Bärrandsröta

P

piaff

Vad är bärrandsröta? Hur uppkommer det? Vad kan man göra för att förebygga det? Är det bäst att ha hästen skodd eller oskodd? Kan vattenbad vara förebyggande?

Någon som använder "Cornucrescine hoof ointment"? Vad har ni för erfarenheter av det? Vad kostar en sådan burk?

Sv: Bärrandsröta

Någon som har provat "Tuff Stuff" MUSTAD från B*rjes? Berätta gärna om den också.

Enligt hovslagaren så kommer det från något i marken, jorden. Hon sa att man kan ska hålla hovarna rena och tvätta i själva rötan med väteperoxid och sen skydda randen med tjära. Vet inte om det funkar... men kan ju vara värt att testa.

min häst fick bärandsröta av marken där han gått nu under vintern. det var på en av hans oskodda bakhovar och enligt vår hovslagare skulle jag hålla rent, men samtidigt var det viktigt att "hålet" fick syre! hålet var inte så stort så hovis kunde karva upp det som tur var.

inackoderingen som också fått bärandsröta och är skodd fick virkon s i hålet. det har blivit bra på båda hästarna nu!

Jag fick tipset att tvätta med citronskivor, torka tort och sedan använda Pevaryl (pulver mot fotsvamp) på hovarna.

Hade en fölunge som fick bärrandsröta. Blev så kraftigt att tre av hovväggarna fick karvas upp nästan upp till kronranden på sina ställen. Två av de andra unghästarna hade också vissa problem samma vinter, men sedan dess (fyra år sedan nu) har vi inte haft det alls på någon häst.

Min hovslagare skodde om min häst igår, visade sig att han hade börjat få bärrandsröta. Hur gör jag för att behandla detta med skor på??

Mvh sarre

Det skall din hovslagare ge dig svar på som sett hästen i verkligheten.;)

Är rötan under skon får hovis behandla där när han verkat och innan skorna slås på,är det mkt röta som skärs upp kan man ev sko med en lädersula och lägga "Sole Pack" under som tar död på bakterierna och rötan.
Boka sen in en tid med kort intervall för nästa skoning så inte för lång tid går emellan verkningarna.
Det du som hästägare kan göra är att hålla hoven ren där du kommer åt.
Se till att din häst får i sig bra mineraler även på betet om den går på bete nu ,mineralbrist kan ge skörare hovar med större risk för angrepp.
Störd tarmflora /svagt immunförsvar ger också större risk för hovproblem.
Verkningsintervall är otroligt viktigt! för lång tid emellan verkningarna ger förväxta hovar med obalanser ,rötan blir då mkt värre!

Fbl har bärrandsröta. Han är skodd (och måste vara det). Han skos med 4 v intervall (inte specifikt för rötan, utan han behöver gå på så korta intervall).

Vid varje verkning så verkar hovis upp där det varit/är röta (den är på tillbakagång), sen lägger han i ngt jag glömt vad det heter, och pressar ner, och så på med sko + sula som vanligt.

Jag kan ju inte göra så mkt emellan, då jag inte kommer åt att hålla rent. Men när jag haft röta på oskodd häst så nogrann kratsning, skura hovarna och behandla med väteperoxid (i mitt fall, beror säkert på fall vad hovslagaren rekommenderar). Och så korta verkningsintervall.

Delvis kl

Jag ska också börja behandla min häst nu, hovslagaren föreslog lite olika medikamenter, bl a blue spray, jodopax och tjära. Tjäran har jag använt förr, då hästen haft problem med röta till och från men vi har inte kunnat tagit av skorna förrän nu eftersom han har mycket känsliga och spröda hovar, så jag antar att det aldrig har läkt ut riktigt.

Men nu tänkte jag såhär: om jag först tvättar av hovarna med vatten, sedan har på blue spray och till sist kladdar på ett lager tjära, kan det funka? Eller kan det bli någon konstig reaktion mellan tjäran och blue sprayen?

min unghäst hade bärrandsröta i hästas. I ett par veckors tid när det var som blötast så la jag på tjära varannan dag och blue spray varannan dag.

Min hovslagare sa att hoven helst ska vara både torr och ren innan man lägger på tjära

Jag tvättar rent med vatten och karavr ur vad som går i hålrummet, använder en hästsko söm för att komma åt. Lägger sedan på Kopparsulfat, i "grötform". Är hålet djupt petar jag i en liten bomullstuss för att hålla kopparsulfaten på plats och skiten utanför. Gör detta ca var tredje dag.....

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2