Barnwesternsadel

morgaine

Trådstartare
Jag har just råkat köpa en westernsadel för barn, och nu vill jag sälja den för att köpa en vuxensadel istället. (ber om ursäkt om tråden borde varit på utrustning, men tänkte att det är ju här folk som är experter på westernprylar hänger).
Det rör sig om en ny sadel, ser välgjord ut fast torr i skinnet. Vet ej om det höjer eller sänker värdet om jag oljar in den från skinnets avigssida? Vad säger ni om det?
Nästa fråga är, hur mycket är rimligt för en barnsadel, och är de lättsålda?

Jättetacksam för svar, har försökt ringa runt, men all kunnig personal är på mässan över helgen. :angel:

Sv: Barnwesternsadel

Men vad köpte du själv den för.
Ser man på annonser så går väl barnsadlar för ngn tusen lapp
vet inte om det finns ngr som egentligen är bra.

Vad jag köpte den för spelar ju ingen roll för värdet, jag vill ju veta hur mycket den är värd.
Är det bra eller dåligt om man oljar in den?

Visst spelar inköpspriset roll för värdet idag!

Det beror ju på om det är en dyrare kvalitetssadel (vet ej om det finns såna i barnmodell dock..) eller en billigare modell med sämre läderkvalitet...

Vilket märke det är har ju betydelse, en välskött sadel (regelbundet rengjord och smord) torde ju också ha betydelse.

Jag har själv ingen aning om efterfrågan på barnsadlar dock, men det styr ju också prissättningen.

Det finns BRA kvalitets sadlar för barn också, men i Sverige växer de inte på träd, så jag kan tänka mig att den du har inte är i så god kvalitet om lädret är som du beskriver den =)
Sen beror det på vad det är för tum storlek på den "barn" är inget mått. Är det 13", 14"?
Oftast får man mellan 500-1000 kr för en barnsadel av sämre kvalitet om man har tur kan jag tänka mig.

http://medium.tradera.com/841/117171841_1.jpg

Såhär ser den ut. Äkta fårskinn under, men kan inte hitta något märke. Verkar vara lite låg kvalitet på skinnet, väldigt torr är den.

Jag vet inte tumstorlek, men från hålet på sadeln till bakkanten är det 28 cm. Vad kan det vara för tum, tro? 15"? Mindre än 16 är den iaf, för jag sitter på kanten, och jag har en 17" i vanliga fall.

Senast ändrad:

Det ser ut som en Börjes WBT, och de kostar mellan ca 1345- 2150 beroende på sitsstorlek.
Jag skulle inte räkna med att få mer än 500 för den.

Senast ändrad:

http://medium.tradera.com/841/117171841_1.jpg

Såhär ser den ut. Äkta fårskinn under, men kan inte hitta något märke. Verkar vara lite låg kvalitet på skinnet, väldigt torr är den.

Jag vet inte tumstorlek, men från hålet på sadeln till bakkanten är det 28 cm. Vad kan det vara för tum, tro? 15"? Mindre än 16 är den iaf, för jag sitter på kanten, och jag har en 17" i vanliga fall.

En sadel som inte bör ligga på en hästrygg överhuvudtaget, än mindre med extra vikt i. Köpte en liknande då jag började med western ungefär -94, efter två månader ploppade det till i sadeln och när jag vände den upp och ner stod det ut ungefär 50 spikar. Man bör titta efter bättre kvalitet på sadeln och kanske köpa en rejält begagnad istället för att komma ner i pris.
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka