Barn med matintoleranser/allergier

Q

Quiss

Jag tycker faktiskt synd om barn med intoleranser och allergier. Visserligen finns det något för alla idag, men väldigt lite kunskap av dem som inte råkat ut för det.

Min bonusdotter har glutenintolerans. Jag möter ofta människor som inte har en aning om vad det innebär. Ibland när hon ska på kalas får man skicka med henne kakor hemifrån, annars blir hon utan.
Kan förstå att hon ofta blir frustrerad över att inte vara som alla andra, och att inte kunna äta det som alla andra äter.

Vi är ofta iväg, träningar, danskvällar,på häst- rally-och danstävlingar (bonusdottern tävlar i linedance) mm.
Och ofta när man kommer ut på tävlingar och ska fika, har de väldigt dåligt utbud för just gluten och laktosintoleranta.

Och ofta är ju de gluten- och laktosfria produkterna lite dyrare än de vanliga.
Visserligen får ju vi glutenfria produkter på recept till Lillan, och får det fram tills hon är 16.
Men de frukostbröden hon får på recept..... Tja, bara jag känner och luktar på dem, så kan jag förstå att hon inte vill äta dem.
De är stenhårda, och de luktar äckligt!

Sv: Barn med matintoleranser/allergier

Håller med, men okunskapen härjar bland vuxna med. Fast det börjar bli bättre, men hur många gånger kan man tex gå ut och äta glutenfritt ? Det är sådant som alltid måste bes om, inget som finns naturligt direkt på en matsedel. samma gäller olika cafeer. Sambon är glutenintolerans, och inte tusan är det lätt.

Baka eget bröd säger jag, tusen ggr bättre än de äckliga sakerna som finns färdiga. Smakar ju pecka och luktar illa :(. MEN det finns goda baugetter från sempers, visserligen nästan färdigbakade, man bakar färdigt i ugnen. Dom är faktiskt goda. Svindyra och jättesmå...som allt annat som är glutenfritt. Varför ska egentligen glutenfritt vara extra litet ? Har du sett de glutenfria krovbrödena ??? Dom är yttepyttesmå samt att det alltid är 4-5 st i dom, aldrig att man kan köpa storpack presis.

Visst handlar ni av apoteket va ?

Det känns som om glutenfritt är knepigare än laktosfritt faktiskt.

Våra bästa kompisars son är laktosintolerant och det är aldrig några problem att köpa laktosfri mjöl/fil/grädde/creme fraiche eller glass.

Det ska finnas, fast jag inte hittat, quinoamjöl. Quinoa är fritt från gluten och de som bakat och provat säger att bröd på quinoamjöl är riktigt gott.
Önskar jag hade erfarenhet själv så jag kunnat stödja det uttalandet, för "vanlig" quinoa är riktigt gott :d:d

Hittade en bra LÄNK

Senast ändrad:

Ni vet väl att det absolut inte är lönsamt att köpa från apoteket ? Jag antar ni gör det eftersom ni har recept. Apoteket är dyrast av alla , trots man har recept på glutenfritt + ekonomiskt stöd. Så lönsammast är egentligen att köpa i affären. Fast apoteket har visserligen enormt sortiment, men ändå. Tex så är apotekets glutenfria digestivekex över 1000% dyrare än de glutenfria i affären. Man kan ju undra varför ?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Att man ska akta sig för kattlådan när man är gravid har nog alla fått höra? I alla fall ska man akta sig för att äta kattbajs om katten...
2
Svar
23
· Visningar
3 109
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar