Barn på resturang - vad anser ni?

Vi äter på restaurang nästan en gång om dagen just nu eftersom vi är utomlands (vi är inne på 9:e veckan). När det går får lilla C (14 månader) smaka något från oss. Dock har vi alltid med egen mat till henne eftersom hon är allergisk. Pasta, en hemlagad amerikansk pannkaka, jordgubbar, blåbär, vindruvor, korvar är saker som ligger i hennes matlåda. Hitills har inte en enda restaurangpersonal reagerat. På vissa ställen frågar de när vi beställer om de får bjuda henne på något. Andra ställen har självmant gett oss en sqeezie påse eller en skål med frukt innan vi ens hunnit plocka fram hennes mat. Inte någon har haft några som helst åsikter, inte ens ett höjt ögonbryn.

Mvh Miks

Om man vill ha hjälp att värma maten till barnet i restaurangens kök finns en anledning att ta med en oöppnad burk, och det är spårbarhet. Restaurangen måste nämligen kunna visa att den mat som funnits i deras kök är hygieniskt tillagad enligt konstens regler och det har semper papper på att deras mat gör men det går inte att lita på hemlagat.

Med det sagt tycker jag oftast det är helt ok att ha med termos eller så till små barn ute i serveringsytan, men det är upp till restaurangen. Vi går oftast på ställen med uttalad familjeprofil med dottern. Vet inte när man kan vänta sig att hon äter egen mat dock, vid 9 månader skäms jag faktiskt inte för att låta henne äta från min tallrik. Någonstans vid 18 månader tror jag däremot jag kommer fundera på egen portion, beroende på hur hennes matintresse i utvecklas förstås.

Om man vill ha hjälp att värma maten till barnet i restaurangens kök finns en anledning att ta med en oöppnad burk, och det är spårbarhet. Restaurangen måste nämligen kunna visa att den mat som funnits i deras kök är hygieniskt tillagad enligt konstens regler och det har semper papper på att deras mat gör men det går inte att lita på hemlagat.

Med det sagt tycker jag oftast det är helt ok att ha med termos eller så till små barn ute i serveringsytan, men det är upp till restaurangen. Vi går oftast på ställen med uttalad familjeprofil med dottern. Vet inte när man kan vänta sig att hon äter egen mat dock, vid 9 månader skäms jag faktiskt inte för att låta henne äta från min tallrik. Någonstans vid 18 månader tror jag däremot jag kommer fundera på egen portion, beroende på hur hennes matintresse i utvecklas förstås.
Jag kom just att tänka på att det var exakt på sin artonmånadersdag som mitt plastbarnbarn tydligt visade att han fattat det här med att gå ut och äta och att välja själv. Det var på fik med stort sortiment. Han har sedan dess fått välja fritt från utbudet överallt där han har varit.

A är 11 månader och är det buffé brukar jag fråga om det kostar för henne men har aldrig behövt betala. Annars beroende på vad vi beställer och hur hungrig hon är så brukar jag fråga om det går att få t ex en liten skål pasta (hennes favorit) eller något annat litet som hon kan plocka med eller så får hon helt enkelt äta från min tallrik- maten som ligger på den har jag ju betalat för.

Hej!
Min dotter var multiallergisk fram tills hon var 5 år.
Hon var allergisk mot mjölkprotein,ägg, sojaprotein, jordnötter, nötter, mandel, fisk, skaldjur, gröna äpplen, selleri, råa morötter och oregano.
När jag ringde
Matstället ( ringe alltid om det var ett finare ställe och frågade innan vi bokade bord ) vi skulle äta på och frågade om de kunde servera mat till min dotter. Fick jag alltid till svar att jag självklart fick ta med egen mat och värma då de inte kunde garantera att maten var helt fri från det hon var allergisk mot.
Så ja jag tar med egen mat till mina allergiska barn om det inte finns mat de kan äta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka