Bärrandsröta

_moa_

Trådstartare
Mina två shettisar har bärrandsröta som inte vill bli bra. Så torrt underlag som möjligt ska dom gå på så dom har fått gå i en liten inhhägnad bara dom. Men nu går det tre stycken andra hästar där också så nu är det inte en enda torr plats längre. Jag flyttade igår över ena shettisen till andra hagen. Den är också lerig fast leran är djupare i den hagen. På vissa ställen går det upp en bit på hoven men vissa ställen är lika "torra" som i den lilla inhägnaden.

Blir bärrandsrötan värre om hon går i den hagen tror ni? I lilla inhägnaden så är det lerigt på alla ställen men inte så djupt. Hur hade ni gjort? Hästen trivs bättre i den hagen hon går i nu eftersom den är större och hon kan komma ifrån dom andra hästarna lite mer. Lera som lera tänkte jag när jag flyttade henne, men det kanske är fel?

Sv: Bärrandsröta

Vid bärrandsröta är det uppackningen av grus, sand o lera som är boven. Det gör att svampen får en syrefri miljö och stortrivs.

Har haft det på två hästar och blev rek att klippa upp halva hovkapseln på djursjukhuset. Eftersom maken är hovis provade vi en annan strategi. Skor helt enkelt. Efter 4 skoperioder var hovarna helt bra.

Själv har jag vid behov ställt ponny i mycket ren och torr box nattetid. Självklart har jag gjort rent och ibland sprutat på tjära och ibland något desinfiktionsmedel. Jag brukar också borsta hovarna undertill. Inte vet jag om det gör någon nytta men det ser rent och torrt ut.

Vid bärrandsröta är det uppackningen av grus, sand o lera som är boven. Det gör att svampen får en syrefri miljö och stortrivs.

Har haft det på två hästar och blev rek att klippa upp halva hovkapseln på djursjukhuset. Eftersom maken är hovis provade vi en annan strategi. Skor helt enkelt. Efter 4 skoperioder var hovarna helt bra.

Hur menar du klippa upp halva hovkapseln. Är nog det min hovslagare har gjort nu. Har väl fungerat halv bra. Känns som att dom sliter väldigt snett då så jag har inte vågat jobba dom så mycket vilket dom egentligen behöver nu.

Jag har inbillat mig att om man skor så blir det ännu fuktigare och syrefattigare?

Själv har jag vid behov ställt ponny i mycket ren och torr box nattetid. Självklart har jag gjort rent och ibland sprutat på tjära och ibland något desinfiktionsmedel. Jag brukar också borsta hovarna undertill. Inte vet jag om det gör någon nytta men det ser rent och torrt ut.

Båda mina står inne på natten och jag har försökt att göra rent minst en gång om dagen. Använder tjära och nått blått medel som heter rengör strålen eller något sånt.

Hur menar du klippa upp halva hovkapseln. Är nog det min hovslagare har gjort nu. Har väl fungerat halv bra. Känns som att dom sliter väldigt snett då så jag har inte vågat jobba dom så mycket vilket dom egentligen behöver nu.

Jag har inbillat mig att om man skor så blir det ännu fuktigare och syrefattigare?
Om de sliter hovarna snett så får du verka hästarna oftare eller sko.;)
Verka dem tex var fjärde vecka tills hålväggarna är borta.
Annars om hovarna växer/slits snett ,så kommer du aldrig i kapp problemet.
Att hovarna slits snett och blir obalanserade är ofta en orsak till just grusinpackning och hålvägg.

Glöm inte använda plasthandskar när du behandlar med Rensa Strålen,det är ett mkt giftigt och cancerframkallande preparat.:crazy:

Om de sliter hovarna snett så får du verka hästarna oftare eller sko.;)
Verka dem tex var fjärde vecka tills hålväggarna är borta.
Annars om hovarna växer/slits snett ,så kommer du aldrig i kapp problemet.
Att hovarna slits snett och blir obalanserade är ofta en orsak till just grusinpackning och hålvägg.

Glöm inte använda plasthandskar när du behandlar med Rensa Strålen,det är ett mkt giftigt och cancerframkallande preparat.:crazy:

Okej, mitt sto har verkats med fyra veckors mellan rum dom senaste gångerna.

:eek: :eek: Oj det har jag missat... Mina händer brukar vara helt blåa efter att jag använt det:crazy:

Jag hade haft hästarna ute så lite som möjligt och skurat rent hovarna efter utevistelse. Behöver kanske hovarna gipsas för att få rent och torrt?

Nejnejnej. Om du täpper till med gips måste det GARANTERAT vara sterilt. Om bara ngr svampar finns kvar blir det supermiljö eftersom det då blir helt syrefritt.

Hålvägg, bärrandsröta eller WLD är samma sak och orsakas av en svamp snarlik den som orsakar nagelssvamp hos oss.

Forskningen har visat att nogran rengöring och därefter ?%klorinlösning penslas på och hoven sätt i i plastpåse som försluts med tejp i 30 min. Tyvärr har jag glömt koncentrationen.

Med uppverkning av hoven menas att hovkapsel verkas upp till hålväggens slut. Kan se riktigt ruggigt ut och tar lång tid innan det vuxit ner igen.

Har haft Whithe Line Desease på två tidigare hästar. (Det brukar kallas bärrandsröta ofta) Det som hjälpte mina två var att hovis skar bort allt horn som inte var friskt. Kvar blev en grop. På den häst som var skodd spolade jag ut groparna, varannan dag med ren Klorin och varannan dag med jodsprit. Detta för att ta bort både svamp och bakterier. När detta var klart satte jag bomull i hålen. Det gick bra när hästen var skodd. På den oskodda unghästen gick inte att sätta bomull under dag eller natt. Då borstade jag ur groparna noga, både morgon och kväll och sprutade likadant med omväxlande jodsprit och Klorin. Dettqa höll jag på med i 2-4 månader, sen var hovarna bra och problemen kom heller inte tillbaka. Behandlingen gjorde jag helt på inrådan av hovslagare som provat många olika behandlingssätt och detta var det han fått resultat av varje gång.
Prata med din hovslagare och hör vad h*n har för erfarenhet.
Lycka till!

Ja det kanske jag borde ha skrivit tydligare, du har helt rätt i att det måste vara superrent under. De bör göras på en klinik. De är ju svår att sitta här och råda utan att ha sett omfattningen på rötan. Jag skulle ha åkt direkt till en klinik utan att ha passerat gå.

Jag har haft bärrandsröta på ett par hästar tidigare. Snubblade då över ett preparat för kor och grisar som var mycket effektivt, "Oinfektion". Det är effektivt mot bakterier, virus och svamp och sprayas på. Sprayen har en liten pip som gör det mycket lätt att få in det i små sprickor.

Hovslagaren fick skära upp först och rensa så mycket det gick. Sen tvättade jag två gånger om dagen med klorinvatten (1x10 ca). Använde en spruta för att spruta in det i alla sprickorna och var mycket noga med att få bort allt skräp (till och med använde en smal spik för att peta längst in...) Sen fick hovarna torka lite medan hästen stod kvar i stallgången. När dom torkat sprayade jag på "Oinfektion". Upprepades varje dag tills hornet var friskt. "Oinfektion" finns att köpa på välsorterade jordbruksvaruhus (som ofta också har hästprodukter) t.ex. Bole Produkter.

Hästarna som var skodda drabbades inte av bärrandsrötan, upplysningsvis. En ren sko stänger inte in och ger röta möjligen om man har sulor...:cool:

Ska tillägga att behandlingen gick mycket fort...på ett par veckor märktes tydlig förändring i hornet och ska även nämna att jag aldrig la i någon bomull eller nåt liknande. Hovslagaren använder numer samma preparat för såna här behandlingar;)

Senast ändrad:

Mitt sto har upprepade gånger haft bärrandsröta, två gånger har vi fått verka bort stora delar av hoven...:( Och hon får röta på en av de skodda framhovarna, inte på de oskodda bakhovarna. Bakterien som orsakar bärrandsröta finns förmodligen i marken i hagen. Jag föredrar att ha henne oskodd eftersom jag då kan hålla koll på hovarna, jag vill inte en gång till vid skoning upptäcka röta som gått upp 6-7 cm in i hoven! Enl. min vet och hovslagare drabbas numera lika många skodda som oskodda hästar. Så så fort hoven växer ut kan jag sko av henne - skönt!

Jag behandlar med: sköljer först ordentligt med vatten, sedan behandlar jag omväxlande med virkon, jodopax, O-desinfektion, rengör strålen, tjära, väteperoxid, kopparsulfat (växlar alltså preparat lite då och då, inte alla på en gång:) ).
Nu har vet. skrivit ut ett nytt preparat - Cyklospray (licensprep), bärrandsrötan är just nu under kontroll så därför har jag inte testat det ordentligt än. Den innehåller antibiotika och ska ju därför inte användas i onödan. Den är väldigt bra enl. en kompis så den kan ju vara värt att testa!

min hovslagare föreslog jodoaxlösning med några matskedar socker i. sockret skulle hjälpa till att "äta" up bakterierna.

Du behöver komplettera med något medel som kan angripa svamp också. I de flesta fall av WLD förekommer också svamp.

Byt veterinär! Skämt åsido.
Socker göder bakterier och WLD orsakas av en svamp.

Jag hade problem med bärrandsröta för ett tag sedan och har sedan dess varje vecka verkar av lite och sedan med en hovkniv skurit bort ALLT misstänksamt, dvs sådan som är svart i vita linjen. Detta är ju ett ganska drygt jobb. Undrar nu hur vanligt det är lite svart i vita linjen? Brukar ju bara vara nån/några milimeter djupt. Men det kanske är vanligt att det är lite svart där, på några få stället på varje hov, utan att det behöver vara bärrandsröta eller sanduppackning?

Makens råd: Lägg ner. De flesta hästar är svarta på hovens sidor och när man verkar är det bara tådelen och trakterna som är "vita".
Om han skulle verka för att få bort allt svart skulle hovens undersida bli konkav.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 559
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar