Jag hävdade länge att det var personlighet hos mitt barn. Men jag har tvingats omvärdera min envisa tanke om detta. Ingen berörd - varken i familj eller skola - ser alla barnets problem. Vi ser en solstråle 80% av tiden, en omtänksam och glad unge. Men när motgångarna kommer så blir det väldigt mycket större reaktioner, som är svårare att häva, än vad det varit med syskonen.
Det är fortfarande det här barnets personlighet, och den personligheten inkluderar bitar av något som kanske i framtiden kommer ge hen en diagnos, ett namn på varför hen inte fungerar likadant som andra barn. Hen är, tänker och fungerar annorlunda jämfört med många andra, det gäller att acceptera det och hitta de bästa vägarna för att livet ska fungera för hen, utan att man för den skull ska tassa på tå hela tiden.
Så då i alla fall skriver jag det jag tog bort tidigare (för personligt). Ett barn kan nog ha en personlighet som är lättstressad och lätt kraschar med vissa händelser. Det är kanske fel iofs och bättre med ett barn som inte reagerar så starkt på vissa vuxna men ändå. Som exempel min bästa mamma kunde försöka lära mig en sak i ett år (med gråt och skrik) -som min faster löste på 30 minuter med en skål russin. Min lärarinna i första klass fick mig att gråta i panik över att inte förstå matte, som lärarinnan i tredje klass löste första veckan. (en ridlärare kan än idag få huvudet att blixtra till i irritation och hopplöshet medan en annan kan vråla -rid för i helvete utan att jag gör annat än rider bättre. Flaw javisst, diagnos, nope. Skolan var liksom inte ett problem ändå, det tog lite läxhjälp från mamma (hade varit bättre med faster kanske) och gråt bara.)
Sluttanken på det hela är att om en viss pedagogik verkligen inte funkar med ett barn kan det vara värt det att testa en annan. Går det inte med press och förhör, kanske testa lära in tillsammans och russin (även om mutor kanske känns fel) så att säga, tills en studieteknik finns med vilken barnet kan hantera paniken över att inte veta hur man ska lära sig läxan och paniken över att det inte gick direkt och vad/hur ska man då göra och att det är värdelöst som inte kan komma på det självt. (Det kan lösa sig, när studietekniken sitter så minskar paniken. Lagom till universitetet kanske man bara älska att plugga själv ).
(Medan samtidigt, om det går över en gräns i intensitet och hur ofta det händer, då måste man såklart tänka att det kan bero på någonting annat. För jag tycker att utredningar är bra, att få en diagnos är hjälpsamt och är säker på att medicin hjälper mot ADHD. Så jag är inte mot det konceptet alls. Bara mot tanken att barn inte också kan vara lättstressade och inte veta hur man ska göra och då slå över i panik och då gråta och känna sig värdelös osv.)
Senast ändrad: