Basic E - hjälp!

K

Krabban

Behöver relativt snabbt svar!

Har läst här att Basic E finns på granngården. Hur mycket ska man ge och hur mkt selen och e vitamininnehåller varje dos?

Vad kostar den?

Vore jättejättetacksam för snabbt svar! :bow: :bow:
 
Mängden beror helt och hållet på vad foderstaten innehåller.

En häst behöver 0,2 mg selen och 75 mg E-vitamin per 100 kg kroppsvikt

1 liter kostar ca 120 kr.

mvh Jessica
 
Jag menar hur mycket får man ge. Han ska ha 1,4 mg selen. Men vad innehåller en dos? Jag läste någonstans att det innehåller 0,1mg selen/ml men hur mycket e-vitamin innehåller det? Och som sagt, vad är max doseringen?
 
Jag använder denna.
Den innehåller / ml 50 mg e-vitamin & 0,1 mg selen.
Till häst ger man 6 ml/dag
Jag tror att den kostade runt 120 kr. Tror även att jag räknade ut att 1 flaska räcker i ca 167 dagar.
 
Hur stor maxgivan är vet jag inte, men jag tror inte det är något du behöver bekymra dig över.Om du ska ge 1,4 mg selen blir det 14 ml Basic E, och det är nog ingen fara.Det innehåller 50 mg E-vitamin/ml.Det finns ingen "dos" utan det medföljer ett ml-mått.På flaskan står det ungefärliga givor och på häst står det 6 ml om jag minns rätt.
 
Men hur mycket man ger beror väl på hur mycket man behöver? :confused:. Det där är nog "ungefärlig" giva.
 
Ja tack var din hjälp Jessica så har jag nu fått allt att stämma med selenet och e-vitaminet - TUSEN TACK!!! :bow:
 
När det gäller selen så räkna med innehållet i köpekraftfoder o mineralfoder men räkna med noll i grovfoder o spannmål.
PL
 
Saken är den att mitt grovfoder är så super att han bara får hö + lite mineraler! Och nu har jag fixat allt! Tack för svaret iallafall! :)
 
Det kan bli väldigt fel om man går enbart på det som står på förpackningarna. På kraffts fodersäckar står det att en häst funkar på x kg hö med x kg av deras kraftfoder.

Det är rena nyset enl mig.

Man måste räknan själv, speciellt vid så viktiga tillsatser som selen. Det kan lätt bli för mycket annars.

mvh Jessica
 
Vilka tillverkar Basic E? Biofarmab?

Och hur är det i jämförelse med Tocosel? Om man nu överhuvudtaget kan jämföra produkterna?

Milla - Vilse i selen-djungeln
 
Lactamin.
Vet ej skillnaden mellan det och Tokosel förutom den väldigt bra skillnaden att Basic E inte är receptbelagt...

Vildvittra
 
Om priset ovan på Basic E stämmer så kostar 100mg selen 120 kr, om man köper 800 g tokosel så kostar 320 mg selen 200 kr. E-vitaminet däremot blir billigare från Basic E, e vitamin täcks ofta bra från en normal foderstat.
PL
 
Finns det några andra skillnader produkterna emellan än de prismässiga? Kvalitetsskillnader?

Vad är det som gör Tokosel receptbelagt?

Många frågor! Hoppas att du/ni kan ge mig svar. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 926
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp