barockridning

M

myoushu

Hej hej

Ja har inte ridit mer en i ca 8år och är bara utbildad ca LC/LB dressyr
e det för lite för att börja träna barock ? Måste man ha ridit jätte länge och vara jätte högt utbildad för att kunna göra det ? Kan man ha vilka hästar som hälst till det (utom tunga hästar så klart) funderar på att köpa ett varmblod eller fullblod klarrar dessa hästar av det ? Finns det några bra tränare i stockholms området ? Kanske någon som kan förklara vad det går ut på och hur hästen funkar i grenen ?

Ha en bra dag

MVH Myoushu

Sv: barockridning

LC-LB är väl bra grund

jag har kollat igenom de olika dressyrprogrammen och det är bara skrittpiruetter, galoppiruetter, piaff, passage utav de helt normala momenterna inom dem som jag själv inte skulle påstå att jag behärskar.
Galoppombyte i språng gick väl ... :-)

detta är helt vanliga skolor ... att de dock också sker med rytm, takt, schvung och graciöshet är bara finlir :D

På küren får man ju välja att lägga in några få enhandsfattningsmoment om man vill, och man kan även ha några andra avancerade fantasifulla högre skolorna på marken moment med om man vill.
Küren komponerar man ju relativt fritt.

Galoppiruetten är hmm :angel: ... enklare såg jag, för mig att hantera .... hmmm lätt att jag fuskar med skrittpiruetterna osv då isåfall .... ;) :angel:

piaff är fullt teoretiskt möjligt för mig att få till, om man använder min psykologiska svaghet och lurar mig/tvingar mig att enbart göra dem från halt och skritt i några år :angel:

Så här fick jag det till när jag läste programmen:

Skrittpiruetter - Msv, Svår och Intermediaire I och II-klasserna
Galoppiruetter - Svår och Intermediaire I och II-klasserna
Halt, skritt och trav piaffen - Svår-klass och uppåt då

Ombyten i språng och övriga växlingar kanske du behöver träna extra på då som grund innan du börjar med piruetterna, piafferna och passagerna.
Piaffen måste du kunna behärska ifrån både halt, skritt och trav osv för att kunna få den så maximalt kompakt för att kunna utnyttja kompaktheten för levaderna i skolorna ovan marken.

Men det är ändå inte alla hästar som är över-mark ämnade, så det behöver man inte bry sig om att ens tänka på innan allt annat grundarbete osv sitter.

Har du en tekniskt duktig ombytehäst, så bör du kunna ha riktigt roligt med att komponera ihop sedan enbart med de övriga markmomenten

hm, fullblod brukar väl vara fotsäkra och tekniskt duktiga, de är som regel känsliga av naturen, mjuka och framåtanda

varför inte

Lord, en fux, fullblod, var väl något av det bästa jag suttit på, mycket duktig och väldigt teknisk. Det enda med honom var att han var enormt kittlig, men superkänslig så det var inte mycket som behövdes på honom. Svansen piskade bara väldigt varje gång hälen bara nuddade en sida.
Fullblodskorsningen Mickey var också mycket mycket teknisk duktig, och bara helduktig i allt överlag.

Höll på att komma hem med en korsning fullblod-connemara för någon månad sedan. Träffade en dam som sålde av sina hästar bara sådär hipp som happ en kväll, och vi kom i samspråk, och så kom detta upp och hon sade korsningen och mina ögon blev stjärnklara och jag sade åhhhhhhhhhhh ... hon är fin va!?

Så tänkte jag att det låter som en stadig korsning för detta, och så sade hon att hästen även gick i luften varje gång någon tog ett grabbatag i henne. Japp, tänkte jag, där har vi en känslig en, hon blir utmärkt. 8 år också och grundutbildad.

Hyresvärden tillåter dock inte att jag har hästar temporärt i lägenheten på obestämd framtid tills jag har bestämt mig var jag skall bo osv, så jag hoppas hästen har fått ett bra annat hem.
Synd.

Du får ju titta på varje enskild häst du kan tänka dig vilja ha, alla har ju olika förutsättningar och alla hästar har ju egna preferenser också, vad de tycker är roligt osv.

Lycka till

Tack så mycket för era svar
de e nu nästan helt säkert att jag kommer hem
med ett fullblod ^^ Har kollat in kurserna och
kommer att anmäla mig till någon av dom.

Vad spänande de kommer att bli =P

Första gången jag rider en annan stil ^^

Ha det bäst

MVH Myoushu

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 554
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 060
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 646
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama