barn egen häst och alla dessa kompisar

Sv: barn egen häst och alla dessa kompisar

Tycker du lägger alldeles för stor vikt dina döttrar. Givetvis ska de hjälpa till men kompisarna är viktiga.
Min dotter är 10 snart 11 o hon har haft egen häst sedan 4 års ålder.
Hon mockar borstar o grejar o fodrar lunch -kan släppa ut mm MEN om hon vill umgås med kompisar så får hon givetvis det och i viss utsträckning kan vi då äldre dottern o jag göra hennes jobb. Däremot innebär inte det 7 dagar i veckan. Utan här planeras saker o hon bestämmer med kompisar dagen innan senast o inte samma dag.
Ansvar i rätt mån är nyttigt men tror du går lite överstyr.

Hmmm... detta är svårt. Har själv en dotter på 5 år och en dotter på 8 år. De har en a-ponny resp en b-ponny. Jag tycker inte att de är stora nog att ta något som helst ansvar för hästarna. De får hjälpa till att ta in och ut dem ur hagen, mocka och fodra OM de vill - men jag tvingar inte. Tycker att de är så små ännu, att det skall vara lustfyllt med hästarna och inga krav. Hellre det än att de tröttnar. De får rida om och när de vill. B-ponnyn har även en lite äldre medryttare, så att hon får den motion hon behöver ändå. Vill barnen hellre vara med kompisar, så får de vara det. Jag kör dem, om det behövs. De måste få vara med kompisar även om vi bor på landet - anser jag. Jag har sagt att när de blir lite större så kommer jag att ställa större krav, då får de själva ta hand om hästarna lite mer än idag.

Nu har jag inga barn själv eftersom jag bara är 18, men jag har lixom funderat lite och jag har kommit fram till det som du "kommit fram till". hästarna ska inte vara något krav utan något kul. Min kusin bor på landet, hon var mkt duktig ryttare var med i tidningen flera ggr osv, men hon tröttnade vid ca 14 års ålder eftersom det var hennes plikt att alltid sköta hand om sina ca 2 hästar.

Fick min första häst när jag var tolv. Skötte den i stort sett helt själv, mamma var stenhård, har man tjatat till sig en häst går den först. :p

Stall och skola, sen kompisar. Och, ja, cykel var mitt transportmedel vare sig det var stalljour en lördagmorgon eller insläpp en torsdagkväll, ingen curlingmamma eller ponnypappa som stod beredd att serva. :devil:
Ser otroligt mycket av det i stallet där jag står nu, men det är ju kke en helt annan diskussion...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka