvatten en stund så går det lättare) .

Neorpen boots är prisvärda och ger inte skav, men tycker de slits fort när man köper en stor storlek som går hela vägen ner i jorden. Min häst har också trampat av sig sko och boots ett par gånger.
Nu har jag ett par från woof wear som har hållt i nästan ett år och där är spår av att hon har trampat på sig bootsen är fortfarande hela och skorna har blivit sittande :D

Tack alla för tipsen! Verkar vara lite delade meningar om huruvida gummi eller neopren är bäst, men jag får väl helt enkelt testa båda varianterna då.

Vad tror du om Shoe Secure? Låter som om det skulle passa er...
Tveksam till utformningen. Ser ut som att det skulle kunna hamna en massa skit mellan skyddet och karleden..? Särskilt om det är lite blött eller lerigt.

Att gummibootsen går sönder och vränger sig beror ju på att din häst trampar på sig. Köp så stora att de verkligen täcker hoven i bak så skyddar de som de ska och risker minskar att de ska vränga sig. Man får ha många par på lager och sätta på nya allt eftersom de går sönder. Jag har enbart gummiboots i hagen. Jag vill inte ha neopren eftersom det dels blir varmt och tätt och dels ett våtvarmt omslag för hoven varma årstider och ett isblock mot hoven kalla årstider vilket jag inte tror är så bra.

Be din hovslagare att fasa av skorna i bak och är det något som har kommit plötsligt att hästen trampar av sig skorna så är rörelsemönstret förändrat och det är något som bör kollas upp.
Problemet är att jag köper största storleken som finns i butikerna, och de går ändå inte ned ordentligt...

Det har kommit plötsligt, men eftersom min häst bara är (snart) 4 år så tar jag inte så allvarligt på det, han växer fortfarande en hel del och då är det ju rätt naturligt att rörelsemönstret ändrar sig i perioder.

Problemet är att jag köper största storleken som finns i butikerna, och de går ändå inte ned ordentligt...

Det har kommit plötsligt, men eftersom min häst bara är (snart) 4 år så tar jag inte så allvarligt på det, han växer fortfarande en hel del och då är det ju rätt naturligt att rörelsemönstret ändrar sig i perioder.

Ja då är det svårt. Jag förstår verkligen inte varför de gör bootsen så korta?

Ja dåså. Då är det säkert något övergående :) Min häst skickade skor åt höger och vänster som unghäst första året hon var skodd. Jag var nästan förvånad om hon hade alla skorna kvar i en hel vecka. Det var också en period då hon växte enormt mycket. I min hästs fall skuttade hon så att hon ofta landade med bakhovarna på framskornas skalmar och när då nästa skutt kom så for ju framskorna. När hon började få mer koll på kroppen och skorna var avfasade så kanade hon istället bara av och skon satt kvar.

Jag hade xl på min, köpte på bla gekås men även globus, han hade 4-5 i skor fram. kallblod. de funkade
Tack för tipset! Får se om jag kan hitta ett par från Globus då, min har trots allt bara 3:or i skor fram så passade de på din borde de ju funka på min också. Gekås ligger lite långt bort tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv