Bäst släp för pengarna

Sv: Bäst släp för pengarna

Menar du sluttningen ovanför,eller framför fönstret?

377060_2392942737192_1059624479_32685204_1234957627_n.jpg

Hela fronten sluttar rätt snävt, vilket i kombination med att intaget är så stort i själv vinkeln gör att utrymmet blir tajt.

Det gör - förutom luftvolymen - att det blir rätt trångt med två hästhalsar och -huvuden framför bommen.

Ok,ja som du säger så blir det kanske trångt med två stycken,jag kör ju bara en så jag tycker det är mycket plats kvar....

228871_2117194163650_1059624479_32428646_3817871_n.jpg

296239_2277051119974_1059624479_32591369_892321651_n.jpg

Hur är tex Bojen om man vill köra två hästar? Hade en boj förut,men kan inte minnas hur pass stor den var framtill......

Vilka modeller ska man kolla närmare på?

Själva "stommen" eller vad man kallar det tror jag är samma på alla deras släp så där ska det inte vara av någon betydelse. Sedan kan du ju välja om du vill ha fronturlastning, integrerad sadelkammare/extra stor sadelkammare, bredare släp är ett alternativ som kommit tillbaka igen osv.
Om du går in på deras hemsida så kan du designa din egen vagn efter dina önskemål och se direkt vad den kostar.

Angående bredare hästtransporter så hade jag en extra bred tidigare. Upplevde att hästarna överlag åkte sämre i den och de hade mer "hyss" för sig än i de vagnar som håller standardmått. Nu har jag iofs inte haft några jättehästar men 155-170cm har de varit iaf.

Har en XR3000,otroligt nöjd med den! Lätt att dra, ligger stadigt på vägen. Hästarna älskar den och mkt god ventilation :)

I vår är det samma bredd hela vägen, vi har Boj Classic. Och mycket gott om utrymme framför bommen, det var en av anledningarna till att valet föll på just den.

Har för mig att exempelvis kia sorrento får dra ca 2800kg. Har dock aldrig dragit med någon så vet inte hur de är som dragbilar.

Hundai terracan får också dra något liknande, och är kanontrevlig att dra med. (dieselvarianten)

Vi har en Kia Sorrento 2008, den får dra 3500 kg, BE kort krävs förstås. Det verkar vara lite olika på Kia Sorento hur mycket de får dra, man måste nog kolla för varje årsmodell och variant (motorstorlek). Våran är kanon att dra med, men drar mycket diesel när man inte drar släp! Drygt litern med släp och strax under litern utan!

Har erfarenhet av Värmlandsvagnen från början av 2000, Dalavagn från början 1980, Umesläp flera olika 1990-2007, Boj Classic SEH 225 2008!

Rangordnar så här, Boj, Ume, Dala Värmlandsvagn.
Komfort för hästarna är Boj överlägsen, efter bilen är Boj och Ume ungefär lika och Dalavagnen bättre än Värmlandsvagnen (trång skrammelvagn). Har inte haft samma dragbil till alla förstås, men Boj och Ume har jag dragit med samma bil, då Ford Mondeo!
Ume är bättre att dra på ojämna grusvägar eftersom den har riktig boggie, det går visst att få som tillägg på Boj också, men är standard på Umes boggievagnar!

Finns inget som heter riktig boggie, allt är boggie som har max 2 meters mellanrum mellan hjulaxlarna. Tanden eller samverkande väljer man sedan beroende på vad man kör på för vägar. Tandem är klart både säkrare och mindre meck med.
Jag kör mest på asfalt, och har valt tandem. Tandem kör du även vidare på punka, enkel att bara åka av vägen och byta hjul/rulla långsamt till verkstad. Med samverkande så står du där du är.

Varför finns de ingen gilla knapp?!

Jag skulle rekommendera svenska kvalitetssläp, Ume eller Boj. Sedan kan man ju gå in på mer i detalj med för och nackdelar på dessa två tillverkare...
Både ume och boj tillverkas i sverige och är gjorda för att klara svenska klimat och även de svenska kundkraven. DET tycker jag är det viktigaste!

Jag har ett Boj Bravo 216S -02 som jag verkligen är SUPERNÖJD med. Hästarna trivs toppen och går glatt in (även oerfarna och tidigare svårlastade hästar). Jag upplever att de reser bra och jag uppskattar verkligen det stora utrymmet framför bommarna då vi tidigare haft hingst och behövde gott om utrymme i fram när vi körde två. Dessutom har vi dörrar istället för bommar bak vilket känns extra tryggt när man kör hästar som har bråttom ut. Panikutlösningen är outstanding också..Det ända som vi har fått åtgärda är takluckan och ifyllnad i mattan på golvet. Vi fick då superbra service och produkterna kom direkt, enkelt var det dessutom att åtgärda!

Då jag skaffade mig E-kort för några år sedan har vi nu köpt en UME B60 med högre lastvikt och även denna trailer är jag jätte nöjd med. Den är både extra hög och bred så det är iofs. ett monster i storlek men hästarna trivs och verkar mer än nöjda. Litet minus som jag kommit på nu i efterhand är att då jag ofta åker själv kan tycka att det är lite knöligt att sadelkammaren är så stor att man måste gå in för att hämta sadlar m.m. (I-landsbekymmer!) men det är bara att ha det förberett innan så löser man ju det också.

Jag upplever att båda transporterna går riktigt bra och stadigt bakom bilen men att Boj-transporten studsar lite mer när man kör den tom jämfört med Ume-släpet.

Jag hade lika gärna kunnat köpa ytterligare en Boj-transport med högre lastvikt men nu föll det sig så att det blev Ume istället och jag har inte ångrat mig, men summa sumarum gör båda märkena riktiga kvalitets-transporter.

Hade jag stått i din sits hade jag utan tvekan tittat på ett begagnat Boj-släp då får du ett riktigt bra släp, istället för att köpa en nyare budget-transport där kvalité och säkerhet inte är lika prioriterat. Umes äldre varianter har jag ingen erfarenhet av och rent spontant kan jag tycka att de inte ser så roliga ut och de nyare ligger förmodligen en bra bit över din budget.

Kan konstatera att en Star Trailer, ett Ume eller en Boj nog är det bästa att köra på, åtminstone om man som jag inte är så superinsatt i just den tekniska biten kring släp. Vill bara att det ska funka. :-P

Förresten, hur funkar det om man vill väga upp sitt släp? Går det över huvud taget?
Och hur mycket kan man väga upp en Star Viking?

Hade inte ens tänkt på det, men en vän lyfte frågan och nu undrar jag om det ens är möjligt att väga upp det släpet vi har tillräckligt mycket.

Varför finns de ingen gilla knapp?!

Jag skulle rekommendera svenska kvalitetssläp, Ume eller Boj. Sedan kan man ju gå in på mer i detalj med för och nackdelar på dessa två tillverkare...
Både ume och boj tillverkas i sverige och är gjorda för att klara svenska klimat och även de svenska kundkraven. DET tycker jag är det viktigaste!

THULE är också ett svenskt släp med tillverkning i Bromölla och det ligger som bekant i Sverige.

Oj, varför inte?

Har förvisso bara erfarenhet av Star Trailer, men dessa är mycket goda. Tycker till och med att dom enaxlade varianterna är helt okej.

Det ska jag göra!

Antar att det är Thule som har "ansvar" för gamla Star Trailers nu? Med tanke på att man säkert behöver någon typ av intyg från tillverkaren om man ska väga upp/ner ett släp.

Jag tycker de har lite "klumpiga" lösningar på bomfästen och allt känns krångligt och bökigt.

Jag personligen tycker precis tvärtom, Thule har mkt smidiga lösningar för exempelvis bommarna, och personligen anser jag t.ex ume ha betydligt osmidigare klumpigare lösningar. (har nu ett star-släp, har tidigare ägt haft ett par olika märken, och hittills har jag inte hittat något som känns klumpigare på mitt starsläp än på exempelvis det bojsläp jag tidigare använt mycket)

Bara konstatera, smaken är som rôven, den är klôven ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 012
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?