clusia

Trådstartare
Ni som gör egen mat till bebisar. Vad gör ni för mat? Vad har ni för recept på egen gröt, grötpinnar och så vidare.

Havregrynsgröt med paltbröd, lite rapsolja och egengjord fruktpuré brukar jag servera.
Har gjort storkok på köttfärssås, kyckling och fisk så det bara är att plocka fram och värma. På kvällen äter vi samma mat allihop. Igår blev det t ex blodpudding ;)
Jag fick en bok med enkla recept från bvc, den innehåller faktiskt en del trevliga rätter! :up:

Jag glömde nämna att jag puréade grönsaker och frös in också, nu äter han bitar och kan ta för sig själv så jag förväller bara färdigfrysta grönsaker och skär ner dem i mindre bitar om det behövs. Morötter kokar jag själv, likaså pasta och annat till.

Havregrynsgröt med paltbröd, lite rapsolja och egengjord fruktpuré brukar jag servera.
Har gjort storkok på köttfärssås, kyckling och fisk så det bara är att plocka fram och värma. På kvällen äter vi samma mat allihop. Igår blev det t ex blodpudding ;)
Jag fick en bok med enkla recept från bvc, den innehåller faktiskt en del trevliga rätter! :up:
Gör du vanlig havregrynsgröt till vuxna då? Mixar du den eller får han äta som den är?

Smart med storkok att ha i frysen! :up:
Han får inte i sig för mycket salt om han äter samma mat som ni?

Sammy får samma mat som oss om den är passande, är den inte det så kör vi ”köpe” den dagen. Jag tar undan till honom innan det kryddas upp för mycket och tillsätter en liten klick smör/olja och sen kör jag det i mixern.

Gör du vanlig havregrynsgröt till vuxna då? Mixar du den eller får han äta som den är?

Smart med storkok att ha i frysen! :up:
Han får inte i sig för mycket salt om han äter samma mat som ni?

Jag mixade den när han var yngre men nu kör jag vanligt. Jag brukar ta 1/2 dl gryn till 1 dl vatten, 1 tsk paltbröd och in i mikron på ca 1-1,5 min. Ner med två tärningar frusen fruktpuré (så svalnar gröten) och 1 tsk rapsolja.
Jag saltar inte vår mat och undviker kryddblandningar som innehåller salt så långt det går. Så nej, jag är inte särskilt orolig :) vi andra kan ju salta efteråt :p

Cornelis äter ofta det vi äter när det gäller mat, minus saltet :) är dock inte rädd för lite salt, tex i korv! jag mixar 1 dl havregryn per varje paltbröd (mixar flera portioner på en gång) sedan ger jag ca en halv dl pulver, en dl vatten, en tsk kokosolja och någon hemmagjord fruktpure. Grötpinnar har jag tagit recept från blw.nu :)

Kan vara svårt att hitta ibland, pumpafrön och solrosfrön innehåller också mkt järn samt aprikos, så man kan ju göra gröt med fröna och servera med aprikospure :) har dock inget recept!
Brukar det finnas i brödhyllan eller i knäckehyllan?

Vi lagade nästan aldrig egen mat till sonen när han var bebis utan han åt samma som oss. Fast vi tog ut till honom i förväg om det var något som var väldigt salt eller starkt. Då brukade vi spara några portioner så att det fanns för dagar då maten vi åt inte var så barnvänlig :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Är det någon som har/haft hörselkåpor till en bebis på 3 månader? Vilket märke och hur har passformen varit? :) Det är ingen...
Svar
10
· Visningar
490
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar