Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Harley

Har en fråga till er som har erfarenhet.. Jag har två barn o tredje är på väg, har ingen häst för tillfället men har blivit sugen på häst igen.:smirk:
Ska jag bara lägga hästkänslorna åt sidan eller kan det fungera?
Har hittat ett stall med lösdrift och min kompis har erbjudit daglig översyn om hästen de dagar jag inte kan.
Kan tänka mig en 1,5-åring.
Snälla ge mig råd!
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

Bli isåfall medryttare åt en. Då slipper du allt dåligt samvete för att du inet hinner med den och kan bara njuta de dagar då du KAN. Dessutom så blir dte billigare. Alternativt rid på ridskola.
En 1,5 åring har man ju inte direkt nån "nytta" av, den ska ju liksom mest äta och växa= kostar pengar och tar tid..
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

Är du intresserad av att rida så tycker jag det är bättre att skaffa en tex äldre häst som kanske skall trappas ner. En unghäst skall man hela tiden jobba mer och mer med och det är inte jättelätt att ta sig den tiden (och hjälpen) att rida in en häst.
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

klart att det funkar om man vill ;) . har haft hästar hela tiden, både unghästar och äldre ridhästar. idag är barnen 16, 13 och 10 :)

barnen har ju en pappa oxå. red in en häst när minstan va knappt halvåret, hon sov i vagnen när jag red.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

För mig hade det inte funkat! Men det beror ju på omständighterna!!! T.ex. deltidsjobb, lägenhet och hästen inhyrd är ju annat läge en heltidsjobb, gård med mark som skall skötas och eget stall med allt jobb det innebär.

Att vara medryttare är ju ett behändigt sätt att få rida utan slutligt ansvar och stress.
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

Det är klart att det funkar om man verkligen vill och ger sig sjutton på det, men det kräver även att pappan är villig att ta sitt ansvar så det inte blir en massa gnäll över att du åker iväg till stallet.

Under föräldraledigheten var det inget som helst problem att hinna med hästen, det är sen det blir knepigt att få jobb, dagishämtning mm att gå ihop. Just nu känner jag att jag inte hinner med hästen så mycket som jag borde, men det beror på att jag reser mycket i jobbet, är bortrest 2 dar i veckan. Hade jag haft ett jobb där jag slapp resor så hade det fungerat rätt bra med både barn och häst.
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

:) Klart att det går! Jag har 15 hästar i varierande åldrar från föl till 19 år. (Ja vi bedriver avel.)

Har 4 barn i åldrarna 7, 4, 2 och snart 1 år gamla.


Gira
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

Tack för alla svar, känns skönt att höra att ni får det att fungera.
Kollade ¨på en unghäst häromdagen men kände inte att detta var rätt häst så nu försöker jag ligga lågt fast jag är attans så sugen på häst.
Sedan e det ju detta med omgivningens kommentarer; -men lilla gumman du har väl annat o tänka på nu när barnet ska komma o inte hästar..
Vad svarar man? Jag blir inte gladare av att gå hemma o bara vara mamma.
Det bästa hade väl varit att vara medryttare men det gäller att man är kommer bra överens med ägaren, delar samma hästsyn osv.

Sorry jag svamlar mycket:smirk: Kram Harley
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

vill man så går det... vissligen har jag inget på väg men min yngsta va två år när jag köpte min då 11 månaders arab sto.. har två pojkar dom e snart 4 och 7 år och ute i stallet så hjälper dom till med att fixa foder packa / bära ner hö sopa och ibland med mockningen visst lite irreterande ibland när dom e överallt men vi har i det hela så jäkla kul tillsammans dom har tom hjälpt mig rida in och äldsta ungen kan leda lilltjejen till och från hagen han kan hantera henne klockrent
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

När jag blev gravid (har bara ett barn), så hade jag häst på helfoder, men visste att jag skulle "bli av med" honom (dvs han skulle tillbaka till sin ägare). Jag tyckte att det var gräsligt att inte veta att där skulle finnas en häst åt mig när jag ville börja rida igen efter förlossningen, och jag hade dessutom en längre tid funderat på att utbilda min häst själv. Så jag började redan när jag var gravid att se mig om efter unghäst. Min nuvarande häst hittade jag när dottern var tre månader gammal, och en månad senare åkte vi och hämtade honom. Jag red in honom samtidigt som jag var mammaledig, och tyckte det var en perfekt kombination! Jag kunde göra något med hästen varje dag, men behövde inte hålla på så länge åt gången, vilket stämde bra med dotterns önskan att äta ofta :-)

Min dotter är nu sex år, och hästen snart tio. Och nu är det hästen som lär dottern att rida (islandshäst, så han är bara 1.40....)!
 
Sv: Barn + unghäst= omöjlig ekvation?

Planering!!

Så funkar det.

Jag har 6 hästar, en 15 åring som jag rider några gånger i veckan, en som jag går kurser med och tävlat och ska satsa på,honom rider jag 5-6 gånger i veckan. Ett föl och en åring som bara är....En fyraåring som fortfarande utbildas rider henne 3-4 pass per vecka och ett sto jag sätta igång i höst.
Men en man som varannan dag servar och varnnan dag peppar och servar när jag är trött är en fördel....

Jag skulle bli en hemsk människa att leva med om jag inte fick ha hästarna vid sidan av familjelivet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 173
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 173
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp