Barnmat - hur ska jag göra?

Koltinna

Trådstartare
Nu har lillan ätit smakisar i 1 ½ månad ungefär och har än så länge bara ätit burkmat. Nu läste jag en artikel om barnmat i burk som handlade om att den mesta maten innehåller socker men döljer detta. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/barnmatsburkar-en-sockerfalla-1.284250
Jag vill inte att min lilla ska äta socker, och vill helst att maten ska vara ekologisk. Så därför har jag lite dåligt samvete över detta med burkmat. Jag vill gärna göra min egen mat men vet inte riktigt hur.

Jag har funderat på att köpa råvaror och koka och mosa själv, men det kan bli så himla dyrt. (fast på burk blir det nog dyrare)

Sen finns det ju frysta ekologiska grönsaker på påse som man kokar. Hur är dessa i näringsvärde? Försvinner det mesta av de bra grejjerna när man kokar det?

Vad är bäst för barnet?

Hjälp en förvirrad och förtvivlad!

Sv: Barnmat - hur ska jag göra?

Tips i bokväg är Första och Andra Mosboken.
Första mosboken är en pekbok på grönsaker etc för barnet och andra mosboken är en receptbok för hungriga bebisars föräldrar. Där finns massor av bra tips och råd.

Men det är jätteenkelt att göra maten själv.
Koka potatisen, moroten, palsternackan eller vad det nu är för grönsak tills den är övermjuk, därefter mosar du eller mixar med stavmixer. Använd kokvattnet eller tillsätt bröstmjölk eller mjölkersättning för att göra purén till en bra konsistens. Använd dock inte kokvattnet från morot då det innehåller nitrat vilket är farligt för små bebisar.
Jag har blandat med mjölkersättning eftersom det är det mitt barn äter.

Jag fick tips från BVC att när barnet har ätit smakisar ett par dagar av samma grönsak så öka mängden successivt. Efter runt 5-6 dagar kan barnet äta en portion (jämför burkmatens mängd). För efter så många dagar vet du om barnet skulle vara allergiskt mot grönsaken.

Och vad gäller näring o s v så spelar inte det målet som barnet får "riktig" mat så jättestor roll eftersom bröstmjölken/mjölkersättningen täcker barnets näringsbehov.

Men som sagt så är mitt boktips Första och Andra Mosboken!!
Lycka till!

Häromdagen sag jag pa ett TV-program där dom pratade om färska grönsaker jämfört med färska. Dom kom fram till att manga ganger innehaller dom frusna bättre näring eftersom dom skördas när dom är perfekt mogna och fryses direkt. Manga färska grönsaker skördas när dom är halvmogna och far sen mogna i transporten/förvaringen.

Det bästa vore förstas att ta all mat direkt ur trädgarden men hur manga kan det

Vi lagar den mesta maten själva, nu äter hon oftast samma mat som oss men innan sa kokade jag massa olika saker, mosade och frös in. En del frös jag in som hela rätter och en del frös jag in för sig och sen kunde vi plocka ihop till en komplett mat. Trakigt nog finns det bara jordgubbar, hallon och blabär här som frusna grönsaker sa en del fruktburkar köper vi (speceillt nu pa vintern när det inte finns sa mkt färsk frukt att välja pa).

Den där artikeln är över 5 ar gammal och om jag minns rätt sa ändrade barnmatstillverkarna sina recept efter det.
Dom flesta fruktburkar har numera märkningen "inget tillsatt socker".

Senast ändrad:

Läste i efterhand länken och där står det ju att det är tillsatt socker i fruktpurén, så strunta i den tillsvidare! Det går ju att göra fruktpuré själv också, använd frukt som är ordentligt mogen.
Jag har inte introducerat frukt till min son än, tänkte vänta så länge som möjligt.
Han får i och för sig katrinplommonpuré till gröten :angel: men det är för att han blir lite hård i magen.

Artikeln är ju 5 år gammal!

Jag tycker mkt hänt bara sen Rasmus åt burkmat, mycket mer ekologiskt och utan tillsatt socker osv.
Tycker du kan fortsätta ge henne burkmat men du kan ju börja ge henne av eran mat oxå, jag kokade lite barnmat själv men de var bra drygt, enklare att skippa saltet och mosa våra mat och lägga på en klick smör.

I början när det bara är smakportioner så köpte jag uteslutande barnmatsburkar, E ratade nämligen min hemlagade mat oavsett hur jag försökte ;).

Nu äter hon nästan enbart hemlagat, men burkarna är toppen att ha utifall att. Det är bra mycket billigare att laga maten själv också + att det smakar tusen ggr bättre.

Jag tycker dock att du ska släppa det dåliga samvetet kring att ge ditt barn färdig barnmat, det är bra mat i burkarna!

Tycker inte alls att det är drygt att göra egen barnmat, det sköter ju ofta sig själv i och med att jag kokar det mesta, sedan är det bara att mixa till lagom konsistens beroende på barnets ålder.

Jag gör egen mat till Indra,har har bara ätit pureer ett litet tag men tycker det är roligare att göra egen mat till henne än att köpa på burk,

Så testa gärna att göra maten själv om du är osäker vad du stoppar i barnet,

http://www.egenbarnmat.se/forstapureerna.htm

denna sidan är toppen bra tycker jag, kolla in den!

Vi har kokat olika grönsaker och nu börjat lite med kyckling och fisk. Sedan har vi puréat det och klickat ner moset i såna där plastgrunkor man fryser is i.
När de sen har fryst är det bara att knacka ur de små kuberna, lägga i en påse och plocka fram valfri(a) kuber och tina.
Samma sak kan man göra med frukt och bär.
Och banan kan man ha hemma och mosa innan ätdags. Avokado kan man ta en sked och skrapa ur. Päron och äpple blir väldigt bra när man river dom.

Och det är ju bara saltet man ska vara försiktig med. Prova olika kryddor och örter i maten. Dottern älskar bl a vitlök.
Man skall väl bara vara försiktig med riktigt starka kryddor.

Min dotter tål inte barnmat!!

Hon har inga födoämnesallergier överhuvdtaget men barnmat gör att hennes mage ballar ur helt så någongting i barnmaten är det ju som inte är bra! Hon har aldrig reagerat på "vanlig mat".

På de fruktburkar vi har hemma står det 0% tillsatt socker. Total kolhydratmängd 12% varva sockerarter 8%.

I artikeln står det kolhydratmängder på 34%.

Jag tror att det hänt en del med barnmaten sen den artikeln skrevs. Har du smakat på en frukpuré? De är faktiskt rätt sura och inte speciellt goda tycker jag. Jag har dock inte smakat på alla sorter som finns ;)

Vår son fick kväljningar av alla mat som jag lagade själv så han har fått burkmat. Sen bara en dag var han stor och åt vår mat. Välkryddad ska den vara!

Ska ditt barn börja förskola kommer du ändå tappa kontrollen över det där med maten. Vår son kom hem och visste vad ketchup var... Han har ätit chokladglass, han har aldrig fått glass hemma (han är 2 år) Dessutom är köttet för det mesta äcklig importerat och billigt kött (kyckling osv) Det är inte direkt Svenska råvaror på alla förskolor (tack och lov finns det förskolor med bättre matpolicy än så) Trots att Sverige har ett hårt(??) djurskydd så får våra barn inte äta av den maten... Vidrigt.

Snälla, rara, var inte förtvivlad över detta! Det verkar onödigt dramatiskt tyker jag!

Jag tror nog du vågar lita på att burkmaten är bra - BVC har ju inget neg att säga om det till exempel, och jag tror inte at de får tillsäta socker i produkter som det står att det inte är tillsatt socker i. Sedan innehåller ju såväl frukt som rotfrukter fruktsocker, men det är ju en annan femma och finns ju där naturligt.

Personligen tycker jag att sockerhysterin har gått för långt, dessutom, men det är ju en annan femma. Det finns barn som knappt får äta frukt, för att frukt innehåller ju FRUKTSOCKER!!!

Så ta det lugnt o mosa lite om du vill men utan press ;). Snart är barnet ändå så stort att hon vill ha er mat ändå - med allt vad det innebär ;).

och jag tror inte at de får tillsäta socker i produkter som det står att det inte är tillsatt socker i.

Det stämmer, enl livsmedelslagen. Men en produkt kan innehalla sötningsmedel även om det star "inget tillsatt socker", dock maste det sta sötningsmedel pa innehallsförteckningen (men jag har aldrig sett barnmat med sötningsmedel).

--------

Min dotter at heller inte hemlagat i början, men nu äter hon helst hemlagat.
Men det är smidigt att ha en burk liggande i skötväskan om man tex blir borta längre än planerat.

Ja förskolans mat :crazy: En stor anledning till att jag valde dagmamma framför förskolan! Men i mars öppnar skolans kök igen så barnen börjar få hemlagat :bump:
Tidigare har de fått uppvärmd mat. Tillagad i kök och sen nedfryst. Hur dålig mat som helst och inte alls god. Vad sägs som potatisbullar, lingonsylt och keso!

fast lagas det i förskolans/skolans kök kan det mycket väl vara billigt importerat kött för det. Vi har egen kokerska men inte hjälper det...

I artikeln pratar de väl främst om fruktpuré som sockras och det är ju inga problem att göra själv. Artikeln är dessutom inte aktuell.
Jag tycker dock inte att man ska vara rabiat när det gäller socker, vissa bärsorter kan behöva sockras lite lätt för att inte upplevas som sura när de är mosade.

Jag har alltid lagat gett barnen av vår egen mat och sedan tagit undan till dem och mosat innan jag saltat. Sedan har jag stödköpt vissa barnmatsburkar med smaker/rätter jag ytterst sällan gör hemmavid (ex.vis moussaka och dillkött).

Hipp har ekologiska barnmatsburkar.

Läs in dig på slv om vad man bör undvika att ge barn under första tiden (ex.honung och nitratrika grönsaker typ spenat) och laga sedan själv på ekologiska råvaror. Jag kan dock tycka att det är lättare att köpa en ekologisk barnmatsburk än att hitta alla ekologiska råvaror för att laga egen mat.

Nu har lillan ätit smakisar i 1 ½ månad ungefär och har än så länge bara ätit burkmat. Nu läste jag en artikel om barnmat i burk som handlade om att den mesta maten innehåller socker men döljer detta. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/barnmatsburkar-en-sockerfalla-1.284250
Jag vill inte att min lilla ska äta socker, och vill helst att maten ska vara ekologisk. Så därför har jag lite dåligt samvete över detta med burkmat. Jag vill gärna göra min egen mat men vet inte riktigt hur.

Jag har funderat på att köpa råvaror och koka och mosa själv, men det kan bli så himla dyrt. (fast på burk blir det nog dyrare)

Sen finns det ju frysta ekologiska grönsaker på påse som man kokar. Hur är dessa i näringsvärde? Försvinner det mesta av de bra grejjerna när man kokar det?

Vad är bäst för barnet?

Hjälp en förvirrad och förtvivlad!

Senast ändrad:

Tack för alla svar!

Jag är dock inte rabiat och jag har heller ingen sockerhysteri. Denna tråden startade jag för att jag vill ge mitt barn det bästa den kan få och jag undrade därför vilket det var! Sen vill jag inte ge socker i önödan. Jag vill inte att min dotter ska vänja sig vid att allting smakar sött. Så sålänge det är ätbart utan så blir det utan!

Såklart att man vill ge sitt barn det bästa och heller inte sockra i onödan :), jag förstår fullt dina funderingar..

Vill du ha tips om barnmat som du kan laga själv ( stor kok ) så pm:a, tror inte jag får länka vidare i tråden?

Som sagt det är både enkelt och billigare att laga egen barnmat om det är vad man vill, annars så ger man burkmat och man ska inte ha dåligt samvete för det :)

Tack för alla svar!

Jag är dock inte rabiat och jag har heller ingen sockerhysteri. Denna tråden startade jag för att jag vill ge mitt barn det bästa den kan få och jag undrade därför vilket det var! Sen vill jag inte ge socker i önödan. Jag vill inte att min dotter ska vänja sig vid att allting smakar sött. Så sålänge det är ätbart utan så blir det utan!

Jo, men tror du (med anledning av en oaktuell artikel) att all barnmat innehåller tillsatt socker så är det helt enkelt en felaktig slutsats.

Läs på innehållsförteckningen så får du aktuell information.
(personligen ger jag alla gånger hellre socker än artificiella sötningsmedel à la aspartam etc.)

Lycka till med matlagningen!

Vi har gjort all mat själv till vår son.
Vi fick ett häfte från BVC som var kanonbra med grundrecept som man kunde variera med olika kombinationer och smaker (örter osv). Den klarar du dig långt med. Sen finns det en hel del receptsidor på nätet.

Häftet eller boken heter "Barnmat - råd och recept" fråga efter den på BVC, annars finns den att köpa på nätet för max 30 spänn!

fast lagas det i förskolans/skolans kök kan det mycket väl vara billigt importerat kött för det. Vi har egen kokerska men inte hjälper det...

Vad tråkigt, här öppnar de skolkötet igen för att kunna servera svenskt och närproducerat åt barnen :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka