Basfoder utan soja...

K

Karingbg

Hej på er! :smirk:

Jag undrar om det är någon utav er som har bra tips när det gäller ett bra basfoder som inte innehåller soja?

Min ponny är lite känslig och därför undrar jag om ni kan tipsa mig ang. basfoder som inte innehåller så mycke protein och inte heller innehåller soja... Det ska vara ett foder där jag inte behöver tillsätta varken havre eller korn.

Jag vill helst undvika pellets...

Tacksam för er hjälp! :idea:

Sv: Basfoder utan soja...

Haj,haj....
Våra hästar äter fibergi, tycker det är ett bra helfoder.
Det finns i 3 varianter och det är inte pelleterat.
Tror inte de innehåller soja, ska kolla närmre.

hmmm... även om du skrev att du helst undviker pellets så föreslår jag Krafft Groov. Mer skonsamt foder får man leta efter, tycker jag personligen.. Har en foderallergiker som fixar Groov 90. :bow:

Både Fibergi Bas/Elit och Grooven innehåller sojaolja... Fibergi låg har jag inte komplett innehållsförteckning på tyvärr.
//marti

Vill du helst undvika pellets å soja så måste jag få rekomendera lusernhack.

Det är ett bra foder tycker jag specielt eftersom att det inte räknas som ett krafftfoder utan räknas som ett grovfoder. Enda minuset är ju att man kan tänkas behöva ha en stor krubba lite beroende på hur ofta man ger å hur mycket man ger.

Hej igen...

Jag tävlar ju och tränar en del så jag vill ju att han ska få i sig lite kraftfoder och inte bara grovfoder. Dock inget som innehåller havre.

I dagsläget går han på 7 kilo hö/dag, och det springer han av sig utan att blinka :bump:

Men jag har insett, som ni också har noterat att det är många badfoder som innehåller soja :confused: därav denna tråd...

Jag har precis börjat prova Spillers Happy Hoof, för att se om det fungerar. Men även detta basfoder innehåller soja.

Tack för att ni har tagit er tid och jag hoppas att diskussionen och tipsen fortsätter! :idea:

Okej,
jo det kommer nog fler tips skulle jag tro :)
Förstår varför du inte vill ha havre, min blir helt knäppig utav att gå på havre. Släpper man ut tyglarna å skrittar så massar hon sig fram i segaste fart å kortar man dom så ligger gaspedalen rakt ner ungefär...

Ett tips skulle vara att kolla på foder från utlandet finns många bra olika mixar ifrån tillexempel danmark och tyskland. Dom är oftast billigare än svenskt foder oxå. Fast man mpste nog köpa en del påsar för att det ska tjäna nå pengar på det. Annars så går det ganska jämt ut. Dom luktar oxå otroligt gott (en tjej i stallet ger ett sådant till sin häst luktar after eight om det).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 329
Senast: Ise
·
Hundhälsa Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 772
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 322
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama