Baskade häst !

Rie

Trådstartare
Pållen har under vintern ( iofs alla vintrar) druckit väldigt dåligt ute i hagen . Man kånkar ut en full hink på morgonen för att på kvällen släpa på en (ännu tyngre?) stor isbit till hink. Det verkar inte som om han druckit alls.
Nu gjorde jag slag i saken och skaffade en ThermoBar vilken vi installerade i söndags.
Pållen undersökte karet och lattjade lite med vattnet.
Perfekt tyckte vi, nu kan vi slappna av.
Å inte det. Han dricker ju inte ! Vattennivån har inte minskat alls vad jag kan se.
Vad gör man ?
Någon som haft samma bekymmer?
Vad gjorde ni i så fall åt saken?

Sv: Baskade häst !

Kan du slå i lite äppeljuice eller ngt annat smakligt i vattnet för att locka honom att dricka mer? Dricker han inne då? Verkar han må dåligt? Uttorkad?

Jag har inte provat det så det vet jag inte.I så fall provar jag nog i en lite hink så jag slipper tömma ur hela 80(?)liters tunnan om han vägrar dricka den utspädda juicen.
Han mår bra och är inte uttorkad.
Är mest rädd för kolik, har ju läst en del om det och kolikhästar som druckit för lite på vintern i jämförelse med det hö de ätit.

Mår han bra så behöver du nog inte oroa dig allt för mkt, håll lite extra koll på honom bara :)

Mina hästar är också väldigt dåliga på att dricka ute på vintern, oavsett om de får kallt eller varmt vatten. Jag håller koll på dem och kikar även hur träcket ser ut och hittils har jag inte märkt ens det minsta oroande tecknen på att de skulle må dåligt.

Men testa att smaksätta vattnet du, det är ju en enkel åtgärd och om det sedan får honom att dricka så är ju det toppen :)

Mina hästar var också dåliga på att dricka innan, men jag började med att lägga lite betfor i vattnet så det smakar. Och nu dricker de som de ska :D Så att smaksätta vattnet med något hästen tycker om kan funka! :)

Min häst får inte ens något vatten ute nu, han struntar bara i det. Inne dricker han 10-40l/natt. Han är pigg och glad, inte uttorkad. När det inte är tokkallt utan som nu, 0 - -10 som nu så kan de tillgodogöra sig snö som vätska.

Slappna av och lyssna på hästen helt enkelt. Dricker den inte och är inte uttorkad så är den inte törstig.

Pållen har under vintern ( iofs alla vintrar) druckit väldigt dåligt ute i hagen . Man kånkar ut en full hink på morgonen för att på kvällen släpa på en (ännu tyngre?) stor isbit till hink. Det verkar inte som om han druckit alls.
Nu gjorde jag slag i saken och skaffade en ThermoBar vilken vi installerade i söndags.
Pållen undersökte karet och lattjade lite med vattnet.
Perfekt tyckte vi, nu kan vi slappna av.
Å inte det. Han dricker ju inte ! Vattennivån har inte minskat alls vad jag kan se.
Vad gör man ?
Någon som haft samma bekymmer?
Vad gjorde ni i så fall åt saken?

Om han har vatten, inte är uttorkad och inte har några problem med kolik, så låt honom vara och sov gott om nätterna.

Jag har haft två som varit himla dåliga att dricka ute vintertid, de fick helt enkelt 'vara så' då de inte hade problem av det. Däremot när nuvarande började dricka dåligt (inne, hade inget vatten ute - för de drack det aldrig, känns igen? *s*) så blev jag lite nojig. Det gick dock över på någon vecka. Och nu har de börjar dricka lite i hagen med, men minimalt. De har vattentunna, och om den fryser slås det hål på isen och fylls på med temperera vatten var fjärde h - vid varje fodring. Petar de i sig 10 liter ihop på 12 h ute är det allt.

Så, sov gott och nöj dig med att han har vatten dygnet runt och mår bra =)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: svea
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag... 15 16 17
Svar
320
· Visningar
20 565
Senast: flashlight
·
T
Hästvård Jag ska försöka fatta mig kort. För en månad sedan fick min häst kolik. Stallägaren sa då att det kunde bero på många olika saker, t... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 409
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka