Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

joo, jag har sett det :smirk:

Men frågan kvarstår om du tycker att basset hounden är osund och icke funktionsduglig? det är faktiskt i största möjliga mån basset hounden vi diskuterar, även om man lätt kan jämföra med andra raser. Tycker att det är intressant att få in olika åsikter i tråden, det är på det man lär sig av.

Men frågan kvarstår om du tycker att basset hounden är osund och icke funktionsduglig? det är faktiskt i största möjliga mån basset hounden vi diskuterar, även om man lätt kan jämföra med andra raser. Tycker att det är intressant att få in olika åsikter i tråden, det är på det man lär sig av.

Ja, och jag skulle vilja höra vad dom negativa sidorna har att anföra om denna "osunda" hund?? Vad är problemen?? Vem av de negativa inställningarna har erfarit dessa osunda hundar?

Absolut och jag håller med dig till punkt och pricka men jag tycker även att domare har en viss del i det hela..

Om dom skulle vägra dömma till dessa osunda hundars fördel väldigt ofta så skulle dom iaf visa sitt missnöje med aveln genom att sätta ner foten.

Som det är nu så avlas det ju bara mer och mer på osundheten för att det är den typen domaren utser till vinnare..

Det blir en OND CIRKEL !

Oförskämd behöver du inte vara tack..

Hur många av Sveriges bassethounds jagar aktivt idag? Och av de som gör det: Hur många får frekvent återkommande småskador i allt skinn?

Som effektiv och duglig jakthund tvivlar jag på att den är speciellt funktionell pga skinnet, även om instinkterna nog finns kvar till största del.

Vill man ha en drivande hund väljer man nog inte en bassethound idag..

Har visat bilderna i denna tråden för olika jägare och ingen anser det vara en funktionell jakthund med det utseendet den har idag tyvärr.

Nja, oförskämd är jag nog inte riktigt. Jag bara påpekade för dig att jag såg mycket väl att du pratade om alla raser och inte enbart basset hounden vilket du inte verkade tro om man ska tolka ditt inlägg riktad mot mig.

Nej, det går inte jaga med en basset hound. Tvivlar på att den skulle orka driva , så där håller jag med dig om. Jag kan faktiskt bara nämna 2 uppfödare som jag vet har jagat med sina hundar och dessa är så vitt jag vet helt nedlagda idag. Deras hundar påminde om den typ som MrsScabtree tyckte om, men som givetvis inte domarna tyckte om. Åter igen kommer jag in på att domarna spelar stor roll i avelsarbetet. Man ställer ofta ut för 2 anledningar; ha en rolig dag med andra människor som delar samma intresse och få en åsikt om sin hund utav domaren.

Tvivlar samtidigt på att många bassar har kvar sin jaktinstikt eftersom den avlas mer och mer bort då ingen uppfödare håller på med jakt och kvar blir sällskapshunden. Vilket blir fel för Basset Hounden går i grupp 6 utav en anledning men snart flyttas den väl över till grupp 9. Skulle vara spännande att få domarna att inse att dom har en viktig roll i allt detta som händer med Basset hounden. Jag påstår inte att allt är domarnas fel men dom har en väldigt viktigt roll i allt detta eftersom en ensam uppfödare kan inte göra nånting för rasen. Skulle domaren välja mer frigående hundar så skulle fler uppfödare följa detta och sen kan vi förhoppningsvis komma in i en bra cirkel.

:smirk: -smileyn uppfattas oftast som otrevlig, så att använda den riktad mot någon är inte så trevligt..

Det är uppfödarna som ska avla fram friska, rastypiska exemplar av den ras de föder upp. Inte domarna..
Att avla på extremer är det ju ändock uppfödarna som väljer att göra.

Håller med!

Resonemanget att domarna gör rasen håller inte. Det finns domare för alla varianter - jag väljer domare till mina hundar. Jag VET att vissa domare aldrig skulle döma fram mina hundar eftersom de vill ha små cockrar med tonvis av päls, och då låter jag bli att ställa för dem. Som uppfödare kan man faktiskt välja vilka domare man ställer för, och är hunden sund och bra kommer den att gå hyggligt.

Håller med!

Resonemanget att domarna gör rasen håller inte. Det finns domare för alla varianter - jag väljer domare till mina hundar. Jag VET att vissa domare aldrig skulle döma fram mina hundar eftersom de vill ha små cockrar med tonvis av päls, och då låter jag bli att ställa för dem. Som uppfödare kan man faktiskt välja vilka domare man ställer för, och är hunden sund och bra kommer den att gå hyggligt.

Men saken är den att det faktiskt finns folk som inte resonerar som dig och Gnist. Utan som avlar efter det som ger ett förstapris= vad domarna dömer. Hade folk tänkt som ni hade knappast problemen funnits...eller hur?

Men saken är den att det faktiskt finns folk som inte resonerar som dig och Gnist. Utan som avlar efter det som ger ett förstapris= vad domarna dömer. Hade folk tänkt som ni hade knappast problemen funnits...eller hur?

:angel:

Fram för fler Duvor och Gnistror alltså :D

Lite allvarligare igen då..

Visst finns det de som bara går efter meriter och det funkar inte i längden om man vill bevara (framförallt kanske?) arbetande raser.
Att omvandla jaktraser/vallraser/bruksraser till sällskapshundar och avla bort vad som är rasen är förkastligt tycker jag.

Som upfödare borde man ju i högsta grad vara intresserad av att bevara och om möjligt förbättra både arbetsegenskaper och att bibehålla en fungerande exteriör, så att hunden kan jobba med det den är tänkt.

Det är ju inte heller bra att bara avla på egenskaper och totalt strunta i den exteriöra biten!

Fast det skulle i princip innebära att man bojkottar varje domare för våran ras eftersom alla domare dömer i princip efter samma smak; återigen den nämnda uppfödare i våran ras. Välkommen in att titta på resultateten ifrån utställningar, då ser ni att det är i princip samma uppfödare som vinner hela tiden. Alla uppfödare har domare som dom vägrar ställa för att dom inte dömer enligt uppfödarens syn, men håller det verkligen i längden? Är det då inte bättre att få fram bättre domare än att bojkotta vissa domare?

Nej, jag måste nog säga att vi har klart olika åsikter om vilken roll som domaren spelar in. Jag tycker att domaren har en viktig roll i valet av avelsdjur. Ni får det att låta som om jag skyller helt på domarna, vilket jag inte gör men jag anser att dom har en viktig roll.

Gnist; kan du lita på att dina hundar följer standarden? Hur kunnig du än må vara i all ära, men är inte utställningarna viktiga för att få en bedömning på dina hundar? Är det inte därför man ställer ut?

Jag tycker iaf att detta var en trevlig diskustion :D

Fram för fler Duvor och Gnistror alltså
Ja faktiskt! Det skulle behövas mer folk med ert tänk.

"Min" ras ör ju ett ganska gott exempel på avel som lutar för mkt åt det exteriöra och estetiskt tilltalande. De flesta westies är ju ganska "docksöta" nuförtiden och har är på god väg att gå från redig terrier till rena käringhundar om det får fortsätta så(tänker även på problemen som tillkommer fysiskt). Det är väldigt väldigt tråkigt.

Gnist; kan du lita på att dina hundar följer standarden? Hur kunnig du än må vara i all ära, men är inte utställningarna viktiga för att få en bedömning på dina hundar? Är det inte därför man ställer ut?

Jag tycker iaf att detta var en trevlig diskustion :D

Ja, jag vet att mina avelshundar följer standarden, både exteriört och egenskapsmässigt. I annat fall skulle de inte gå i avel..

Utställningar är för mig inte viktiga i avelssamanhang, men det är en trevlig sysselsättning både för mig och hundarna. Utställning är kul, men inget som är nödvändigt för min avels skull.

På älghundarna (där huvudelen för mig ligger) måste man ju dessutom ha som lägst en 2.a på utställning för att få gå jaktprov = Man vill avla på exteriört goda hundar som har korrekta arbetsegenskaper.

Exteriört kassa hundar ( som pga sin exteriör inte håller fr det arbete den är avlad för) kan alltså inte ta jaktprovsmeriter!

Grejen är det att domarkåren inte är homogen, alltså kan man inte skylla på den för hur rasen utvecklas. Uppfödare och rasentusiaster klumpar ihop sig i rasklubbar, rasklubbarna ordnar utställningar där man hyr in domare. Anlita inte domare som inte dömer fram sunda hundar!

Ansvaret ligger först som sist på uppfödarkåren. Det är vi som uppfödare som ska förvalta rasen, inte domarna. Rasklubben godkänner domaraspiranter, anlitar domare och för en ständig kommunikation med SKKs domarkommité. Rasklubben har all möjlighet att påverka åt vilket håll rasen ska gå, och varje uppfödare har möjlighet att engagera sig och vara med och bestämma.

Eftersom demokrati är en tung skuta att ro tar det tid att ändra kurs, men man kan inte skylla ifrån sig på domarna. Istället får man ta sitt ansvar och jobba för rasens bästa, istället för att betala för att få hunden bedömd av domare som inte gör det. Det finns alltid vettiga domare att tillgå för varje ras - de måste bara få fler uppdrag så att deras synsätt påverkar utvecklingen av meriterade hundar.

Fast du förstår nog inte vad jag säger.

Hur mycket DU än tycker att det ska vara så (och jag med) så tänker inte alla uppfödare som du. Ta schäfrar som exempel. Trots att man vet hur illa tilltygade hundarna blir av exteriöridealet idag så fortsätter man avla på den här typen av hund. Varför? Jo, för att det faktiskt finns puckon som suktar så efter första priset. Det är så många gånger jag har hört "men den här hunden plockar flest rosetter på utst" som ursäkt fast den ser ut som ett vandrande mähä. Domarna som dömer fram det som inte håller har sitt ansvar också. Dom influerar trots allt exteriörfixerat folk att avla vidare på skit. Dom tjänar ju på det!

Ändå anlitas dom frekvent och fler och fler hundar far illa! Just för att alla inte tänker i dina banor.

Jepp, men det är inte domarna som anlitar sig själva, utan de klubbar och organisationer som till stor del utgörs av uppfödare. Och då är vi tillbaka på ruta ett: Uppfödarna måste ta sitt ansvar i alla led.

1. Föda upp hundar med tanke på både funktion och extriör

2. Engagera sig i rasklubben, och där bara ge klartecken för utbildning av sunt resonerande domare.

3. Verka för de domare som anlitas att döma är vettiga. Dels genom att själv inte boka extremdomare, dels genom att själv inte gynna utställningar med dåliga domare bokade av andra.

Det jag vill ha fram är att domarna inte är allsmäktiga, och att uppfödarna inte är viljelösa vindflöjlar som bara har att rätta sig efter deras tycke och smak. Domarna jobbar för oss, de har bara jobb om vi väljer att betala. Klubbarna anlitar inte domare som får dåliga anmälningssiffror, för då går de back. Domarna finns alltså i ringarna för att framför allt uppfödare gillar deras bedömningar. En stor uppfödare som ska ställa kanske 10 hundar på en utställning betalar inte för något han/hon inte tror ger utdelning. Om ett par sådana bojkottar en domare är den snart borta. Ville uppfödarna ändra på en ras är det bara att dra upp riktlinjerna i rasklubben och konsekvent jobba efter det.

Slutsats: Först som sist är det uppfödarnas ansvar hur rasen utvecklas. Det är uppfödarna som styr vilka domare som används.

Nu börjar jag snart gråta:D

Fortfarande, det är en ond cirkel. Det ena utesluter inte det andra. Man kan inte skylla på en enda part.

Nu börjar jag snart gråta:D

Fortfarande, det är en ond cirkel. Det ena utesluter inte det andra. Man kan inte skylla på en enda part.

Och ändå är det vad många med nedan citerade resonemang i stort sett gör :crazy:

Håller med dig om att det har gått överstyr med rasen, men där är det faktiskt till stor del domarnas fel , eftersom det är dom som tar fram dom mest extrema exemplaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka