Barnförsäkring!

T

twinstar

Har ni tecknat någon barnförsäkring?

Sjukförsäkring eller olycksfall eller båda?
Och varför?
Och var?

Igår kväll började vi kika lite på Folksam eftersom vi har alla andra försäkringar där men blir lite osäkra på om det är det bästa.

Och när man då talar om trollen....
Man undrar ju om försäkringsbolagen är tankeläsare?
Nyssngde dom från nån konsumentupplysning på uppdrag från Skandia och vill skicka ut en "oberoende" försäkringsrådgivare som ska informera om Skandia, IF, Folksam och Trygghansas försäkringar.

Jag bokade in ett möte.

Någon som träffat dom?
Var de så oberoende!?
 
Sv: Barnförsäkring!

Jag hade TH's gratisförsäkring när jag var gravid och vi tecknade senare deras fullständiga barnförsäkring.
 
Sv: Barnförsäkring!

Sjuk, olycks, liv - Trygg Hansa
Tecknade direkt dottern föddes så alla villkor skulle gälla :)
betalar drygt 2000 kr/år, har då högsta belopp på allt och tilläggsförsäkring mot psykisk ohälsa osv.

Eftersom jag själv väntar och får hjälp av min barnförsäkring nu vet jag hur viktigt det är med att försäkra sitt barn. Hade jag inte redan tecknat TH hade jag valt Piteortens, dom har aningen högre ersättningar men jag tror inte dom har tillägg som för psykisk ohälsa osv.

Ni andra som har TH till era barn och har valt högsta av allt vad står det i era försäkringsbrev ang ersättningar? Är det ca 1.5 och 4.5 mille?
 
Sv: Barnförsäkring!

Jag gjorde precis som Lupin. samma bolag
 
Sv: Barnförsäkring!

Ja, vi har barnförsäkring genom sambons fack, medlemsbarn hette det. Går genom Folksam.. Det gjorde vi när hon var ca 3 veckor eller nåt sånt. HAr ni kollat upp vad ni kan teckna genom erat fack ?
 
Sv: Barnförsäkring!

Tänk på att kolla att du får
-ersättning för förlorad inkomst
-ersättning för tiden (och det som det kostar) du måste ligga på sjukhus och ta hand om barnet
-hjälpmedel och mediciner

Kontrollera hur länge du får ersättning om ditt barn tex får cancer. Min kompis dotter fick det och dom låg på sjukhus med henne i två år.
Behöver jag säga att dom inte fick många kronor från försäkringsbolaget.

mvh Eva
 
Sv: Barnförsäkring!

Det låter som att du ska få besök av en försäkringsmäklare. Personligen gillar jag bättre att teckna med själva företaget eftersom det oftast går snabbare att gå genom "moderföretaget" vid ex.vis en skada eller sjukfall. Är försäkringen tecknad av en mäklare så ska du gå genom dem trots att försäkringen är tecknad av ett annat bolag.
Mina barn har en kombinerad sjuk/olycksfallsförsäkring i ett bolag och jag hade en gravidförsäkring på ett annat. Jag har faktiskt inte hittat några jätteskillnader mellan bolagen (tror Råd & Rön hade en jämförelse för ett tag sedan) så jag hade nog valt att lägga barnförsäkringarna på samma bolag där jag själv hade mina övriga försäkringar för att minimera antalet bolag jag behöver ha kontakt med.
 
Sv: Barnförsäkring!

Vi har ju redan alla försölkringar genom facket och Folksam så det ligger närmast till hands. Det verkar dock som Trygg-Hansas är populärast när man frågar runt.

Skulle vilja ha alla på samma ställe för enkelhetens skull.

Får se vad försäkringsmäklaren har att säga helt enkelt.
 
Sv: Barnförsäkring!

Jag själv har Folksam på mig själv, den upp till 26 år. Har tecknat samma på Sebastian, direkt han föddes. Jag har själv behövt använda min försäkring, och har hittills positiva erfarenheter av dom, det var därför jag valde samma till sonen.

Det enda negativa jag stött på hittills är att dom har rätt lång handläggningstid, det verkar som om andra bolag har lite snabbare.
 
Sv: Barnförsäkring!

*KL*

sitter och läser igenom de olika bolagen och är lite sur på TH nu, för då jag tecknade så ingick adhd, depression osv men inte längre *arg* Dom har ändrat ganska mkt och i många andra bolag har dom kvar ersättningar för detta och även andra sjukdommar som TH avsäger sig från. Hmmm måste forska vidare....

Är det helt idiotiskt ha TVÅ försäkringar? Jag har hört att det är dumt byta bolag om ngt händer och det kan bli tvist.
 
Sv: Barnförsäkring!

Jag har Förenade Liv (dotterbolag till folksam?) på mig själv och det har tagit ÅR att utreda och ersätta för mig.... men tacksam ändå för många bolag verkar inte ersätta mental ohälsa.

Nu har jag pratat med TH och får hem papper, ska höja från 1.561 000 till deras högsta 1.800 000, dom har ju ändrat så mkt att jag måste ju hugga medans jag kan, medans dottern är frisk å kry och man får höja.... :rofl:
(då jag tecknade kunde man bara ta 1.500 000 som högsta typ... vet inte varför jag hamnat på 1.561 000? hur räknar dom för att man vart skadefri?)

Vilken djungel för nu sitter jag och läser alla möjliga försäkringar och får magont.

Ngn som tagit en dyr LIVFÖRSÄKRING på sitt barn?
I TH är det bara 50.000 ska man ha mer? Jag menar pengar ersätter ju inte sorgen för fem öre.... Hur tänker ni andra?

*förlåt trådnappningen* :angel:
 
Sv: Barnförsäkring!

Livförsäkring är överhuvudtaget inte intressant för oss eftersom barnen inte bidrar ekonomiskt till hushållet. Ibland ingår det 1-2 bb som ska täcka begravning och dyl. och det är väl o.k.
Det är annat med en vuxen som ahr lån och skulder på hus etc. samt har försörjningsplikt, där vill man gärna ha ut ett belopp somgör att man kan fortsätta bo kvar i huset etc.
Det är olycksfall samt sjukförsäkring vid arbetsoförmåga för barnen som jag tycker är det viktigaste.
 
Sv: Barnförsäkring!

Ja precis så tänkte jag med.... TH har 50.000 som livbelopp.
Försöker själv få igenom livförsäkring på mig själv... svårt :( sambon ska försöka höja sitt livbelopp... nu då man har barn är man extra noga med att ha kolla på allt sånt där... Han har hunnit så långt att han försäkrat sin pension så den kommer gå till oss om han avlider. Sen måste vi ju ha skydd som täcker kommande huslån... phew. Hur är det visst löses CSN per automatik om man dör? Samma med medlemslån? *lite OT* :angel:
 
Sv: Barnförsäkring!

Vet inte hur det är med CSN eller medlemslån, men är man gifta har man väl en änkeförsäkring som går in under ett visst antal månader/år och täcker upp den förlorade inkomsten?
 
Sv: Barnförsäkring!

Varför har du haft svårt att få livförsäkring? Har du haft problem med hälsan? Om så så satsa på kollektiva medlemsförsäkringar. Man ska dock ha ordentliga hälsoproblem för att inte få en livförsäkring, de allra flesta får det.
Jag rekommenderar också att safta i ordentligt med beloppen, jag gillar in s.k. "husförsäkringar" då halva lånet löses om ens partner dör, jag tycker det är bättre att man tagit ett så pass högt belopp att man faktiskt kan betala av hela huset om ens partner dör.
Min sambo skulle säkert kunna fixa att driva runt huset ensam om min lånehalva föll bort eftersom han desutom kan renovera, jag skulle få stora problem då jag måste leja in hjälp.
CSN har jag för mig förfaller vid dödsfall (är dock inte säker), medlemslån vet jag inte.
 
Sv: Barnförsäkring!

Inte alls idiotiskt med 2 försäkringar. Då är det ju större chans att det täcker in så mkt som möjligt, men det går inte att ha högre liv än 50000 på barn. Klart att du kan få livförsäkring, det är i regel bara vid hjärt och kärlsjukdomar man inte får det. Min livförsäkring på 1 miljon kostar bara 350 kr för ett år. man vill såklart skydda alla i familjen. Någon skrev oxå om att de inte fått ersättning av bolaget när barnet fått cancer, i vårat bolag ingår cancer och ger första hjälpen medpå barnförsäkringen. Fackets försäkringar är bra, men det är oftast låga belopp och mindre innehåll. Brukar rekommendera att komplettera med en till.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har försökt sätta mig in i bolagen nu ett tag eftersom jag inte är nöjd med TH. Detta främst för att de inte skyddar barn/unga vuxna...
Svar
6
· Visningar
1 486
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp