Barn som bits

Bubble

Trådstartare
Hej! Tänkte höra om någon klok förälder här inne kanske har varit med om samma och har tips på hur jag ska gå tillväga med min dotter på 1 år som bits. Det går lite i perioder och jag tror att hon bits både för att hon har tänder på gång och för att hon helt enkelt inte förstår att det är fel.

Vi säger nej bestämt/allvarligt varje gång och säger att det gör ont och lyfter bort henne och jag brukar visa att hon kan kramas istället. Samt att jag brukar ge henne någon leksak/bitring att tugga på istället om det är tänderna som kliar. Men jag har ingen aning om hon förstår för ofta skrattar hon bara och vill bita igen.

Oftast är det oss hon biter men det har hänt att hon försökt bita andra barn också. Och det är liksom bara helt plötsligt som hon kan få för sig att bita och i nästa stund kan hon kramas. Känns som att jag inte vet om vi gör rätt eller fel och varför hon bits, om det är tänder, någon period, att hon vill ha uppmärksamhet. Känns jättejobbigt när jag inte riktigt förstår varför eller vad vi ska göra åt det, speciellt innan hon ska börja förskolan så småningom.

Någon som har varit med om detta?
 
Små barn kan bitas när de blir överväldigade av känslor som de ännu inte kan hantera "civiliserat" eller uttrycka i ord.
Min son bet också i den åldern. Det skedde vid mys och bus, när man har sådär allra mysigast eller skrattar som bäst tillsammans så bet han tag så det blev ordentliga märken. Vid ilska/besvikelse/frustration bet han sig själv i handen...
Vi gjorde inte så mycket av det mer än sa ifrån att "- Nej, inte bitas. Ajabaja" och visade att vi blev ledsna och talade om att det gjorde ont på mamma/pappa. Likadant de (som tur var få)gånger han försökte bita andra barn.
Nu är han 1,5 och det är rätt längesen han gjorde någon ansats att bita. Han går på förskola sedan 2 veckor tillbaka och de har inte nämnt något om nåt bitande heller.
 
Jag upplevde inte att mitt barn hade någon som helst känsla för rätt eller fel, eller att vi som föräldrar kunde känna något annat än det han själv kände när han var 1 år. Så vi körde på avledning. Någon gång sa man väl aj för det gjorde ont, men han blev aldrig fyad. Bitandet försvann av sig självt :). Tror bara att det var en fas.

När det gäller barn som skrattar vid tillsägelse så kan det vara en stressreaktion. Det behöver inte vara för att de tycker att det är roligt. Vuxna kan reagera på samma sätt och börja fnittra när de blir tillräckligt nervösa.
 
Att avleda låter väl jätteklokt. Så små filurer förstår inte att det gör ont på andra. Det är så himla lätt att de lär sig söka uppmärksamhet på samma sätt i och med att de ju får uppmärksamhet i den situationen. Bättre att avleda och förstärka i positiva situationer.
 
Hej! Tänkte höra om någon klok förälder här inne kanske har varit med om samma och har tips på hur jag ska gå tillväga med min dotter på 1 år som bits. Det går lite i perioder och jag tror att hon bits både för att hon har tänder på gång och för att hon helt enkelt inte förstår att det är fel.

Vi säger nej bestämt/allvarligt varje gång och säger att det gör ont och lyfter bort henne och jag brukar visa att hon kan kramas istället. Samt att jag brukar ge henne någon leksak/bitring att tugga på istället om det är tänderna som kliar. Men jag har ingen aning om hon förstår för ofta skrattar hon bara och vill bita igen.

Oftast är det oss hon biter men det har hänt att hon försökt bita andra barn också. Och det är liksom bara helt plötsligt som hon kan få för sig att bita och i nästa stund kan hon kramas. Känns som att jag inte vet om vi gör rätt eller fel och varför hon bits, om det är tänder, någon period, att hon vill ha uppmärksamhet. Känns jättejobbigt när jag inte riktigt förstår varför eller vad vi ska göra åt det, speciellt innan hon ska börja förskolan så småningom.

Någon som har varit med om detta?
Jag har erfarenhet av att bitas ;) som jag faktiskt minns från när jag var liten. Bet folk jag tyckte om för att det var mysigt, och det kliar lite i tänderna när man biter ihop. Låter som en bra idé att avleda och kramas istället. (vild, tycker om, energi)
(Bet bara en person för att jag var arg, en gång, det minns jag däremot inte :D)
 
Vår son bet också enstaka gånger vid bus och mys i den åldern, vi gjorde ingen stor grej av det och det beteendet försvann ganska fort. :) Misstänker att det bara är en fas.
 
Tack för svar! Är förhoppningsvis bara en fas/att det kliar i tänderna just nu då :)
 
Hej! Tänkte höra om någon klok förälder här inne kanske har varit med om samma och har tips på hur jag ska gå tillväga med min dotter på 1 år som bits. Det går lite i perioder och jag tror att hon bits både för att hon har tänder på gång och för att hon helt enkelt inte förstår att det är fel.

Vi säger nej bestämt/allvarligt varje gång och säger att det gör ont och lyfter bort henne och jag brukar visa att hon kan kramas istället. Samt att jag brukar ge henne någon leksak/bitring att tugga på istället om det är tänderna som kliar. Men jag har ingen aning om hon förstår för ofta skrattar hon bara och vill bita igen.

Oftast är det oss hon biter men det har hänt att hon försökt bita andra barn också. Och det är liksom bara helt plötsligt som hon kan få för sig att bita och i nästa stund kan hon kramas. Känns som att jag inte vet om vi gör rätt eller fel och varför hon bits, om det är tänder, någon period, att hon vill ha uppmärksamhet. Känns jättejobbigt när jag inte riktigt förstår varför eller vad vi ska göra åt det, speciellt innan hon ska börja förskolan så småningom.

Någon som har varit med om detta?
Vår ettåring gör likadant! Det känns mest som att han nafsar, men det gör ju ont det med och framförallt vill jag inte att han ska bita andra barn. Han stångas också...
Att bitas och att stångas kommer både i mysstunder (han brukar klappa vovven och sen köra in huvudet i pälsen på honom t.ex.) och när han blir frustrerad, t.ex. om en kompis tar den leksaken han leker med ifrån honom. Så kanske är det i brist på ord ett sätt att uttrycka känslor åt fler håll? Jag är som du lite orolig över beteendet om det kvarstår vid förskolestarten...
 
Vår ettåring gör likadant! Det känns mest som att han nafsar, men det gör ju ont det med och framförallt vill jag inte att han ska bita andra barn. Han stångas också...
Att bitas och att stångas kommer både i mysstunder (han brukar klappa vovven och sen köra in huvudet i pälsen på honom t.ex.) och när han blir frustrerad, t.ex. om en kompis tar den leksaken han leker med ifrån honom. Så kanske är det i brist på ord ett sätt att uttrycka känslor åt fler håll? Jag är som du lite orolig över beteendet om det kvarstår vid förskolestarten...

Samma här, hon kan klappa våran vovve eller krama oss och i nästa stund bitas liksom bara för att hon blir så exalterad känns det som. Är antagligen ett sätt att uttrycka sina känslor som du säger. Någon enstaka gång har hon även bitit för att hon blir frustrerad när vi säger åt henne något hon inte får göra. Men oftast är det när hon ska mysa/kramas som hon bits. Försöker köra på att säga nej och att det gör ont och visa hur man kan göra istället (kramas eftersom hon gillar det). Så hoppas jag på att det hinner försvinna innan det är dags för förskolan. Skräcken är ju att hon skulle lyckas bita någon annas barn där för att de inte hinner med att se.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 579
Senast: Modest
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 158
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp