Baronessan är död!

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare landsbydsbo
  • Startdatum Startdatum
Sv: Baronessan är död!

Och nej, det är inte för att hon är kvinna. Hon är en av de få kvinnor på maktpositioner som blivit bedömd för sina gärningar.

Jag skulle säga att hon är en typisk kvinnlig politiker som blir dömd för sina gärningar, på ett sätt som ingen manlig politiker blir.

Och de flesta i mobben som dömer henne repeterar bara något som de har hört någon annan säga.
 
Sv: Baronessan är död!

Alltså, jag har läst svenskar spotta på Thatcher upp och ner i forumen de senaste dagarna. De flesta fullständigt aningslösa om det Storbritannien som hon tog över och förvaltade.

Det finns åtskilligt med skäl för att vara glad åt att Thatcher dök upp när England behövde det som mest. Vad hade tex du förespråkat för politik i Grekland i dag? Vad är din smärtfria lösning på Greklands problematik? För som Grekland ser ut nu, så såg England ut på slutet av 70-talet. Alla Europeiska länder har i stort sett gått igenom samma stålbad, men Thatcher var först.

Så kom igen nu - ge mig lösningen på Greklands, Spaniens och Portugals usla finanser utan att någon far illa eller att klyftorna ökar eller arbetslösheten skjuter i höjden!

en ny järnlady?;)
 
Sv: Baronessan är död!

Jag är inte aningslös, jag bodde långa perioder i England då Thatcher tog över och jag delar inte dina åsikter.
Då gick det inte att göra affärer med brittiska bolag, man var ju aldrig säker på om och när de kunde leverera.Hela den brittiska nationen var ju på väg att krackelera innan hon samlade ihop tömmarna och stramade upp landet.
 
Sv: Baronessan är död!

Jag skulle säga att hon är en typisk kvinnlig politiker som blir dömd för sina gärningar, på ett sätt som ingen manlig politiker blir.

Och de flesta i mobben som dömer henne repeterar bara något som de har hört någon annan säga.

Jag kan bara instämma i vad Kohl sade....
 
Sv: Baronessan är död!

För som Grekland ser ut nu, så såg England ut på slutet av 70-talet. Alla Europeiska länder har i stort sett gått igenom samma stålbad, men Thatcher var först.

Så kom igen nu - ge mig lösningen på Greklands, Spaniens och Portugals usla finanser utan att någon far illa eller att klyftorna ökar eller arbetslösheten skjuter i höjden!

Njae...här håller jag inte helt med. Orsakerna är delvis helt andra jämfört med Grekland. Inte har du den extremt tidiga pensionen i Storbritannien, inte samma sorts mutsystem som i Grekland...

När det gäller Spanien sitter man också och undrar. I t.ex. Cadiz råder just nu en arbetslöshet på 52% officiellt. Inte rapporteras det om upplopp på gatorna för detta i nyheterna? Nej eftersom jättemånga jobbar svart för att klara sig. Det gjorde de heller inte i samma utsträckning i Storbritannien där de statliga bolagen hanterades snabbt av Thatcher (även om jag inte är expert på Spanien som också har en hel del statliga bolag - eller har haft iallafall).
 
Sv: Baronessan är död!

Nej visst. Jag pekade bara på något om varför hon är så hatad i vissa kretsar.

ja jo argentinare och kommunister gillade henne inte, och fackföreningsfolk som fick se sin maktpossition detroniserad;)
 
Sv: Baronessan är död!

Njae...här håller jag inte helt med. Orsakerna är delvis helt andra jämfört med Grekland. Inte har du den extremt tidiga pensionen i Storbritannien, inte samma sorts mutsystem som i Grekland...

När det gäller Spanien sitter man också och undrar. I t.ex. Cadiz råder just nu en arbetslöshet på 52% officiellt. Inte rapporteras det om upplopp på gatorna för detta i nyheterna? Nej eftersom jättemånga jobbar svart för att klara sig. Det gjorde de heller inte i samma utsträckning i Storbritannien där de statliga bolagen hanterades snabbt av Thatcher (även om jag inte är expert på Spanien som också har en hel del statliga bolag - eller har haft iallafall).
det är väl knappast siffror som har med henne att göra.
jämför istället siffrorna när hon tillträdde och när hon avgick. både arbetslöshet och budgetunderskott;)
 
Sv: Baronessan är död!

De jämför nog ungefärliga lägen, inte exakta. Exakt samma situationer lär nog aldrig uppstå i olika länder.

För upplopp och länder kan man ju ta tex Frankrike, som inte ens direkt är i en öppen kris (men har sociala problem som ger läge för en).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parisupploppen_2005

Men att ekonomin i GB var totalt åt helskotta och att Thatcher räddade den håller jag också med om. Precis som jag håller med om att hennes hårdhet inte var så rolig direkt alla gånger. (Själv tänker jag nog mest på Irländska mostståndsmän som hungerstrejkade till döds i fängelser.)http://sv.wikipedia.org/wiki/Hungerstrejken_i_Nordirland_1981

Jag tror att det i sluträkningen var bättre för England med henne än det skulle blivit utan.

Men Falklandskriget förstår jag nog inte helt kritiken av. Som jag förstått det ville Storbritannien överlämna öarna och gick med på att göra det om befolkningen (på öarna) röstade för. Befolkningen var massivt emot. Argentina styrdes av en militärjunta i ekonomisk kris.

Falklandskriget startade fredagen den 2 april 1982 med den argentinska invasion och ockupationen av Falklandsöarna och Sydgeorgien, och avslutades med den argentinska kapitulationen den 14 juni 1982. Kriget pågick under 74 dagar och resulterade i 255 döda brittiska soldater och 649 döda argentinska soldater, sjömän och flygare och tre civila lokalbor.

Efter krigsslutet ökade protesterna i Argentina mot dess militärjunta som snart tvingades avgå, och demokratin kunde återupprättas.
 
Senast ändrad:
Sv: Baronessan är död!

De jämför nog ungefärliga lägen, inte exakta. Exakt samma situationer lär nog aldrig uppstå i olika länder.

För upplopp och länder kan man ju ta tex Frankrike, som inte ens direkt är i en öppen kris (men har sociala problem som ger läge för en).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parisupploppen_2005

Men att ekonomin i GB var totalt åt helskotta och att Thatcher räddade den håller jag också med om. Precis som jag håller med om att hennes hårdhet inte var så rolig direkt alla gånger. (Själv tänker jag nog mest på Irländska mostståndsmän som hungerstrejkade till döds i fängelser.)http://sv.wikipedia.org/wiki/Hungerstrejken_i_Nordirland_1981

Jag tror att det i sluträkningen var bättre för England med henne än det skulle blivit utan.

Men Falklandskriget förstår jag nog inte helt kritiken av. Som jag förstått det ville Storbritannien överlämna öarna och gick med på att göra det om befolkningen (på öarna) röstade för. Befolkningen var massivt emot. Argentina styrdes av en militärjunta i ekonomisk kris.
det är i mina ögon en korrekt hållning gentemot utpressning.
och den som vill banta sig till döds gör det av ett eget val, han tvingades inte till det, de försökte ju tvinga britterna.

visst före kriget ansågs öarna som en belastning och man diskuterade internt hur ett överlämnande skulle kunna ske.
idag är det brittiska villkoret att befolkningen på öarna själva ska vara med och förhandla vilket Argentina vägrar. till detta kommer de resurser som numera kan exploateras, rika fiskevatten och olja så det ser mörkt ut för las malvinas...
 
Sv: Baronessan är död!

Hon styrde upp den först och lät den sedan bli överhettad med galopperande inflation som följd.

Vad menar du? När hon tog över var inflationen 20 % och hon bekämpade den med bland annat höjda räntor. Varför kritiserar ingen hennes politiska föregångare för att ha försatt landet i den situationrn istället? Hon gjorde ju tydliga insatser för att få ekonomin på fötter. Känns inte särskilt rättvisande!
 
Sv: Baronessan är död!

Vad menar du? När hon tog över var inflationen 20 % och hon bekämpade den med bland annat höjda räntor. Varför kritiserar ingen hennes politiska föregångare för att ha försatt landet i den situationrn istället? Hon gjorde ju tydliga insatser för att få ekonomin på fötter. Känns inte särskilt rättvisande!

Det är ju väldigt lätt att kritisera om man inte behöver bry sig om hur man borde gjort istället.
 
Sv: Baronessan är död!

Fast många britter är ju verkligen extremt kritiska till vad hon gjorde, googla Thatcher och Mock the week, t ex, för ett youtubeklipp som väl speglar lite hur många känner inför henne idag.
 
Sv: Baronessan är död!

Fast många britter är ju verkligen extremt kritiska till vad hon gjorde, googla Thatcher och Mock the week, t ex, för ett youtubeklipp som väl speglar lite hur många känner inför henne idag.

Jag tycker att man ska vara ganska försiktig med att döma någon utifrån människors känsloyttringar. Faktum är att hon blev demokratiskt vald tre gånger. Kanske är de där människorna emot fria, öppna val? Hon var därtill sekunder från att bli dödad av en bomb under sin regeringstid. Hennes vänner och kollegor skadades, hotades och trakasserades. Hur många politiker hade orkat fortsätta under sådana omständigheter, kan man fråga sig.

Det mesta jag har sett av lynchmobben i samband med hennes död är direkt skrämmande. Det säger ingenting om henne, men det säger allt om det bubblande hat som många bär på och väljer att kanalisera på offentliga personer. Många av dem som protesterar och skriker nu levde inte ens under Thatchers era.
 
Sv: Baronessan är död!

Nej, jag har aldrig fått intrycket att Frankie Boyle eller Dara O'Briain är emot fria öppna val. Att man ogillar en enskild folkvald politiker innebär väl inte att man är emot demokrati som statsskick?
 
Sv: Baronessan är död!

Nej, jag har aldrig fått intrycket att Frankie Boyle eller Dara O'Briain är emot fria öppna val. Att man ogillar en enskild folkvald politiker innebär väl inte att man är emot demokrati som statsskick?

Är du säker på det?
Innan Thatcher kom till makten var det nämligen fackföreningarnas paradgren - att bojkotta regeringar som de inte gillade. Dvs att tvinga bort de borgerliga regeringarna. De flesta som jag har sett har kritiserat Thatcher har just varit vänsteranhängare, som tyckte att hon var djävulens apostel som krossade fackföreningsrörelsen. Trots att den var djup antidemokratisk.

Du är inte så specifik i ditt inlägg, och jag tänker inte googla fram det du eventuellt syftar på, men av det jag har sett i medierna de senaste dagarna känns det som om att fler människor borde reflektera över sina känslor i stället för att kritisera Thatcher.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp