Bärrandsröta?

K

Kissan

Upptäckte för några veckor sedan när vi skulle sko om att min häst fått som "urgröpningar" runt hovarna, precis där bärranden är.

kan detta vara bärrandsröta?
Om inte, vad kan det vara?
Hur behandlar man bärrandsröta?
Kan hästen gå skodd?

MYCKET tacksam för svar!

//kissan

Sv: Bärrandsröta?

Jag har en häst som till och från haft problem med bärrandsröta. Som jag fått det förklarat för mig orsakar rötan håligheter längst bärranden och sedan kommer det in grus och lera i håligheterna. Detta medför en "sprängverkan" och rötan trängre längre och längre in och även jord, sand och grus.

I min hästs fall så verkade hovslagaren upp rötan så att det inte kunde uppstå någon sprängverkan. Jag blev tillsagd hålla rent (pillade rent med en sömspik och en tandborste s) och att tjära hovarna med hovtjära, men det finns även ett preparat som heter blåstenssalva som jag använt och som är mycket effektivt. (Som jag minns det var det väldigt knepigt att få tag i men det gick till slut via veterinär).

Det låter som din häst fått bärrandsröta. Prata med din hovslagare de är ju "kungar" på detta omr:). Skynda dig att ta hjälp så att det inte barkar iväg... kan bli stora problem om det inte åtgärdas i tid. Oftast ska hästen hållas skodd eftersom det då täpper till för grus och skräp att spränga vidare i hoven. Men jag är inte hovslagare...så det kanske finns olika rön?

Lycka till!

Tack för alla bra svar:) En fundering bara, "rötan" sitter liksom under skon och är formad som en sko, hur ska jag kunna göra rent det då?

Du behöver ta samråd med en erfaren hovslagare precis som equineque skriver.

Skon måste bort men gör inget på eget bevåg!!! Om du tar bort skon och inte har en duktig, erfaren hovslagare som verkar upp kan du få in än mer skit och bakterier då kan sprängverkan öka! Då kan det få katastrofala följder!!!

På min pålle togs skon bort, jag fick hålla rent det uppverkade området tills hoven vuxit ner en del sedan skoddes hästen. Det var ett himla pyssel...

Hej igen:)
Jag googlade bärrandsröta och hittade en fjordhästsida som lagt ut bra info och bra bilder! Ta en titt på det så blir du klokare:).

jag ska kolla upp det:) tack för tipset!

Så du menar att man inte kan ha skor alls under den perioden som rötan "läker"?

//Kissan

Min häst har också fått röta och på ena hoven hade det blivit ett hål. Jag höll efter det genom att tvätta med jodopax och sätta en jodopaxdränkt bomullstuss i hålet, tills jag fick tid till hovslagaren.
Idag kom hovslagaren ut och fick skära upp, hålet var mycket djupare än det såg ut och luktade inget vidare. Fick tips att använda kollidalt silver istället för jodopax och fick en liten burk.

Jag ska fortsätta som jag gjort, men med kollidalt silver istället.

Har du fått några håligheter så tror jag att det är mycket svårt att ha på sko, eftersom det ska rengöras varje dag och det kommer du nog inte åt då.

Som de andra sagt, ta kontakt med din hovslagare, gärna snarast möjligt eftersom bakterierna annars kan göra större skada under tiden.
Hålet som min fick började som en liten, liten grop och det var lite svampigt och mjukt runt om. Sen blev det på bara ett par dagar en 2-3 cm bred skåra, ca 1 cm djup. Under denna tiden som den växte tvättade jag varje dag, jag började tvätta innan det blev ett hål. Så det går inte att bara hålla efter själv, en hovslagare måste skära rent för att få bort skiten. Därefter ska man hålla rent för att inte få in nytt i det utsatta området.

Jag fick rådet att bada hovarna i en hink med kopparsulfatlösning. Nån annan som har provat det? Är ett elände detta att bli av med har jag märkt! :(

Jag badade och tvättade med diskborste innan, fast i jodopaxlösning.
Jag tyckte det hjälpte bra på bakhovarna som inte var några håligheter utan mer lite svampigt. Lamellrandsseparation kallade hon som kollade på det för. har inte hittat så mycket fakta om detta, så det kanske har ett annat namn också?:confused:

Men på framhovarna där det tydligen kommit upp skit i som jag inte sett, måste ha varit en pyttespricka eller något där bakterierna vandrat uppåt, där hjälpte det inte att bada. Jag tror inte att det kom in tillräckligt och det var så instängt att bakterierna stortrivdes.
Min hovslagare sa att det behövdes öppnas upp och luftas (anaeroba bakterier), först därefter skulle det hjälpa att tvätta. Än så länge ser det friskt och bra ut, men det har ju bara gått en dag än. :p

Min hovslagare säger att det är en jordbakterie som har stor betydelse för uppkomsten av bärrandsröta. Den finns egentligen överallt men ökar i antal när man haft hästar på samma beteshagar under många år. Han berättade om en känd travtränare som fick fler och fler hästar som drabbades av detta. "Många år" innebär ca 15-20 år. I vårat stall stämmer det bra - det är många hästar som har symtomen som ni beskriver ovanför och i flera fall utvecklas till till hovbölder.
Så enligt detta så är det dags att plocka fram plogen och börja med växelbruk så att förekomsten av bakterierna minskar. Det skulle nog vara bra ur andra synvinklar också; typ parasiter etc

Och detta stämmer inte alls på våra hagar. Min har bara stått där i ett år, innan dess stod han iofs hos grannen i 2 år. Så det är sammanlagt 3 år i olika hagar.
Hagarna har använts för häst i 6 år, innan dess var det en ladugård för grisar, så jag tror inte att de haft något bete där då.

Det kan säkert vara så att det är vanligt att det kommer från sån jord, men det är ju inte enda orsaken. Som jag fick det förklarat så kan det bli att hoven blir lite mjukare när det är fuktigt i marken (vilket det är nu) och då kan det fastna en liten sten som sen gräver sig in och då kan det komma in bakterier som sedan ställer till det.

Hovslagaren kommer på torsdag och ska ta sig en titt på eländet...

Som någon nämnde innan så har rötan gått väldigt fort och det är verkligen inte lätt att sköta den med skor på... Blir även jobbigt om han måste gå barfota då han är rätt ömfotad.

Det känns som det finns flera olika "kurer" för att bota denna sjukdom, de jag har lärt mig innefattar Virkon S och väteperoxid. Finns det några rätt eller fel, eller fungerar allt lika bra?

//Kissan

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar