Barsjalar.

P

PeRosa

Har borjat fundera pa att kopa en barsjal (elastisk langsjal) istallet for en barsele. Var tva manader gamla dotter tycker om att bli buren, far garna bara henne hela tiden om man vill. :) Gor det garna men skulle sakert vara lattare for bade armar och rygg med en barsjal. Battre for henne ocksa och sa behover man inte tanka pa hur lange man har henne att sitta i den. Har tittat pa natet och hittat nagra intressanta alternativ: Mei tai, bara barn sjal, marimekko, hug-a-bub, tri-cotti, sino och cuddly wrap.

Ar det egentligen nan storre skillnad pa de olika sjalarna? Nan som har eller har haft nan av sjalarna och kan beratta for och nackdelarna? Nan som ni kan rekommendera?
 
Sv: Barsjalar.

Mei Tai är en hybrid mellan sjal och sele kan man säga, det är många som gillar den men jag har aldrig riktigt fått till det. Bära barn-sjalen är en kort sjal som passar bäst för kortare bärning och för större barn. Alla de andra du räknat upp är långa trikåsjalar och mellan dem är det inte några större skillnader - de kan vara lite olika tjocka och breda samt lite stummare eller fastare men det är en smaksak vad man gillar. Men Sinon är ju en väldigt populär sjal till exempel.

Ta den som du tycker är snyggast och har ett pris du gillar så blir du nog nöjd! Det är suveränt med sjal när man har pyttisar som vill vara i famnen mest hela tiden :love:
 
Sv: Barsjalar.

Mei Tai är som sagt en hybrid mellan sele och sjal, och de som jag har gillat att bära med har varit med rejält breda axelband, det finns en som heter Sköldpadda som finns att köpa, annars kan man sy själv.

Om jag vore som dig skulle jag även titta lite på de vävda sjalarna för att förlänga bärtiden, trikåsjalarna upplevs lite svajiga när barnet blir tyngre. Vad jag har hört är att Sinon är lite stadigare dock.

WWW.sjalbarn.se finns det galleri, bärinstruktion och en hel del tips och trix runt bärandet.

Det är super med en bärsjal och jag bär min Fredrik dryga två år lite då och då fortfarande, speciellt på kvällen när det är dags för matlagning och det är trött och griningt. Då får han sitta på ryggen, och är nöjd med att vara så nära. Han går själv och hämtar sjalen ibland.
 
Sv: Barsjalar.

*kl*

Vad är det egentligen för skillnad mellan bärsjal och "vanligt" bärsele?

Sjalarna ligger ungefär i samma pris och verkar väldigt knöliga att få på (men kanske inte är?) samt endel fördelar inte vikten något vidare, så varför välja sjal framför sele?

*nyfiken*

Ps. av de jag har tittat på verkar tri-cotti enklast! (slipper knytandet). Någon son har en sån och vet om de är bra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barsjalar.

*kl*

Vad är det egentligen för skillnad mellan bärsjal och "vanligt" bärsele?

Sjalarna ligger ungefär i samma pris och verkar väldigt knöliga att få på (men kanske inte är?) samt endel fördelar inte vikten något vidare, så varför välja sjal framför sele?

*nyfiken*

Ps. av de jag har tittat på verkar tri-cotti enklast! (slipper knytandet). Någon son har en sån och vet om de är bra?
Om du med vanlig sele menar de av typen Babybjörn så är sjal eller ergonomisk sele oftast mycket skönare för både barn och bärare, särskilt när barnet blir lite tyngre. Vikten fördelar bättre över barnet rumpa och ben, och höfterna hamnar i en ergonomiskt riktigt position (kan till och med ersätta skena för barn med höftluxation). För den som bär fördelas vikten över hela ryggen och hamnar inte bara på axlarna.

Sen är det ju en hög mysfaktor som är svår att uppnå med Babybjörn och liknande selar, barnet kommer så nära att det är som en enda lång kram :love:

Angående priset är ju sjal eller ergonomisk sele i alla fall mer mångsidigt eftersom du även kan bära på ryggen och mycket längre upp i åldrarna (vår 2,5-åring får ofta åka sjal när han inte orkar gå eller är sjuk/ledsen).
 
Sv: Barsjalar.

Håller på att bli lite såld på sjalar, just för "mysfaktorn".

Jag har tittat lite på en bärpåse - Peanut Shell, har du hört något om den? Bra/dålig?

Tycker att det ser väldigt enkel och mysig ut och trivs man med sjal kan man ju köpa en annan när barnet är större?
Just denna modell kunde man ha upp till 2 år.
 
Sv: Barsjalar.

Nackdelen med en bärpåse är den samma som en ringsjal, det blir snedbelastning som en del upplever väldigt jobbig, men jag har använt ringsjal rätt mycket och tycker att det har fungerat bra, kortare stunder. Jag skulle inte bära i flera timmar så, men tex en vända in på affären, till bilen osv.

Det jag vet mer om bärpåsar är att det är väldigt noga med storleken, annars blir det bara jobbigt att bära.

En långsjal kan se knepig ut att få på dig, men det var det ju även att lära sig knyta skosnören, vilket jag hoppas att du inte har problem med i dag! ;) Alltså det är lite träning innan det sitter perfekt men det går fort att lära sig, är man osäker kan man börja med att knyta in ett gosedjur, så slipper man oroa sig för att den ska ramla i backen! :) Om man börjar med en knytning och lär sig den så kan man lära sig mer efterhand. Ofta hittar man en favoritknytning som man håller sig till!
Sen är det ofta ganska lätt att hitta någon i närheten som är villig att hjälpa till och lära, de finns dels under bärsjalsamassadörer och även bärsjalsträffar!

Det är mysigt, så himla härligt när de är så nära att man kan pussa på dem hela tiden och man känner hjärtslagen. :love::love:
 
Sv: Barsjalar.

jag har en tricotti och jag tycker att den är utmärkt! Den passar dock inte jättebra för pyttebebisar utan bättre när de är några månader och väger lite mer och tar lite mer plats. När dottern var pytteliten gled hon ur tricottin en gång när jag böjde mig framåt, så det behövs ett lite större barn för att den ska sitta ordentligt.
 
Sv: Barsjalar.

Jag är också inne på sele. Jag tänkte att min mamma skulle sy en trikåsjal plus en mei tai till mej. Finns mönster på sjalbarn.

Det jag förstått när jag läst om det är att barnet dels sitter mycket bättre i sjal/ergonomisk sele och dels är det mycket bättre för den som bär. Och så ger det ju trygghet och närhet och mysfaktor hundra!

Kollar på ett program som heter Bringing up baby på Channel 4 (man kan ladda ner det) där de testar olika metoder att ta hand om en bebis. En av metoderna är just att ha barnet nära hela tiden, i sjal eller i sängen. Det barnet har jag hittills aldrig sett gråta. (En av de andra metoderna går ut på att barnet ska ha så lite kontakt med mamman som möjligt, 10 minuters gos om dagen annars ligger den själv i vagnen hela tiden. Ingen ögonkontakt när man matar för då "känner babyn att den har kontroll". Behöver jag säga att jag kokade efter att ha sett det programmet)

För att svara på din fråga Ts så tror jag inte det är nån jätteskillnad på sjalarna, bara olika i kvalitet och så klart märke. Testa köp begagnat eller gå på en sjalträff så kan du få prova lite olika.
 
Sv: Barsjalar.

Jag önskar att jag var bra på att sy...

Men jag får nog ta och köpa en färdigsydd!

Då jag vill ha min mest för att bära korta stunder och för att kunna amma lite ostört, känns för tillfället en bärpåse eller ringsjal "enklast".

Åh, vad svårt det är, jag har blivit som besatt av att läsa om olika bärsjalar efter denna tråd och jag kan inte bestämma mig!

Har även tittat mycket på easuhug och tri-cotti, men dom verkar funka bättre efter 2-3 månader.
 
Sv: Barsjalar.

Jag har en Tricot Slen och är nöjd :). Kanon när man ska gå i skogen, eller t ex dammsuga, städa etc inomhus med tjurig baby :angel:.
Länk
 
Sv: Barsjalar.

Hur lång tid tog det att lära sig knyta den?

Jag är verkligen jättedålig på sådant och jag vet inte om jag har engagemanget att orka lära mig (om det tar tid).
Men den ser verkligen skön ut!
 
Sv: Barsjalar.

Kollar på ett program som heter Bringing up baby på Channel 4 (man kan ladda ner det) där de testar olika metoder att ta hand om en bebis. En av metoderna är just att ha barnet nära hela tiden, i sjal eller i sängen. Det barnet har jag hittills aldrig sett gråta. (En av de andra metoderna går ut på att barnet ska ha så lite kontakt med mamman som möjligt, 10 minuters gos om dagen annars ligger den själv i vagnen hela tiden. Ingen ögonkontakt när man matar för då "känner babyn att den har kontroll". Behöver jag säga att jag kokade efter att ha sett det programmet)

.

Det där måste väl i det närmaste räknas som barnmisshandel? Det finns redan forskning på hur skadade barn blir av att inte ha kroppskontakt.
 
Sv: Barsjalar.

Jo, det tycker jag också! Det är ett brittiskt program om det kan ha nån betydelse... Värst var nu senaste avsnittet när hon skulle få bebisen att sova hela natten (bebisen var 5 veckor). Då matade hon den först kl 22.30 och sen väckte hon den kl 23.00 och tryckte i den mer mat. Ungen ville bara sova så hon höll i princip fast huvet och tryckte in nappflaskan. Usch jag hatar verkligen den här kvinnan.... Vill ni se programmet kan jag PMa vart man kan ladda ner det.

Willibilliebus jag förstår precis hur du känner, jag har surfat runt på sjalbarn hur mycket som helst och tittat på bilder och hemsidor och bara blivit ÄNNU mer förvirrad! Men de hemsydda mei taisarna i bildertråden är sååå fina. Och så har jag som sagt en mamma som ÄLSKAR att sy.... Men mei tain utan knäppe, alltså sjalversionen är inte så svår tror jag...
 
Sv: Barsjalar.

En MT utan spännen är verkligen inte så jättesvår att sy, bara man är lite noggran och tänker efter innan man syr... :angel: Hm ja jag fick sprätta en hel del, och min är lite för lång i ryggen, ett rätt rejält tanke fel, men den fungerar utmärkt ändå! :D

Ni som bor i svergie så finns det nästan alltid sjalträffar att gå på och få känna på sakerna i verkligheten, eller prata med någon som säljer så ni får komma och känna och få lite tips.
 
Sv: Barsjalar.

Det är väl bara typ en modifierad fyrkant med fyra sjaländar fastsydda? Sen kan man ju hotta upp dem med fickor och spädbarnshuvudhållare och fräsiga mönster om man vill det!

Själv satsar jag på en trikåsjal i början så att man kan ha barnet i fosterställning plus att det kan amma inne i sjalen.
 
Sv: Barsjalar.

Tack for alla svar! Fick kanna pa en sino haromdagen. Tror att det blir en san, fast tricot slen sag bekvam ut den ocksa. :)
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 641
Senast: Spunkgrodan
·
  • Låst
Övr. Barn Jag gillar egentligen inte termen ovan men kom inte pa nagot battre. Den later som om man gar till ICA eller Konsum och koper en unge...
2
Svar
24
· Visningar
2 372
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp