Bäst träning vid ridning?

Q

Qwyxz

På vilket sätt ska man rida för att bäst träna upp kroppen? Hur ska man sitta? Ska man rida med sadel eller barbacka? Ska man arbeta mycket med lättridning/galopp/hoppning? HUR tränar man kroppen på bästa sätt vid ridning?

Sv: Bäst träning vid ridning?

Jag brukar koncentrera mig på min sits och samtidigt försöka rida min häst varierat, jag tror att det är bäst träning för oss båda - och roligast :rofl:

Så man gör när man får som mest träningsvärk! T.ex. rida lätt barbacka (sjuuukt jobbigt), rida i galoppläder... Kondisen blir ju bäst av längre trav och galoppsträckor. Jag tycker även att galoppövergångar runt fyrkanten eller på volt är jättejobbigt. Hoppning är ju också bra.

Ridning är väldigt bra oavsett vad man gör. Man tränar mycket balans. Barbacka tränar du ännu mer balans (iaf på en smal häst:D)

Att sitta i balans och rakt, mitt över hästen samt att sitta avslappnat utan att spänna/låsa sig måste väl ändå vara prioritet nummer ett. Dels för hästens skull och dels för att det inte är bra för din egen kropp heller att sitta snett/låsa sig.

Ridning aningen barbacka eller i sadel utan stigbyglar. Övergångar mellan skritt och trav, tempoväxlingar i trav. Skänkelvikningar, öppnor och slutor utan att vika sig i midjan. Då får man bra magmuskler.

Personligen tycker jag att trav nedsittning är mest konditionskrävande.

Säger bara barbacka ridning :banana:

Ut å rid i skogen. Upp för backar o nerför backar och i olika tempon. När man sen rider i sadel får man helt klart bättre sits, den blir helt naturlig.

Personligen rider jag bara barbacka. Balansen är super och magmuskler ska vi inte tala om... (var den enda tjejen i min klass på gymnasiet som hade riktiga magrutor, gissa om killarna kollade... hi,hi)

Säger bara barbacka ridning :banana:

Ut å rid i skogen. Upp för backar o nerför backar och i olika tempon. När man sen rider i sadel får man helt klart bättre sits, den blir helt naturlig.

Personligen rider jag bara barbacka. Balansen är super och magmuskler ska vi inte tala om... (var den enda tjejen i min klass på gymnasiet som hade riktiga magrutor, gissa om killarna kollade... hi,hi)

Jaha, så du rider BARA barbacka. Tar inte hästen någon skada av det?

Jag hade gärna endast ridit barbacka om det inte gör hästen något...

Kan man hoppa barbacka eller skadar det hästen på ngt sätt?

Förästen...Finns det någon nackdel från HÄSTENS sida att rida barbacka? Då menar jag om ryttaren har en god balans och inte stödjer sig på tygeln samt dunsar runt (DÅ förstår jag om det påverkar hästen negativt).

Jaha, så du rider BARA barbacka. Tar inte hästen någon skada av det?

Jag hade gärna endast ridit barbacka om det inte gör hästen något...

Ja, jag rider BARA barbacka och det har jag gjort sen jag var liten. Min balans är utmärkt och jag tänker inte ens på att jag inte har något stöd från någon sadel.

För övrigt så har jag aldrig hört något så dumt som att hästar tar skada av att rida barbackas! Källor?

Nu varierar jag med bomlös sadel men annars så rider jag också mycket barbacka. Min häst har aldrig visat några som helst tendenser till ryggont på flera år (sen jag slutade använda bomsadel :)).

Tänkte bara stödja barbackaridningen jag med ;)

jag tycker att det är rätt logiskt.. har du en sadel är det en kanal mellan bossorna för ryggraden, mao blir det inte mycket tryck där, när du rider barbacka sitter du RÄTT PÅ ryggen, även ryggraden....

Så har alltid jag tänkt.

Nu varierar jag med bomlös sadel men annars så rider jag också mycket barbacka. Min häst har aldrig visat några som helst tendenser till ryggont på flera år (sen jag slutade använda bomsadel :)).

Tänkte bara stödja barbackaridningen jag med ;)

Tack!!! :D

Så lite så ;)

------------------------------------
Min åsikt om viktfördelning vid barbackaridning:

Dels tycker jag det är viktigt att hästen har skapliga ryggmuskler, är hästens ryggrad inbäddad i muskler och musklerna är högre än ryggraden så blir det ju naturliga "bossor". Dels rör man ju som ryttare på sig hela tiden och följer med hästens rörelser (utan att skumpa) o då blir det inte punkttryck. Sen kan man ju variera ridningen så man inte hela tiden sitter likadant.

Och som nån sa så tvingas man att sitta rakt o rida i balans när man rider barbacka. Jag tycker också att vissa grejer funkar bättre barbacka än med sadel, som att klättra nerför tex. Ingen risk att skulderbladen blir påtryckta av en sadel eller att sadeln halkar fram om man rider barbacka :)

Jag gillar barbackaridning o det gör min häst också! Vi hoppar ibland lite barbacka med, men väldigt sällan o väldigt lite då ingen av oss är superförtjusta i hoppning.

Däremot föredrar jag sadel om jag ska busrida lite (tex ökad galopp på fria tyglar eller lite skojiga tempoväxlingar) för då är det mindre risk att jag skumpar eller ramlar av :D

edit: Dessutom är det väldigt bra träning att rida lätt i trav utan sadel ;)

Senast ändrad av en moderator:

1. NEJ hästen tar INTE skada av konstant barbackaridning om ryttaren rider korrekt med bra sits.

2. Men endast barbackaridning är inte grunden till bra träning. Jag ska säga att sen jag började rida endast barbacka har min kondition och muskelmassa blivit super - i barbackaridningen. Men när det kommer till ridning i sadel...

För att muskla och träna alla delar av kroppen behöver man variation. Både med och utan sadel tror jag är A och O. Att man gör allt som går att göra. Man bör arbeta fokuserat och tänka på hållning och balans. Vart sätter jag balansen nånstans? Hur rör jag mig vid ridning?

Sen finns ju tusentals olika saker man kan göra men i regel är det bara en sak som är nyckeln och det är fokus. Jag har aldrig så mycket träningsvärk som jag har efter ett pass för tränare (eller mkt seriöst pass själv) för då fokuserar jag verkligen. Jag anstränger mig hela tiden, med små pauser. Så korta fokuserade pass med varierande ridning tror jag på.

Alla gångartsövergångar är krävande både för dig och hästen. Det gäller alltså både från snabbt tempo till lågt och tvärt om.
Detsamma gäller klättning - där är också övergångar bra.
Halvhalter ska göras med hela kroppen, konsikvent ridning med halvhalter är effektivt muskelarbete.
Gör gärna upp en plan som du ska rida en stund. Tex skritt på spåret med volt i varje hörn - i trav. Övergångar och balanserande styrning.
Trav på smala stigar i skogen kräver en stadig och balanserad ryttare för att hinna mer, krävande för rygg, ben, höfter, mage - hela sitspaketet.

Osv... :)

Tack för alla svar!

Har ridit barbacka själv ett par ggr men det där med att rida lätt barbacka har jag aldrig provat på...Hur tusan gör man det?! :D

Men man bygger alltså jäklit med muskler när man rider barbacka? Vad för muskler? Enbart rygg/mage?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix