bästa alternativet av avgifter?

Mish

Trådstartare
Vad anser ni som det bästa alternativet om ni letar hingst?
dräktighets avgift eller levande föl avgift.
Eller vilken är den absolut bästa?

Va jag förstår så skulle levande föl vara bättre då man inte betalar förens det kommit ut ett levande föl?
och vid dräktighet så betalar man fullt så fort stoet är konstaterat dräktigt?

Ett stos dräktighet är väl ganska långt och det kan väll hinna hända mkt på 11 månader...

Ser jag på det fel?

tacksam för svar och ursäkta min okunskap:bow:

Sv: bästa alternativet av avgifter?

Dräktighetsavgift kan vara både en mindre summa som betalas när stoet konstaterats dräktig, vilket då kombineras med en högre avgift vid levande fött föl, och att man betalar hela avgiften vid 45 eller 90 dagars dräktighet. Ibland kan du välja att betala en lägre summa vid 90 dagars dräktighet eller en högre vid levande fött fölo.
Det kan också kombineras med språngavgift, d v s att du betalar en avgift till hingsthållaren oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.

Själv föredrar jag avgift vid levande föl. Har valt bort hingstar där hela avgiften ska betalas vid dygn 45 eller 90 när jag valt mellan flera hingstar med olika villkor. Betalar gärna lite extra när jag är säker på att jag fått något för mina pengar.

Jag valde en hingst med levande-föl avgift, dock så valde jag inte hingsten pga att det var levandeföl avgift. Jag tyckte det alternativet var bra eftersom man som du säger inte betalar avgiften förrän fölet är fött och lever. Dock så är den avgiften en mindre del av allt annat som kostar vid en betäckning, så jag skulle inte kolla alltför mycket på det. Mitt föl kostade 24 000 exkl moms, och av det så är levandeföl avgiften ca 7500 kr.

Okej.
för den ena hingsten hade språng + dräktighets
och den andra språng + levande föl

sammanlagt blir summan samma för båda.
men då känns den med levande föl som ett bättre alternativ?

Jag skulle ha valt det, om det bara var avgiften som skulle avgöra valet i slutändan.

Och av ren nyfikenhet, vilka hingstar står det mellan?

O jag valde de hingstarna jag tror passar allra bäst till mina ston.
Givetvis ska kostnaden vara rimlig, men i år blev det språngavg + resten vid 45 dygn på den ena och 90 dygn på den andra.

Det vet jag inte blev beordrad att fråga av en kompis;)

okej ja för hennes häst är förstföderska så hon ville ha det lite säkrare.

45 och 90 dyng är alltså sä länge stoet gått dräktigt.

är det många ston som inte har kvar eller förlorar sitt föl efter 45 ellrt 90 dygnet? är det vanligt?

Jag föredrar faktiskt 90dygns avgift framför levande föl..

Fast det finns ju nackdelar också så klart, främst att man ligger ute med pengarnam MEN man kan ju försäkra för att få igen sina pengar varpå jag tycker att det egentligen kvittar.
Den största fördelen som jag ser det är att det är färdig betalt och hänger inte över en nästa år och ska betalas mitt i betäckningssäsongen när man redan har så mycket andra avgifter i form av språng och avgifter till seminstationen etc.

I år ville jag dock ha det tredje stoet på levande föl eftersom de andra två hade 90dygn, då sprider jag lite på utgifterna för att inte min ekonomi ska krascha inför jul :)
Fast nu blev det 90dygn ändå, blir lite tufft i höst men super skönt till våren när man startar på helt ren kula :D

Jag föredrar att betala vid levande föl.

Okej ja så kan man ju oxå se det:D

Försäkrar man då fölet eller snarare fostret?

Ja, men kan teckna den efter att stoet är konst. på minst 45dygn.

Värdet man försäkrar för ska på ett ungefär motsvara vad man lagt på betäckningen, dvs hingstavgifter och seminstationens avgifter. Det får man sen ut om man senare konstaterar stoet tomt, dvs om hon kastar eller resorberar allt om fölet dör eller föds dött. Försäkringen gäller tom att fölet är 20 eller 30 dygn gammal beroende på vilket bolag man har.

I vissa försäkringar ingår en mindre summa i stoets livförsäkring.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 203
Senast: Vikan
·
Avel Som rubriker förtäljer är jag en TOTAL nybörjar på det här med avel osv. Tycker det snackas mycket grekiska här :o så ni kan väl vara...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka