Bästa aktiveringsleksaken?

tott

Trådstartare
Har ni erfarenhet av leksaker som katten leker med själv? Vilken är bäst enligt era katter?

Jag har leksaker som inkluderar mig, men skulle gärna ha någon som katten sysselsätter sig själv med också.
Tips tack!

Har ni erfarenhet av leksaker som katten leker med själv? Vilken är bäst enligt era katter?

Jag har leksaker som inkluderar mig, men skulle gärna ha någon som katten sysselsätter sig själv med också.
Tips tack!

Allmän favorit här är:Lektunnlar, har 4 stycken ( 3 olika sorters) och 2 av dem har jag satt ihop. Det som absolut fungerar bäst här, prasslar, gömma sig.
Eller kartonger (givetvis) helst som vart utanför reviret så jag kastar upp dem på vinden emellanåt så dem är spännande igen sen.
Annars ett race med kattmynta råtta när den erbjuds vill säga, oftast som helgmys.
Håller tummarna här att julklappen blir godkänd. (ekorre som man kan fylla med kattmynta köpt på apoteket hjärtat, verkar slut nu tyvärr men finns denna billigt https://www.apotekhjartat.se/produkter/djurvard/katt/tillbehor/kong-kickeroo-mouse/)
Leksakerna här ledsnas det på fort, bästa tipset är enligt mig att gömma dem så dem blir spännande efter ett tag igen.

Tillägg:
Möblera om mattor är alltid skoj, helst 20 ggr/dygn. :arghh:

Tips tack!

En stor papplåda. Timmar av skoj! Gömma sig i, gå på, sova i, bita sönder, kasta sig ur och klappa till "syrran", knuffa, släpa iväg med...

Annars håller jag med om prasseltunnel. Den är uppskattad!

Såna där plastgrejer med IQ-övningar, eller plaströr, har aldrig funkat på mina. De busar loss med lådan medan den dyra j**la leksaker står oanvänd i veckor.

Vessla tycker mycket bättre om att jaga en repstump än snören. Kanske för att det är lätt att klösa tag i den. Dessutom är det ju helt riskfritt med ett rep för det kan hon inte svälja eller fastna i.

Vi har ett par sådana här "godisbollar" som katten ska rulla runt, så trillar det ut godis. Funkar utmärkt på de två katter som faktiskt tycker/tyckte godis var något att ha; L förstår inte konceptet "godis", och då är de rätt meningslösa.

@Lager: Båda mina damer totaldissade lektunneln :meh:

Men kartonger är :up: likaså de tjocka, hårda packbanden i plast som Missia älskar. Hon blir skitsur när jag tar dem för hon får naturligtvis inte leka med dem :meh:

Köpeleksaker som duger är Kong Kickeroo, pälsklädda bollar med en bjällra i samt ett kattspö men utbytbar lekdel från Zooplus (det är väl en Bird-kopia).

@Lager: Båda mina damer totaldissade lektunneln :meh:

Men kartonger är :up: likaså de tjocka, hårda packbanden i plast som Missia älskar. Hon blir skitsur när jag tar dem för hon får naturligtvis inte leka med dem :meh:

Köpeleksaker som duger är Kong Kickeroo, pälsklädda bollar med en bjällra i samt ett kattspö men utbytbar lekdel från Zooplus (det är väl en Bird-kopia).

Jag ska ta bort deras kickeroo ett tag... den var bästaste leksaken någonsin i en dryg vecka men nu ligger den oanvänd under matbordet.

Tur att kissarna har kort minne. Det går alltid att gömma grejer och sedan låta dem magiskt uppstå igen efter någon månad. Då är de superskojiga igen. :D

Jag ska ta bort deras kickeroo ett tag... den var bästaste leksaken någonsin i en dryg vecka men nu ligger den oanvänd under matbordet.

Tur att kissarna har kort minne. Det går alltid att gömma grejer och sedan låta dem magiskt uppstå igen efter någon månad. Då är de superskojiga igen. :D

Jo, man måste ta bort leksakerna och låta dem cirkulera sas. Fast mina öronproppar är tydligen alltid roliga att ha ner och skyffla in under sängen :cautious:

Mina är också sådana som kan leka ett tag med nya leksaker och sedan tröttna helt, men det finns vissa undantag. Min ena, Socker, gillar sin bollbana (Cat It Senses) som jag satt ihop till en stor bana där bollen går runt i en figur likt en åtta. På kvällen innan kvällsmaten brukar han lägga sig i mitten av banan och gå loss på bollen och jaga den frenetiskt. :D

Annars försöker jag att vara kreativ och hitta på egna saker som kan funka som leksaker och inte sällan är det slumpen som avgör vilka som blir lyckade leksaker... En stor lyckträff var gummiploppen som sitter i änden på "tryckdelen" på en plastspruta man kan använda för att t.e.x ge vatten eller medicin i munnen på katten. Gummiploppen är runt 1 cm i diameter och rullar lite oregelbundet i cirklar när man kastar den. Typ den enda leksaken förutom bollbanan som svårflörtade Socker går i gång på. :p

Jag brukar också göra "kojor" av t.ex. en stor filt över stolar/pallar vilket uppskattas av de båda som gömställe där de kan smyga på varandra och/eller anfalla leksaker innanför och utanför kojan. :)

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
701
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
427
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.