Detta gäller inte mig men.... Vad kan det vara för "fel" när ett barn inte klarar motgångar övht. Vi pratar här om att bryta ihop för minsta banala motgång, såna motgångar som andra människor inte skulle klassificera som motgångar. Vi pratar mestadels skolmiljö, men även andra prestationsinriktade miljöer, dock inte alla. Men, problemet är av den graden att barnet ifråga (ibland) inte klarar av en enkel tillsägelse om att sluta med något beteende i klassrummet som inte är önskvärt. T.ex prata på lektionen. Barnet är lite av en drömmare och glömmer antagligen bort sig, och verkar då sen bli så oerhört kränkt, trots att barnet ju faktiskt gjort sig förtjänt av sin tillsägelse. Barnet vill prestera, men vill absolut inte behöva anstränga sig för att lyckas. Som bäddat för att stöta på motgångar eller resultat som inte lever upp till dennes förväntningar. Naturligtvis har barnet möjligen höga krav på sig själv, men att bli kränkt på nivån som det här barnet blir, känns inte riktigt friskt och hälsosamt. De möjliga höga kraven ställer barnet självt, inte omgivningen.
Notera, detta är inte i alla situationer, utan detta barn växlar mellan att vara positiv och framåt i många situationer (de flesta kanske, även om de är prestationsinriktade), men i situationer som är lite besvärliga, där barnet inte känner sig riktigt ha kontroll, eller där barnet hamnar i fokus på något vis (framförallt minsta lilla negativ fokus), då är det som att balansera på ett minfält och en motgång kan då leda till ett totalt oproportionerligt sammanbrott med gråt, skrik och förstörelse av saker. Problemen yttrar sig främst i skolmiljö där man ju förstås utsätts för nya saker hela tiden, och förväntas kunna ta instruktioner hela tiden. Barnet har inga problem med inlärning, bara denne vill, och skolan är absolut inte svårare för detta barn än för vilket genomsnittligt barn som helst. Resultaten i skolan är goda. Så det här hänger inte samman med svårigheter i skolan som sådan. Barnet är inte blygt och tillbakadraget. Har gott om kompisar.
Notera, detta är inte i alla situationer, utan detta barn växlar mellan att vara positiv och framåt i många situationer (de flesta kanske, även om de är prestationsinriktade), men i situationer som är lite besvärliga, där barnet inte känner sig riktigt ha kontroll, eller där barnet hamnar i fokus på något vis (framförallt minsta lilla negativ fokus), då är det som att balansera på ett minfält och en motgång kan då leda till ett totalt oproportionerligt sammanbrott med gråt, skrik och förstörelse av saker. Problemen yttrar sig främst i skolmiljö där man ju förstås utsätts för nya saker hela tiden, och förväntas kunna ta instruktioner hela tiden. Barnet har inga problem med inlärning, bara denne vill, och skolan är absolut inte svårare för detta barn än för vilket genomsnittligt barn som helst. Resultaten i skolan är goda. Så det här hänger inte samman med svårigheter i skolan som sådan. Barnet är inte blygt och tillbakadraget. Har gott om kompisar.