Barnets kost första året!

Nillizan

Trådstartare
Ja, som vanligt är det "krockar" igen, med den äldre generationen. Allt man säger eller läst är bara fel och jag är en aning förvirrad känner jag.
Enligt BVC och många andra rek. att man exempelvis inte ska ge barn under ett år salt, socker, honung, mjölk som dryck, m.m.
Men jag får bara mothugg hela tiden att så var det minsann aldrig när de själva var barn eller hade fått egna. Men så pratar jag med andra personer i samma ålder och är t o m äldre, så får jag inte samma svar.
Det fanns precis samma rek, på 70, 80-talet. Hur var det nu egentligen, har det ändrat sig något när det gäller barns kost? Är det som en del hävdar att det var bättre tolerans och ingen tog skada av den kost som man inte får ge idag?

Sv: Barnets kost första året!

De har nog ändrats, jag är född 85 och då var det mat vid 3 månader, ge gärna barnet en bit falukorv att gnaga på :D Nu är väl rek. korv vid 8 månader.

Och ge barnet salt/socker går ju inte att undvika, men man ska inte ge extra. T.ex skippar man att ha salt i vattnet när man kokar. Och man saltar maten på tallriken istället för när man tillagar. Honung är väl en sak som är skadligt för småbarn för det fastnar i de fina flimmerhåren i tarmen?
Mjölk/fil/youghurt kan man ge, det innehåller mkt kalcium som är viktigt för skelettets uppbyggnad. Men det innehåller lite järn och kalcium försvårar järnupptaget så därför är det bättre att vänta med stora mängder mjölk (över 5 dl) tills barnet närmar sig 1 år. Livsmedelsverket rekomenderar att man inte väntar för länge med att introducera mjölkprodukter för ju äldre barnet blir ju svårare får de för nya smaker.

Ja, som vanligt är det "krockar" igen, med den äldre generationen. Allt man säger eller läst är bara fel och jag är en aning förvirrad känner jag.
Enligt BVC och många andra rek. att man exempelvis inte ska ge barn under ett år salt, socker, honung, mjölk som dryck, m.m.
Men jag får bara mothugg hela tiden att så var det minsann aldrig när de själva var barn eller hade fått egna. Men så pratar jag med andra personer i samma ålder och är t o m äldre, så får jag inte samma svar.
Det fanns precis samma rek, på 70, 80-talet. Hur var det nu egentligen, har det ändrat sig något när det gäller barns kost? Är det som en del hävdar att det var bättre tolerans och ingen tog skada av den kost som man inte får ge idag?

Mycket har nog ändrats sen 70 och 80-talet. Jag satt aldrig i bildbarnstol exempelvis. Det gick ju så bra ändå. För mig. Inte för de som råkade ut för en bilolycka.

Förhoppningsvis går forsking framåt. Råden blir bättre. Ni som föräldrar lyder de råd ni tycker verkar rimliga. Far/morföräldrar får gilla lägget. Typ. :grin:

Nja, honung kan innehålla vissa typer av bakteriesporer (botulismbakterier) som kan gro i tarmarna på barnet. Hos vuxna och lite äldre barn är det inte ett problem eftersom de konkurreras ut av andra bakterier i tarmen - men spädbarn har inte den bakteriefloran vilket gör att det finns risk för så kallad "spädbarnsbotulism". Inte så vanligt, men förekommer ibland och är mycket otrevligt.

Jag anser att det är bra att läsa sig till vad som är forskat på idag. När forskningen går framåt kan det dock komma förändringar i matdirektiven.
Och det finns ju klara direktiv till VARFÖR det ex.vis. är direkt olämpligt att ge honung till småttingar (trots att det är så natuuuuuurligt och mina barn tog ingen skada -spysmiley).

Det jag tänker på spontant var när rekommendationen ändrades från att börja ge smakportioner vid 4 månader till helamning 6 månader.
Anledningen till ändringen (om jag minns rätt) var tydligen att vissa började ge helmål som 4 månders vilket inte tarmen var redo för. Men problemet var att man efter helamningen på 6 mån. direkt började ge gröt, välling etc. vilket gjorde att många fick glutenallergier.
Nu ligger ju fortfarande helamningen på 6 månader men det pratas om att det är viktigt att helst introducera gluten under pågående amning för att undvika glutenintolerans.

Men själv gick jag ifrån råden och började med smakportioner redan vid 5 månader eftersom mina bebisar så tydligt visade intresse för mat. Så jag kanske inte ska uttala mig.....:D

När det gäller mjölk sa min bvctant att man inte skulle vara för tidig med att ge det men heller inte för sen.... Lite svårt att veta när man ska börja då.

Senast ändrad:

När ändrade de råden från 4 till 6 månader?

Man bör ju kunna förlita sig skapligt på det de säger på BVC eftersom sjukvårdspersonal enligt lag inte får ge rådgivning som inte är evidensbaserad (hälso- och sjukvårdslagen). Att råden ändras hela tiden beror ju, som någon skrev, på att forskningen hela tiden går framåt och man kan bevisa eller motbevisa saker som man tidigare inte har vetat.

Ha, det där tror jag sådär på. Min läkare gav mig ridförbud i v 2-4, och det finns ingen som helst forskningsgrund för det påståendet. Hennes argument var att visserligen vet man inte att det är farligt, för det går inte att forska på av etiska skäl, men vill du chansa med ditt barn? Hennes uttryckliga råd var att avstå.

Det var därför jag skrev skapligt, tyvärr är ju inte all vårdpersonal vettiga människor, och det finns som sagt inte forskning på allt. Men jag tycker absolut man ska ifrågasätta de tips man får, när det gäller till exempel barnens kost, och fråga varför. Finns de forskning och personalen hänger med i det som forskas fram så kommer de ju kunna svara när du frågar.

Precis, lite källkritik skadar absolut inte när man får råd från sjukvården i barnfrågor. Enligt min erfarenhet baseras de på lika delar åsikter/moralkakor som på forskning. Alltså kan det vara klokt att fråga vad grunden för just det påståendet är - och "man kan ju inte bevisa att det INTE är så" är inte en ok vetenskapslogik.

Ja, det säger "mitt" BVC att det ändrades pga glutenintolerans.
Jag följer rek. med sunt förnuft och ja, de flesta rek. finns det ju forskning och en förklaring om varför.

Det var därför jag skrev skapligt, tyvärr är ju inte all vårdpersonal vettiga människor, och det finns som sagt inte forskning på allt. Men jag tycker absolut man ska ifrågasätta de tips man får, när det gäller till exempel barnens kost, och fråga varför. Finns de forskning och personalen hänger med i det som forskas fram så kommer de ju kunna svara när du frågar.

Absolut! Fråga på! Jag är nog en jättejobbig mamma, frågar om allt! :D

Förhoppningsvis går forsking framåt. Råden blir bättre. Ni som föräldrar lyder de råd ni tycker verkar rimliga. Far/morföräldrar får gilla lägget. Typ. :grin:

Ha! Gilla läget? Det är ju det som är det stora problemet i det hela, det kommer väl vara så också när man får barnbarn kanske?
"Så var det inte"... Man glömmer nog kanske lite fortare än vad man tror!? :crazy:
Det värsta är ju att när man säger något, så får man mothugg (från båda hållen dessutom) att man inte ska lyssna på BVC, utan gör som du själv vill, är ofta kommentaren, men sen vänder de snabbt och vill helst att man ska följa deras råd. Som tydligen är det enda rätta. Men är dock i min värld helt upp och ner..
Jag har stort förtroende för BVC på min ort, tycker de är vänliga, omtänksamma, ser till familjens bästa både fysiskt och psykosocialt. De är mycket professionella i sitt arbete. Och ja, de går ju på utbildningar och uppdaterar sig hela tiden.

Ja, men har de något annat val, än att just gilla läget? Det är ju ni som är föräldrar, så om ni bara slår dövörat till och gör som ni tycker är bäst, vad ska de göra åt det?

Visst kan det vara jobbigt. Jag löste det så att jag lyssnade på råden, sa bara emot om det var fullständigt vansinnigt, eller om de försökte aktivt göra något fel. Min make kan fullständigt ignorera sina föräldrar (läs mor) när det kommer till förmaningar, så det var inga problem. Sen gjorde vi som vi tyckte var bäst.

Tack för svar. Min son föddes -07, och vi var flera som fick rådet från BVC att börja vid 4 månader. Inte helt konsekvent alltså.

Min son är också född -07 och han började också med smakportioner vid 4 månader. Enligt bvc kunde det bli svårare att introducera mat för barnet om man väntade för länge.

Min dotter född -09 började med smakisar runt 4½ månad och det var på rekomendation från BVC

Man bör ju kunna förlita sig skapligt på det de säger på BVC eftersom sjukvårdspersonal enligt lag inte får ge rådgivning som inte är evidensbaserad (hälso- och sjukvårdslagen). Att råden ändras hela tiden beror ju, som någon skrev, på att forskningen hela tiden går framåt och man kan bevisa eller motbevisa saker som man tidigare inte har vetat.

Haha, mitt bvc hade ju inte ett rätt när de rekommenderade kost om det nu är nya råd. På med smakisar direkt vid 4 mån och vid 6 månader rekommenderade de inte längre mjölkersättning. Då skulle han äta välling samt fullgoda måltider med kött FAST magen sa ifrån. För magen BRUKADE ju komma igång när man började med riktig mat. Haha.. Tur man lyssnade på sin instinkt och inte deras rekommendationer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka