Barnkalastips?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roheryn

Trådstartare
Dottern fyller sex år i början av november, och för den närmaste släkten blir det vanlig födelsedagsmiddag på födelsedagen. Men hon vill ju ha kalas med kompisarna också. Många av hennes kompisar har haft kalas som inte varit hemma hos dem, utan i diverse olika "lekrum" och liknande som åtar sig att ha barnkalas. Någon kompis har haft bowlingkalas i bowlinghallen, någon annan har (ihop med äldre syskon) haft badkalas (=hyrt en mindre simhall). Visst kan vi också göra något sådant (och det vill ju helst dottern), men jag tycker att det känns så otroligt torftigt att bara "göra som alla andra" och plagiera deras idéer... Jag skulle alltså egentligen helst ha kalaset hemma, och hitta på något kul. Frågan är bara vad....? Jag behöver ALLA tips jag kan få. En begränsning, dock: Dottern är rädd för ansiktsmålningar, masker etc. så det känns som om både vanlig maskerad och halloweentema är uteslutet (tyvärr, för jag hade älskat att göra halloweenkalas.....).
 
Sv: Barnkalastips?

Ingen som har några som helst tips? Någon måste det väl vara som har ordnat kalas åt en sexåring?!?!?
 
Sv: Barnkalastips?

Hur bor ni? Lägenhet, hus eller gård?
 
Sv: Barnkalastips?

vi har haft hästkalas för ca 15 barn :idea: :love:

Snälla islandshästar som knatade runt med barnen, tårta och fiskdamm. En superhit!

Och sedan mini-disco för 30-40 barn i halvmörk lokal med discolampa (finns billiga på tex teknikmagasinet) med disco, popcorn och saft. Också kul !
 
Sv: Barnkalastips?

Sjörövarkalas?

Utan masker och ansiktsmålningar men med lekar som skeppsbrott mm?
 
Sv: Barnkalastips?

har ni gård på landet? Dottern hade en kompis som hade föräldrar som var bönder. Hela klassen fick åka med skolbussen efter skolan, och så blev de hämtade vid bussen med höskrinda. Sen var det hoppa i hö, och busa med kalvarna m.m. Superroligt!
 
Sv: Barnkalastips?

Nej, gård har vi inte, utan "bara" hus på landet. Kan ev. låna klubblokal i stallet om vi vill ha "hästfest" som det Silverkedjan beskriver. Är dock osäker på om det finns allergiker bland skolkompisarna, och vet därför inte om kalas i stallet är rätt grej....

Tack till alla er som svarat! Fler tips mottages gärna!
 
Sv: Barnkalastips?

...Fast vi hade vår "hästfest" mitt i stan :idea:

Körde dit två snälla pållar och gick barnridning, sen band vi dem vid transporten och åt tårta :d

kalas.jpg


tårtkalas3.jpg
 
Sv: Barnkalastips?

Jag hade oxå barnkalas i stallet för min dotter!! Jättelyckat då de flesta barnen aldrig ridit så det var jätte skoj att se på alla nykära barn när dom klappa o kelade med ponnyn efter de ridit ett par varv. Sen hade vi Mc Donalds mat o godis i klubbrummet sen var det utelekar på stallgården o runt omkring!
 
Sv: Barnkalastips?

Jag kom efter några kalas på att tårta inte är så bra. Ungarna lämnade massor på tallrikarna. En del gillade inte grädde, andra åt inte kak-botten, den tredje vägrade äta sånt som varit i kontakt med marsipan osv osv. Oftast fungerar glass med olika tillbehör bättre. Typ strössel, sås, fruktbitar, maränger.
 
Sv: Barnkalastips?

Personligen tycker jag det ligger en viss fara i att låta barnkalas bli nästan en tävlan mellan föräldrar i att överträffa varandra i idérikedom och påhitt. Inte för att jag själv tror jag skulle ha några problem att hitta på extravaganta saker, utan för att jag inte tror det är det som avgör om kalaset upplevs lyckat och minnesvärt av BARNEN. Och det är ju trots allt för barnen vi har kalasen... Och det är inte vare sig nödvändigt eller meningen att vi skall dräpa oss heller i våra ansträngningar, väl? Vare sig ekonomiskt, praktiskt eller mentalt.

Med det sagt. Här några tips och idéer som kan anpassas och användas för hemmakalas, och som inte kräver alltför mkt av dig men som jag nästan törs garantera är jättekul för barnen. :banana:

1. Gör en liten dockteatermatiné för barnen (om du är lagd åt det fantasifulla hållet själv) där du spelar upp t.ex. "Dockans födelsedagskalas" och improviserar spännande presentöppningar, tokiga pussar och kramar med kompisar som kommer och grattar, och annat som barnen kan skratta åt och känna igen sig i. Funkar också med en "live-TV" med dig som tokigt utstyrd programledare i rutan (urklippt kartonram eller annat lämpligt) och dockor eller handstrumpor som du pratar med. Barn i den åldern älskar när vuxna rollspelar och gör sig tokig!

2. Ordna en liten "födelsedagsaffär" för barnen med låtsaspengar som de "handlar" med, t.ex. fika eller lite annat födelsedagsskoj som du kan komma på som ballonger/ballongfigurer, hattar, pipor m.m.! Barn brukar gilla att leka affär. Varför inte inleda med att de får börja med att sitta tillsammans och göra sina egna låtsaspengar med papper och pennor? Vitsen är att barnen skall "leka affär" inte att det skall bli någon prestigefylld mattelektion eller hindra någon från att få det fika de vill ha... ;)

3. Vill du att ni skall vara utomhus så kan du ju arrangera en egen "inte-nudda-marken"-lek ute, med hjälp av allt möjligt som får fungera som zoner där man får gå/klättra. Utomhus kan man ju ta ut svängarna lite mer än inomhus och barnen får chans att rasa av sig... Mycket beror ju på hur tomten ser ut och vad du har för lämpliga saker att använda. Se bara till att alla som vill får jaga under lekens gång och att det finns en frizon att pusta ut i.

4. Låt barnen ta en hisnande flygtur på "den flygande mattan"... En lek som höll i sig långt upp i åldern i vårt hem, men som kan vara alltför spännande för en del barn så man får inte tvinga någon... Det är lika enkelt som genialt. Man triggar helt enkelt upp förväntningarna redan innan genom att berätta att man i sitt hus har hittat en flyggande matta och om barnen vill så kan de få chans att prova den senare. Men mattan fungerar bara om man kommer en och en in i ett visst rum och bär en ögonbindel för ögonen... När tiden är mogen så erbjuder man möjligheten att "prova mattan", som består av en helt vanlig ihopfälld strykbräda på golvet. Fast det ser ju inte barnet som har ögonbindel när det kommer in i rummet. Det behövs tre vuxna/äldre medhjälpare. Två skall vara helt tysta och bara se till att mattan "flyger". Den tredje skall vara samma som hämtar barnet och hela tiden fungerar som stöd. Det man sen helt enkelt gör är att man låter barnet kliva upp på strykbrädan och hålla en hand på den vuxnes axel. Sen lyfter de andra två brädan max en decimeter från golvet med lite försiktiga skakiga rörelser samtidigt som den som stöttar långsamt böjer sig ner så att det känns som om mattan lyfter för barnet. När barnet är som högst (fast egentligen hela tiden nära golvet) låter medhjälparen en bok agera "tak" och toucha barnets huvud. (- Oj, passa så du inte slår i taket nu! Bäst att be mattan landa igen!) Så reser man sig sakta igen för att åter ställa ner strykbrädan helt på golvet. Därefter får barn nr1 stanna kvar och se när nästa kommer in och är med om samma sak. Gissa om barnen tycker det är lika kul att inse "buset" i det hela, som att uppleva spänningen att nästan slå i taket? Kom bara ihåg att be de barn som redan sett "tricket" att inte avslöja något i ord, bara skratta och ha kul!:p När siste som vill har flugit visar man alla hur det egentligen gick till och lovar varann att inte avslöja hemligheten med "den flygande mattan"... ;)

5. Jag tror att många av de klassiska gamla lekarna har blivit klassiska just för att barnen alltid älskar dem! För att kalaset skall upplevas lyckat är det viktigaste kanske att man som vuxen verkligen tar sig tid och ägnar sig åt barnen helt och fullt, eller åtminstone finns där i den mån barnen uppskattar det. Att göra något extra för barnen innebär nog främst att för en gångs skull verkligen vara med dom helhjärtat och utan "sidoagendor" som flyttar fokus... Bara att vara lekledare och själv busa med räcker nog många gånger lika långt som sjörövarkalas, prova-på-ridningar och annat avancerat...

Peace/Halvhalt
 
Sv: Barnkalastips?

Det låter jättebra :)

Men för vissa är prova-på-ridningar den enklaste och mest normala vardagsleken :idea: ;)

Ja, det förstås, så kan det också vara! Och naturligtvis räknas det inte till ngt "avancerat" om man har det lättillgängligt...då är det ju bara att gratulera!

Men i mina öron lät det ganska "avancerat" att "dra in hästar till stan" för att kunna arrangera detta? En typisk grej som "impar" på andra föräldrar och riskerar att höja ribban...men naturligtvis lovvärt och inget fel. Alla gör ju det som känns bra för dem! Ungarna hade säkert jätteroligt!:bump: :p

Peace/Halvhalt
 
Sv: Barnkalastips?

Ingen match att flytta två snälla hästar man ändå är ute hos, mycket enklare än att flytta massor av barn tyckte vi !

Andra kalas Vidar varit på har varit organiserade bio-kalas och lekhus-kalas där man köper ett färdigt koncept. Och så "vanliga" med fullt-ös-medvetslös-bus hemma hos någon, ofta med maskeradtema där barnen får klä ut sig till vad som helst.

Huvudsaken är att det finns fiskdamm och polare säger min sakkunnige :cool:
 
Sv: Barnkalastips?

Huvudsaken är att det finns fiskdamm och polare säger min sakkunnige :cool:

Precis så tror jag att det är. Sen ÄR det ju roligt att vara kreativ och hitta på lite extra eller annorlunda saker ibland ändå - även för oss föräldrar! Huvudsaken är väl att man på något sätt gör dagen lite speciell för den som fyller år. :banana: :)

/Halvhalt
 
Sv: Barnkalastips?

Stort tack till er alla för tipsen!!! Har pratat lite med dottern och kommit överens om att det är helt OK att ha kalas hemma. Det blir "vanligt" kalas med lite halloween-tema, dock utan masker eller utklädning (dottern avskyr bägge....). Tänkte mig någon sorts skattjakt (på godispåsarna) i trädgården mot slutet av kalaset, när det börjat skymma lite och man kan sätta ut ljuslyktor / urgröpta pumpor. Kanske också någon organiserad (enklare) inomhuslek....? Och så mat + glasstårta, förstås. Och lite skojiga dekorationer.
 
Sv: Barnkalastips?

Vi hyrde en sporthall och byggde upp olika redskap och mattor så barnen fick klättra, hoppa, balansera och gunga, det bästa vi gjort, barnen skötte sig själva i 2 timmar och var härligt trötta sen. Mina barn är 2 o 4 och vi hade bjudit 20 barn. Helt suveränt och billigt oxå. (80 kr/h)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp