bärrandsröta

S

shalooj

Red ni/rider ni hästen om den har bärrandsröta? MIn hovslagare sa att de kunde ja göra skritta), att det bara var bra att röra på benen menade han på. .?

Sv: bärrandsröta

Min ponny har de o så länge han inte är halt av det så kör jag honom, både trav o skritt. Just nu står han stilla då han har en rätt djup håla som han hade lite ont i. Det är snart läkt.

Man gör rent, tar bort att svart och mjukt, häller på väteperoxid så de kokar ur.
Sedan pluttar man i en bommulstuss med desinfektionsmedel om de behövs.
Det finns en hel del bra fakta om det på nätet.

Är det White line desease du menar? (många kallar det bärrandsröta)
Om du kan rida eller inte beror ju på hur mycket angripna hovarna är. Om det inte är så mycket och framförallt om hästen inte är halt så kan du rida som vanligt. (Har haft 2 hästar som fått WLD. Tack vare klok hovslagare med bra råd om behandling gick det bort på båda två.)
Det är bökigt när det kommer och det tar ganska lång tid innan det går över, men det gör det.
"Receptet" på behandlingen jag fick av hovis var att borsta ur hoven noga, sen varannan dag spruta klorin i groparna/där han skurit ur. varannan dag sprutade jag jodsprit. Detta för att ta bort både svamp och bakterier. På de ställen det var utskuret ovanför skon stoppade jag in en bommullstuss ganska pressad med dagens medel. Det fungerade väldigt bra. När unghästen fick början till detta behandlade jag på samma sätt och det gick bort på en månad.

Senast ändrad:

Måste man ta av skorna?

Eller... det va nog en dum fråga :p

Nej det måste man inte. Alltså, min häst fick bärrandsröta i vintras när hon gick med snösulor i lera. Hovis tog av skorna som vanligt, verkade bort så mkt skadat horn han kunde, sedan tog vi tussar av lin och doppade i tjära, och lade det längs bärranden mellan skon+sulan och hoven. Bytte det vid varje skoperiod ca 3 omgångar och sedan var rötan borta.
Jag gjorde också så att jag varannan dag sprayade på Virkon lösning, ordentligt mycket så att det rann in under skon och sulan.

Skorna i sig skyddar en del mot bakterier men har man sula emellan så blir det ju lätt fickor om det kommer in smuts.

Men man borde ju behöva ta av skorna för att rensa bort röt-horn och kanske om hästen har extremt mycket röta.

Nu är jag absolut ingen expert utan talar bara ur egna erfarenheter.

Måste man ta av skorna?

Eller... det va nog en dum fråga :p
Nja... De e lättare att bli av med det. Men den som skrev under dig blev visst av med det ändå.
Man kan inte förhindra angreppet genom att sko hästen vilket jag trodde först. Då hindrade man ju grus o smuts för att tränga in i hålet. Men så ska man inte göra.
Ja de kanske är WLD som bigganal är skriver. Men de heter väl så på engelska de e samma sak vi menar.
Jädra åkomma. Min ponny har haft de från o till i ett år.
Torra hagar är att fördra o tyävrr har ja inte riktigt de o absolut INTE nu!
Ett tips är att ha en hovkniv hemma så man kan skära bort allt svart i randen!

Det beror på hur kraftigt angripen hoven är. Om det inte är så mycket kan skorna sitta kvar.
Min hovslagare lät skorna sitta kvar och verkade upp en öppning precis vid kanten mot skon, så jag kom åt att spruta in klorin och jodsprit. Dessa hålor fyllde jag med bomull sedan. Det funkade väldigt bra och hästen kunde ridas som vanligt hela tiden.

Senast ändrad:

Lera är inte roligt, men hästarna behöver inte bli drabbade bara för att hagarna är leriga. Här blir det väldigt lerigt en period under höst/vår. Har inte haft några drabbade hästar här på nästan 4 år nu.
Om du har problem med detta så prova klorin/jodsprit behandlingen. Det funkar verkligen bra.

Bärrandsröta orsakars av bakterier.
Väteperoxid, Jodopax o Virkon S är bra behandling.
Leriga hagar behöver inte vara orsaken

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025