Sv: Bärrandsröta?
Min häst har också fått röta och på ena hoven hade det blivit ett hål. Jag höll efter det genom att tvätta med jodopax och sätta en jodopaxdränkt bomullstuss i hålet, tills jag fick tid till hovslagaren.
Idag kom hovslagaren ut och fick skära upp, hålet var mycket djupare än det såg ut och luktade inget vidare. Fick tips att använda kollidalt silver istället för jodopax och fick en liten burk.
Jag ska fortsätta som jag gjort, men med kollidalt silver istället.
Har du fått några håligheter så tror jag att det är mycket svårt att ha på sko, eftersom det ska rengöras varje dag och det kommer du nog inte åt då.
Som de andra sagt, ta kontakt med din hovslagare, gärna snarast möjligt eftersom bakterierna annars kan göra större skada under tiden.
Hålet som min fick började som en liten, liten grop och det var lite svampigt och mjukt runt om. Sen blev det på bara ett par dagar en 2-3 cm bred skåra, ca 1 cm djup. Under denna tiden som den växte tvättade jag varje dag, jag började tvätta innan det blev ett hål. Så det går inte att bara hålla efter själv, en hovslagare måste skära rent för att få bort skiten. Därefter ska man hålla rent för att inte få in nytt i det utsatta området.