Barndop och fadder

Elwan

Trådstartare
Jag behöver kloka bukefalisters råd! Jag ska på barndop imorgon, tillsammans med min syster ska vi bli faddrar till en liten Astrid. Jättekul att bli tillfrågad, det känns bra att ha en anknytningspunkt i släkten (det är min mammas kusinbarn) eftersom vi haft mycket kontakt när jag var barn men så har det flutit iväg lite..
Men, till saken; flickans mamma ringde i onsdags och undrade om jag ville läsa förbönen, det är absolut frivilligt och jag hade tänkt tacka nej eftersom jag inte är så värst kyrklig av mig -och är väl inte så pigg på att stå framme och prata. Min syster skriver en egen text hon ska läsa.
Men nu känner jag att "jag borde".. har ni några tips på texter eller dikter att läsa vid dop? Ni som har barn, eller är faddrar -hur gjorde ni?
Vore hemskt tacksam..!

Nina
 
Sv: Barndop och fadder

Nu förutsätter jag att det är ett dop in i svenska kyrkan så om det gäller ett annat samfund får du kolla på annat håll. Ett dop är en gudstjänst och handlar om att barnet tas upp i kyrkan och välkomnas av sin församling. Precis som för alla gudstjänster finns det en "normal" ordning som dopet oftast följer. Dopet kan vara en egen gudstjänst men kan också ske inom ramen för en vanlig församlingsgudstjänst.

Innan barnet ska döpas träffar prästen föräldrarna och man går igenom ceremonin, väljer psalmer och texter etc. Man brukar gärna be faddrarna att medverka genom att läsa någon av bibeltexterna eller vara med och be förbönen (bönen till Gud att välsigna och bevara barnet). Därför fick du denna fråga. Om du känner att du skulle vilja läsa förbönen men inte har sagt det tidigare är det hög tid nu att kontakta föräldrarna och säga till. Din uppgift som fadder är att stödja barnet och stå på dess sida så den uppgiften är ett väldigt hedersuppdrag :)
 
Sv: Barndop och fadder

Jag vet vad det innebär, men jag vill ha hjälp med en fin text.
Det var ju flickans mamma som ringde mig i onsdags och sa själv att jag inte behövde bestämma mig förrän imorgon -alltså innan dopet. Om inte jag läser förbönen så gör prästen det.
OM jag ville läsa så fick jag antingen läsa en befintlig text, eller skriva en egen. Min syste har därför skrivit om en text för att göra den mer personlig. Jag är döpt och konfirmerad själv, men är inte speciellt troende. Det gick liksom av rena farten..:smirk:
Jag går gärna till kyrkan, men gör det mer utifrån mitt intresse för kulturhistoria och för att jag tycker kyrkor är vackra. Men jag är inte troende, och ser därför inte mig själv som en fadder genom kyrkan utan hellre som ett eventuellt stöd i framtiden. Åter igen -texthjälp!
 
Sv: Barndop och fadder

fick tips om den här sidan när jag startade en tråd när min dotter skulle döpas. där fanns det fina "okristna" dikter=)

www.dopguiden.se/
 
Sv: Barndop och fadder

Det finns en dikt som jag läste på vår sons dop, som jag älskar. Den heter Älskade Barn. Googla på den så hittar du den. Finns även med på dopguiden.se.

Annars kan du googla på t.ex. barndikter, eller dikt vid dop, så hittar du mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp