Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Nu börjar jag snart gråta:D

Fortfarande, det är en ond cirkel. Det ena utesluter inte det andra. Man kan inte skylla på en enda part.

Nä, gråt inte. Vi som har en så intressant diskussion. ;)

Visst är det en ond cirkel, men det är uppfödarna som ser till att valparna ser världens ljus, och det är också uppfödarna som väljer att ställa för vissa domare. Domarna kan inte vända skutan, för låter de bli att plocka fram storfräsarna så kommer inte de på deras utställningar. Då får de inga fler uppdrag, och uppfödarna fortsätter sin linje.

En förändring måste komma i uppfödarledet, med rasklubbarna i täten. Bara där kan man få en förändring till stånd på bred front. Förhoppningsvis kommer RAS att spela en ledande roll i den förändringen för vissa raser. I.o.m RAS har varje rasklubb varit tvungen att skärskåda sin ras med avseende på historia, nutid och framtid. Jag gissar att det varit en väckarklocka på vissa håll.

Tack Duvan, du verkar ha förstått hur både jag och Pippilotta menar.

Vi vet att Basset hounden behöver mycket jobb för att komma tillbaka till ett skogsjobb, som den faktiskt en gång i tiden var framavlad till. Varken jag eller Pippilotta klagar enbart på domarna, men vi båda anser att dom har en delaktig del i detta som hänt. Vilket för övrigt gäller alla raser. Uppfödarna väljer avelsmaterial och det är dom som väljer hur rasen ser ut MEN domarna är dom som väljer fram på utställning. En lättare basset hound klassas ut med sämre resultat av nästintill alla domare medan dom mer skinniga hundarna vinner. Ska man då bojkotta alla domare???

Gnist; Vad bra att du vet att dina hundar följer standaren, men hur väljer du avelsdjur? Baserat på jaktresultat och utställning? Jag menar inget negativt med mina frågor utan jag försöker komma på hur du menar. Skulle gärna vilja ha något typ av viltspårsmeriter för att kunna vinna championat på utställning, det bevisar att hunden samtidigt kan röra sig i skog och mark samtidigt som den är bra enligt en standard. Bara utställningsresultat säger inte mycket om en hund, men hur får man igenom en sån sak??

Både jag och Pippilotta vill ha en mer smärtare typ av Basset Hound även om även våra åsikter går isär om hur smärt och stram en basset hound ska vara. Inte ens jag och min mamma har samma åsikter om detta. Men jag tycker att det är trevlig och lärorik diskustion om en ras som ligger mig varmt om hjärtat.

Viltspårsmeriter säger ingenting om jaktliga egenskaper eller om hunden håller för jakt.

hur väljer du avelsdjur? Baserat på jaktresultat och utställning?

1) De ska var HD-fria och friska i alla avseenden
2) De ska ha korrekta arbetsegenskaperna för rasen
3) De ska ha korrekt exteriör, päls och färg
4) De ska vara mentalt stabila, sociala och "lätta" hundar utanför jakten

Exempel: Den här stabbigare modellen av jämte som uppkommit är en styggelse enligt mig. Likaså har det kommit en del linjer med dåliga knäledsvinklar pga att man bara avlat på resultat.

Jag köper inte idén med att avla enbart på tävlings/provresultat. Man måste även klara av se kritiskt på sina hundar och framförallt ska man kunna tillräckligt mycket om den ras man avlar på och inte bara förlita sig på andra människors bedömningar om olika hundar.

Ungtiken våran lär knappast gå i avel, då jag inte anser att hon håller måttet exteriört. Jaktligt sett är det en kanonhund, men det räcker inte för mig.

Jag vill kombinera rätt egenskaper med rätt exteriör och mentalitet.

Den dagen det inte är min målsättning, är den dagen jag lägger av med hundavel!

Viltspårsmeriter säger ingenting om jaktliga egenskaper eller om hunden håller för jakt.

Nu börjar jag faktiskt bli lite trött på dig ;);)

Det handlade inte om jakt eller att nosa enligt ett spår UTAN att visa att hunden klarar av skog och mark vilket många inte tror att basset hounden kan pga allt skinn. Att en hund klarar att gå i skogen är betydligt mer viktigare för mig än utställningsresultat.

Klart de kan gå i skog och mark. Ingen som ifrågasätter det.
Det man undrar över är ju om skinnet är helt intakt efter några timmars knatande i skogen??

Jag köper inte idén med att avla enbart på tävlings/provresultat. Man måste även klara av se kritiskt på sina hundar och framförallt ska man kunna tillräckligt mycket om den ras man avlar på och inte bara förlita sig på andra människors bedömningar om olika hundar.

Håller med dig om att man själv måste kunna avgöra vad som är ett bra avelsmaterial och vad som bara är en sällskapshund, om du förstår hur jag menar med skillnaden?

Tycker att fler uppfödare oavsett ras borde vara mer kritiska mot vad som används. Man ska inte enbart se på tävling/provresultat men jag tycker att det ändå ger en bättre grund att välja efter. Jag vet inte om jag skriver dumt eller om du inte förstår hur jag menar, för vi menar nästan samma sak förutom den delen med domarna :D

Klart de kan gå i skog och mark. Ingen som ifrågasätter det.
Det man undrar över är ju om skinnet är helt intakt efter några timmars knatande i skogen??

Haha, förlåt men jag gillade din mening :rofl: (inget ont menat).

Jag kan bara tala om egen erfarenhet att vissa bassar kan leva hela dagarna i skogen utan problem utan att skada skinnet. Alla våra 6 bassar som vi haft har varit utmärkta skogshundar. Men visst, dom extrema bassar tvivlar jag på att dom klarar en skogsrunda med diverse grenar och diken. Det är dessa bassar som är extrema som är en skam för våran ras, eftersom basset hounden SKA klara skog och mark utan problem. Men tyvärr så lyckas inte många bassar med det, därav skulle då någon typ av viltspår eller annat visa att hundarna håller i skogen.

Bör kanske påpeka att även jag tar avstånd ifrån dom extremt skinniga bassarna om det inte framgått än ;)

därav skulle då någon typ av viltspår eller annat visa att hundarna håller i skogen.

Bör kanske påpeka att även jag tar avstånd ifrån dom extremt skinniga bassarna om det inte framgått än ;)

Fast 15 minuters "promenad i lina" säger fortfarande ingenting om huruvida hundarna håller i skogen eller inte :p

Jag tycker de som visats i tråden från "den framgångsrika uppfödaren" är nog extrem, så det skiljer ju på vad man menar med extrem också, men bra att du tar avstånd från denna extremavel!

Svarar på min mammas buke-nick /KisseNova

Viltspår är mer än bara 15 minuters promenad i lina, inte för att jag är så insatt i viltspår men jag vet att det är längre ;)
Förstår du ens hur jag menar med att ta viltspår som exempel??

Från den "framgångsrika kennel" så är det bara en hund ifrån henne som visats i tråden, en tik vid namn Älsa.
Hon har inte bara extremt skinniga hundar (även om det är flertalet)
Länkar till 2 mindre skinniga bassar ifrån samma kennel som ovan, även om det säkerligen är för skinniga i eran smak med. Men det visar att basset hounden inte bara består av skinn ;)

http://www.swedesun.com/mybassets/nigel.htm
http://www.swedesun.com/litters/2004/h2004.htm

Från samma kennel, och som visade sig vara en guldklimp till avelstik men ALLDELES FÖR SKINNIG...(pratar om tiken Carmen)
http://www.swedesun.com/litters/1993/c1993.htm

Jag gillar ju som sagt att basset hounden ska se ut som Hubert som länkas i ett tidigare inlägg ifrån mig. Hubert var lite stramare i verkligheten än vad han ser ut att vara på kort, så är faktiskt fallet med flertalet bassar. Dom blir skinnigare på kort...:crazy:

//KisseNova från mammas nick.

Svarar på min mammas buke-nick /KisseNova

Viltspår är mer än bara 15 minuters promenad i lina, inte för att jag är så insatt i viltspår men jag vet att det är längre ;)
Förstår du ens hur jag menar med att ta viltspår som exempel??

Idealtiden för att viltspår är ca 15 minuter, men visst: vissa hundar kan det ju ta något längre tid för.

600 meter ska dock inte ta så lång tid att gå för en hund!

Du drar viltspår som exempel för att hundarna håller i skogen enligt vad du skrivit tidigare i tråden och jag som håller på mycket med viltspår håller inte alls med i det påståendet.

*därav skulle då någon typ av viltspår eller annat visa att hundarna håller i skogen.

*Skulle gärna vilja ha något typ av viltspårsmeriter för att kunna vinna championat på utställning, det bevisar att hunden samtidigt kan röra sig i skog och mark samtidigt som den är bra enligt en standard.

Jag tycker personligen att båda exemplaren är alldeles för skinniga.
Men den sista såg ju bara hemsk hemsk hemskt ut. Fyyy fasen alltså.:(

Men där tycker vi olika.

Nej, jag kan inte mycket om viltspår men har pratat med flera uppfödare inom basset hound om detta. Så du menar att tex Carmen som visas i tråden skulle ha klarat viltspår?? Ingen chans säger jag efter att ha sett hunden i verkligheten, tror inte ens att hon skulle ha klarat en trottoarkant...:crazy: Jag är av den synpunkten att inte alla hundar klarar viltspår.

MrsScabtree, Ja, jag vet. Hon är vad man ser för extrem och hon var skinnigare i verkligheten :crazy: Så här vill jag inte att en basset hound ska se ut.

du menar att tex Carmen som visas i tråden skulle ha klarat viltspår??

Jag har inte sett hunden, så hur ska jag veta om hon klarar ett viltspår helskinnad eller inte? Spåra klara hon säkert om hon har en normalt fungerande nos, vilket är det viktigaste i fråga om viltspår. Normalt sett läggs de ju inte heller i direkt svår och snårig terräng..

Ett viltspår säger faktiskt ingenting om huruvida en hund funkar i skogen eller inte. Så är det bara.

Senast ändrad:

*kan ju inte bara låta en intressant tråd dö ut*

Menar du att man måste låta hunden gå drev bara för att visa att en ras klarar skog och mark? Håller du på både med drev och viltspår med dina hundar?? Du verkar ju jaga med dina hundar om man ser på dina avelskrav.

På tal om dina avelskrav som du skrev om tidigare är ju helt vanliga krav enligt mig, MEN alla uppfödare har olika smak på hur en ras ska se ut och det är där vi får in alla extremfall.Du nämner ju detta själv inom din ras.Man kan tycka om en ras men ändå ta avstånd ifrån extremfallen.Men som i mitt fall, som faktiskt tråden började med är att en uppfödare kan vara oerhört kunnig även om personen får fram ett fåtal extremfall. Även om en person väljer avelsmaterial så är det ändå inte förrän valparna är äldre som man kan se om parningen blev bra. Sen kan det finnas bra hundar i en kull där det även finns extremfall, jag tycker att man bör se till helheten än på några fåtal extremfall. Återigen kommer vi in på våra olika smaker på hur en ras ska se ut. Jag har åsikter om en mängd olika raser, och vissa saker som jag tycker ska förbättras så klart jag inser att folk har samma åsikter om basset hound. Även om denna tråd mest handlar om basset hounden så kan det lika gärna handla om vilken ras som helst.

Nu jagas det inte med basset hound men det skulle inte skada med att hd-röngta dom. Men vad som jag tycker är ännu viktigare är att basset hounden ska ha en lätt gång (vilket flertalet har) och inte denna rullande gång som nämns i tråden. Tror att det menas att hunden vaggar fram (har jag fattat fel kanske?).

Vi kan nog diskutera viltspårsämnet till en oändighet så jag väljer att lägga ner diskustionen, inte för att jag på något sätt tror att du har rätt utan för att vi tycker väldigt olika där och det har redan framkommit i tråden ett flertal gånger. Jag tycker att det bevisar att hunden kan gå i skogen (även om det är lätt terräng enligt dig, jag vet faktiskt inte vilken typ av terräng det läggs i) utan problem. Medan du anser att viltspår inte visar att hunden klarar ett flertal timmar i skogen. Men jag som faktiskt har haft basset hound vet att dom flesta bassar klarar skogen utan problem. Själv har vi så gott som bott i skogen med våra hundar, och dom har haft helt skinn när vi kommit hem igen. Men vi har visserligen inte ägt några extrem hundar även om vi haft skinniga bassar enligt er.

Frågan är ju somsagt inte att dom klarar skog och mark. Dom klarar säkert det mesta. Frågan är hur kvalitativt det är.

Nu hänger jag inte med :confused:

Så bara för att en hund är skinnig så har den ett liv utan kvalite? hoppas verkligen att jag fattade fel ....

Jag hänger fortfarande inte mer

Vad är det som avgör en hunds kvalitet?
Att den kan jaga? Träna agility? Att den klarar flera timmar i skogen?

En hunds kvalitet är iaf enligt mig att hunden är rörlig och kan följa med på ägarens olika påhitt. Sen får man ju välja ras efter vad man är för typ av människa, gillar man att träna agility så kanske man bör välja en ras som är mer lämplig för detta. En hund ska inte bara vara still och bo på en minimal yta med knappt någon motion eller aktivering, detta är dålig livskvalite enligt mig!

Kvalitet tycker jag är när hunden kan röra sig obehindrat utan att kroppen sätter hinder för vad den kan tänkas vilja göra. En hund ska kunna skritta trava och galoppera utan att det blir jobbigt och tröttsamt. Hud hår och annat tillbehör ska inte sitta ivägen och framförallt ska kroppen matcha hundens psykiska behov.
Jag tycker inte att en skinnig basset uppfyller kraven.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka