Barn på resturang - vad anser ni?

Sofie.S

Trådstartare
Idag åt sambon och jag lunch på en sjukhus resturang med vår dotter (16 mån). Hon fick äta från vår mat idag, men tanken slog oss, är det okej att göra så? :o
Hon äter ju inga större mängder ännu.

Vid vilken ålder börjar man köpa barnmeny?
Är det lika okej att ta med pannkakor hemifrån och värma som det är att värma en burk med barnmat köpt från affär?
Isåfall, när enligt dig är det okej att ha med egen mat, på fik, snabbmatskedja, lunch resturang eller finare resturang?
Under förutsättning att föräldrarna äter på fiket/restaurangen.

Känner mig lite kluven, skulle vara roligt att höra andras åsikter! :)

Skulle aldrig falla mig in att köpa barnmeny åt en 16 månaders. Tycker det är helt okej att hon åt från din tallrik. Du köpte väl en portion och inte buffé? Om du köper en portion är det ju skitsamma för då delar ni ju på den. Hade det varit buffé tycker jag gott man kan fråga om man behöver betala för dom få tuggor ett så litet barn tar för där kan du ju hämta mer.

Så länge barnet inte äter en större mängd av barnportionen dom serverar eller kan äta den maten som erbjuds på restaurangen så tycker jag att man bör få ha egen med sig. Stark kinamat lämpar sig inte direkt till en 16 månaders, medans en restaurang som serverar kokt potatis, köttbullar och gräddsås gör det. Man får väl se lite vad det är för mat på menyn dit man ska.

Jag har gjort lika även på buffé men då sagt i kassan att det är jag och barnet som ska äta. Bara vid ett tillfälle ville de ha typ 20:- för barnets mat, alla andra har tyckt att det varit ok utan att betala extra för barnets mat.

Jag tror att vi började köpa rätter åt barnet när han var någonstans runt 1,5. Om vi var på ett ställe där det fanns lämplig barnmat då (ofta förrätter från riktiga menyn och inte "generisk barnmeny", de portionerna är ju gigantiska för ett barn i den storleken). På ett par av våra resor gjorde vi så att han åt mat innan vi gick ut och sedan beställde vi in typ vitlöksbröd åt honom på restaurangen. Det var dock mest för att han kunde äta bröd själv utan kladd och vi ville få äta tillsammans utan stress.

Tycker att det är en sak med barnmatsburkar och en annan sak med mat. Känns konstigt nog inte så hygieniskt om någon ska släpa med sig en burk med pannkakor hemifrån så det hade jag nog tyckt var konstigt ... har dock ingen logisk förklaring till varför.

Jag tror att vi började köpa rätter åt barnet när han var någonstans runt 1,5. Om vi var på ett ställe där det fanns lämplig barnmat då (ofta förrätter från riktiga menyn och inte "generisk barnmeny", de portionerna är ju gigantiska för ett barn i den storleken). På ett par av våra resor gjorde vi så att han åt mat innan vi gick ut och sedan beställde vi in typ vitlöksbröd åt honom på restaurangen. Det var dock mest för att han kunde äta bröd själv utan kladd och vi ville få äta tillsammans utan stress.

Tycker att det är en sak med barnmatsburkar och en annan sak med mat. Känns konstigt nog inte så hygieniskt om någon ska släpa med sig en burk med pannkakor hemifrån så det hade jag nog tyckt var konstigt ... har dock ingen logisk förklaring till varför.
Tycker att många resturangers barnmenyer generellt inte är så barnvänliga tyvärr. Känns ju lättare att peta ut lämpliga bitar från sin egen tallrik.

Jag brukar ha med mig pannkakor i en liten mattermos och lite sylt i en burk, tycker att det känns rätt hygieniskt?
Dock känns det lite tabu att duka fram det ibland, burkmat som är köpt känns mer accepterat?

Skulle aldrig falla mig in att köpa barnmeny åt en 16 månaders. Tycker det är helt okej att hon åt från din tallrik. Du köpte väl en portion och inte buffé? Om du köper en portion är det ju skitsamma för då delar ni ju på den. Hade det varit buffé tycker jag gott man kan fråga om man behöver betala för dom få tuggor ett så litet barn tar för där kan du ju hämta mer.

Så länge barnet inte äter en större mängd av barnportionen dom serverar eller kan äta den maten som erbjuds på restaurangen så tycker jag att man bör få ha egen med sig. Stark kinamat lämpar sig inte direkt till en 16 månaders, medans en restaurang som serverar kokt potatis, köttbullar och gräddsås gör det. Man får väl se lite vad det är för mat på menyn dit man ska.
Men är det lika okej att ta med hemmalagad mat i en mattermos som det är att ta med barnmat på burk som är köpt i butik?
Dottern vägrar nämligen mat på burk..

Tycker att många resturangers barnmenyer generellt inte är så barnvänliga tyvärr. Känns ju lättare att peta ut lämpliga bitar från sin egen tallrik.

Jag brukar ha med mig pannkakor i en liten mattermos och lite sylt i en burk, tycker att det känns rätt hygieniskt?
Dock känns det lite tabu att duka fram det ibland, burkmat som är köpt känns mer accepterat?

Att ta bitar från sin egen tallrik har jag inga invändningar emot.

Ja alltså som sagt så har jag ingen logisk förklaring, mer än att jag tycker att det känns ohygieniskt att någon ska dra med sig egen mat in. Burkmat är trots allt fabriksgjord - känns mer neutral i alla avseenden. Dessutom känns det för mig ganska ofint att ta med sig egen mat till en restaurang. Jag hade ju aldrig tagit med mig egen mat till mig själv även om jag t ex var allergiker, utan då hade jag gått någon annanstans där jag kunde äta maten.

Men det är ju jag som sagt. Om du tycker att det är okej med mattermos och vill använda det så är det ju ditt val. :)

Att ta bitar från sin egen tallrik har jag inga invändningar emot.

Ja alltså som sagt så har jag ingen logisk förklaring, mer än att jag tycker att det känns ohygieniskt att någon ska dra med sig egen mat in. Burkmat är trots allt fabriksgjord - känns mer neutral i alla avseenden. Dessutom känns det för mig ganska ofint att ta med sig egen mat till en restaurang. Jag hade ju aldrig tagit med mig egen mat till mig själv även om jag t ex var allergiker, utan då hade jag gått någon annanstans där jag kunde äta maten.

Men det är ju jag som sagt. Om du tycker att det är okej med mattermos och vill använda det så är det ju ditt val. :)
Håller med dig i att burkmat känns mer neutralt att ha med, men bara en intressant tanke med hemmagjord mat vs burkmat - är det mer en norm eller oskriven regel? Roligt att höra hur andra tänker. :)

Är det ett litet barn så är det ingen på restaurangen som bryr sej om ifall du har med egen/hemmagjord mat. Det kan ju bero på allergier och förenklar ju även för personalen:up:

Jag har gjort likadant med att dela av maten jag har på min tallrik. Men jag hade inte känt mig bekväm med att ta med mig mat hemifrån. Om det är ett spädbarn som äter burkmat är det väl en sak men så fort hen lämnat det bakom sig tycker jag nog att man äter av det som restaurangen säljer.

För mig framstår det som väldigt konstigt att ta med sig egen mat åt barnet, välling och burkmat möjligen undantaget.

Jag började beställa in egen mat åt barnen rätt tidigt, innan de fyllde två år i alla fall. Barnmenyerna har vi aldrig beställt från, de har valt av den "riktiga" maten.

För mig framstår det som väldigt konstigt att ta med sig egen mat åt barnet, välling och burkmat möjligen undantaget.

Jag började beställa in egen mat åt barnen rätt tidigt, innan de fyllde två år i alla fall. Barnmenyerna har vi aldrig beställt från, de har valt av den "riktiga" maten.
Känns som mycket pengar och mycket mat till en sådan liten att köpa från ordinarie meny? Om man inte kan få barnportion från ord meny förstås.

Våra har börjat få restaurangmat, men dock barnportion/ barnmeny från runt 1.5 år.

Känns som mycket pengar och mycket mat till en sådan liten att köpa från ordinarie meny? Om man inte kan få barnportion från ord meny förstås.

Våra har börjat få restaurangmat, men dock barnportion/ barnmeny från runt 1.5 år.
Så fort min son kunde prata, vägrade han med kraft att acceptera barnmeny. Jag tyckte av pedagogiska skäl att det var viktigare att tillmötesgå det än att vara sparsam.

Jag kan inte begripa varför det skulle vara okej att ta med mat som är gjord i Sempers fabrik men inte hemma i mitt kök.
Självklart förutsatt att barnet är för litet för att äta maten som serveras på restaurangen.

När det gäller TS fråga tycker jag att det är självklart att man kan låta sitt barn äta av maten så länge det inte är buffé (då får man väl fråga vad det kostar för barnet). På vilken restaurang som helst kan man ju gå med valfritt vuxet sällskap och säga "vi skulle vilja dela på en xxx". Så varför skulle man inte kunna göra det med ett barn? :)

Vi ska åka utomlands (charter) i november och vår dotter kommer då vara 16 månader. När jag gjorde bokningen och valde "halvpension hela sällskapet" stod det i bekräftelsen "halvpension x 2, vuxna" vilket jag tolkar som att de inte räknar med att man vill ha en egen portion till ett så litet barn. Vi kommer ha med lite burkar och i övrigt låta henne äta av oss. Jag har ingen uppfattning om hur mycket ett barn i den åldern äter.

I övrigt tycker jag inte att det är någon som helst skillnad på att ha med en egengjord matlåda, färdig burk eller en flaska välling för den delen. Sen kan man ju diskutera var gränsen går. 2 år? 3 år? Jag vet inte när barn börjar äta "riktiga portioner". På Ikea får man en barnmatsburk om barnet är under 18 månader så därefter antar jag att de tycker att man ska köpa en barnportion.

Så fort min son kunde prata, vägrade han med kraft att acceptera barnmeny. Jag tyckte av pedagogiska skäl att det var viktigare att tillmötesgå det än att vara sparsam.
Fanns det inte möjlighet att få en barnportion av den maten? Det känns ju som slöseri med resurser att köpa mat som man kan anta inte går åt. Jag vet inte vad som är standard då vi inte äter ute sådär jätteofta.

Vi är så fräcka att vi fortfarande handlar två kebabtallrikar och delar på oss fem när vi är ute på vift. Det räcker bra för oss, 7, 9, 11 är barnen. Jag avskyr resursslöseriet som blir om alla beställer olika saker och sen slänger hälften.

Men så går vi inte på fina ställen heller.

Fanns det inte möjlighet att få en barnportion av den maten? Det känns ju som slöseri med resurser att köpa mat som man kan anta inte går åt. Jag vet inte vad som är standard då vi inte äter ute sådär jätteofta.
Jag kommer inte ihåg. Från tre år har nog ungen i stort sett ätit upp, faktiskt. Men vi pratar om enkla ställen. En massa pannkaksrestauranger i Amsterdam tex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka