barn egen häst och alla dessa kompisar

Sv: barn egen häst och alla dessa kompisar

Det är ju en balansgång, varken curla eller vara för sträng. Men att sätta för stora krav på ett litet barn är ett bra sätt att döda hästintresset..

jag kan ju bara gå till mig själv då jag fick min fösta ponny, hade ridit på ridskol i ett par år och pappa blev less på att aldrig se mig hemma och jag fick till min stora lycka en egen ponny, jag kunnde ha varit i dryga 11 års åldern.
i och med att pappa hadde ladugård så hjälpte han mig med markservice men resten av ansvaret hadde jag:angel: på lika promisser som mina barn har idag enda skillnden är att jag har egena hästar, men servicen var för god, eller så var jag för bra att linda pappa runt lillfingret som mamma uttryckte det:D.

jag levde guds glada dagar med denna ponnyn och gjorde det som var roligt ( ja en aning bortskämmd :o) red mm mockning hadde jag ingen aning om hur man gjorde och visste nog inte var ens spånet fanns.

men tillslut så lessnade pappa på detta och fick ryggskott och kunnde ju inte mocka åt hästen, men gick med ett glatt :)till ladugården för att mjölka (konstigt ryggskott)

snabbt lärde jag mig att mocka och sköta min ponny, men det krävdes en del oxå.

ja jag kan erkänna att det inte alltid var så jätte roligt med häst men man lärde sig att priorietra och även kunna förhandla/kompromissa med pappa när det gällde ponnyn.

men pappa precis som jag anser själv idag är att SKOLAN hästarna och sedan kompisarna.

detta har ju inte dödat mitt hästintresse

jag kan tycka att vissa daga är det hur roligt som helst att rida finns inge bättre, men andra dagar är ljust markservicen det bästa med att ha häst

Såhär tycker jag:

Som barn ska ridning och hästar vara förhållandevis kravlöst om man ska bibehålla intresset senare i livet. Sedan ska ansvaret komma efterhand i samband med att de blir äldre. Hur mkt anvsvar måste de ta i hemmet? Jämförelsevis lika mkt bör de ju ta ansvar för i stallet.

Dvs. de sköter sina hästar före och efter ridning. De plockar undan det som de har plockat fram. De kanske även får mocka sin box de dagar de rider samt släppa in en dag per vecka tillsammans med en förälder.

Tolv år och över tkr jag att de kan mocka åt sin häst samt hjälpa till med insläpp och fodringar på eftermiddag och kväll alla dagar de är hemma och mår bra. Är de inte hemma så finns inget tvång om det inte är så att man har kommit överens om ngt särskilt.

Det viktiga tror jag är att man kommer överens om ngt. Dvs pratar med barnet och hör: Hur många dgr/vecka tkr du är lagom att rida? Kanske är det fem, kanske är det tre. Mocka kanske barnet kan göra de dagar han/hon rider? Behöver föräldrarna hjälp en eller två dagar per vecka med insläpp kanske barnet kan göra detta också. Det viktigaste är att man talar om det och kommer överens. Ett barn som inte är redo att ta ansvar i hemmet eller ngn annanstans är inte heller redo att ta särskilt mkt ansvar heller i stallet. Däremot kan de gott hjälpa till när de ska rida eftersom de ju ändå måste lära sig att det är ett stort arbete att ha häst.

Hoppas att det inte blev för rörigt.
Lycka till!

men pappa precis som jag anser själv idag är att SKOLAN hästarna och sedan kompisarna.

detta har ju inte dödat mitt hästintresse

jag kan tycka att vissa daga är det hur roligt som helst att rida finns inge bättre, men andra dagar är ljust markservicen det bästa med att ha häst

Och jag anser att skolan, kompisar/häst dvs skolan först, kompisar/häst på delad andraplats.

När barn får välja mellan kompisar och häst brukar det tyvärr i de flesta (inte alla) fall vara en tidsfråga innan hästen förlorar, speciellt om de inte har 'hästkompisar'.

Tycker Jate Volim hade kloka åsikter, planera med barnen. Låt dem träffa kompisar och då 'slippa' hästarna, men att de i gengäld tar ansvar andra dagar.

Jag har alltid haft häst. Upp till 8 års ålder var jag inte överdrivet intresserad. Jag borsta ibland, red ibland, men mest lekte jag annat, var med kompisar etc. (mina föräldrar la åtskilligt med tid på att köra mig till/från olika aktiviteter och kompisar då vi bodde isolerat på landet och de ansåg det var viktigt jag och min bror fick umgås med andra barn).

När jag blev 8 - 9 började ponnyerna bli intressanta. Och jag ville rida. Jag var inte så intresserad av det andra, men där var kravet att skulle jag rida, då skulle jag borsta noga före och efter, och fixa lite runtomkring (typ spåna, bära lite mat). Jag behövde inte mocka dagligdags, däremot var det krav på att vara med vid höintaget och när bäddarna tömdes på våren (även för korna).

Sen när jag blev 13 fick jag ta hela ansvaret för hästarna. Dock var det INGA problem om jag ville åka på fest/sova borta/åka bort en helg. Utan då sköttes markservicen till hästarna om. I gengäld fick jag hjälpa till med annat när mamma & hennes sambo ville åka bort.

Och för mig är det lika främmande att kräva att ett barn ska ha huvudansvaret, som att kräva i ett förhållande att en person ska laga all mat, för h*n äter den ju. Utan ge och ta, dela upp det.

Jag tycker ditt resonemang är för hårt - ja. Och jag anser det är ett effektivt sätt att riskera att döda hästintresset.

Rent spontant tycker jag det låter som om du riskerar att bli lite för sträng - men nu har vi ju inte all information.

Med tanke på att ni bor som ni gör, avsides, är det viktigt att kompisar och aktiviteter kan få ta stort utrymme.

Jag som vuxen har ju möjlighet att ordna med hästvakt om det är något jag "måste" göra. Den chansen borde rimligtvis barnen också ha. Hur mycket man sedan ska ställa upp med markservice får man ju försöka känna av.

Våra barn har inte varit så hästintresserade så det är jag som har skött hästarna. Däremot så har två av dem varit mkt intresserade av hundar. Vår dotter hade egen hund från det hon var tolv år. den skötte hon helt själv. Efter ett par år fick hon en till som hon tävlade med. De har alltid varit hennes ansvar.
Vår yngste son ville gärna också ha en egen hund från det han var liten. Vi lovade att han skulle få det om han fortfarande ville ha en när han fyllde tolv och då kunde ta hand om den själv. Han glömde inte bort det och fick sin hund. Det är nu fyra år sedan och han sköter den själv. Med detta menar jag att jag tror inte att man kan ställa så stora krav på ett så pass litet barn som en nioåring ändå är. De har svårt både för att förstå vad det är de går in i om de lovar att ta hand om den och att sedan verkligen orka göra det hela tiden. Om man skaffar en häst till ett så litet barn så tycker jag att man får vara beredd på att sköta den själv. Jag förstår inte riktigt problemet. Sedan håller jag med de andra som tycker att om man bosätter sig ute på landet, det gör vi, så måste barnen ha ngn möjlighet att träffa kompisar ändå.

Det är ju ganska små barn det handlar om, du kan inte förvänta dig att de ska klara att fullt ut ta konsekvenserna av ett beslut som de fattade under helt andra förutsättningar i livet (dvs att kompisarna inte fanns med i bilden som nu). Ett litet barn kan sällan fullt ut förstå konsekvensen av att ta på sig ett så stort ansvar som att ha ett eget djur. Om de ändå gör det så är det toppen - men man ska inte klandra dem för hårt om de inte mäktar med. Livet och prioriteringarna förändras snabbt när man är liten.

Jag tror också att de flesta nu för tiden är överens om att det inte är bra för barn att ha fasta aktiviteter på fritiden för många dagar i veckan. Att ha häst är att ha en fast aktivitet, inte minst om de ska hjälpa till med dina hästar också. Det är nog alltså snarast lämpligt att se till att flickorna får 2-3 hästfria dagar inplanerade i sina veckor (det är vad de yngre flickorna i vårt stall verkar ha). Vill de ändå tillbringa dessa dagar i stallet så är det väl bara jättekul!

Dock så är det väl bra med lite planering och regler kring hästfriheten, så att motionen blir regelbunden. Inga träningar och tävlingar om inte pållen jobbas minst fyra dagar i veckan, för då räcker inte kondisen... Och man sköter hästen den dagen man rider. Kanske kan också flickorna dela på sig ibland, så att en åker till kompis och en är hemma i stallet? Det borde ju vara toppen för dem att vara isär lite, få helt egen tid med dig i stallet respektive med en kompis. Sånt växer man av.

Fast varför ska dom bara göra det roliga? Att ha häst är inte bara ridning, utan det är allt runt omkring,
Om du skött all markservice åt ditt barn, tror du att dom vid 12 års ålder hux flux bara göra det jobbiga o tråkiga per automatik, då om annat kommer dom verkligen att tröttna.

Nej så fort dom får häst ska dom givetvis hjälpa till med allt efter förmåga.

Jag har sett alldeles för många exempel på föräldrar som sliter som idioter med mockning och även sadling, medan en ung o stark o trumpen 13 åring står bredvid o slänger ur sig dumma kommentarer.

Tror jag måste skriva om lite hur jag menade. Jag menar att man inte kan ställa krav på att en 9 åring ska välja mellan kompisen och hästen. Man kan inte kräva att den ska sköta hela ansvaret och förstå konsekvenserna av att ha hela ansvaret. Jag tänkte inte att mamman ska sköta allt och barnet bara rida utan att man delar på det. Inte ens min 4 åring har bara ridning utan hon borstar efter ridningen (rider på ridskola)

Personligen hade jag nog haft som krav på 9 åring att ponny motionerades regelbundet iaf 3-4 gånger i veckan. Dessa dagar ingår borstning, mockning mm i barnets uppgifter. Resten av tiden är upp till barnet, vill den vara i stallet och hålla på med hästen, jättebra. Vill den vara med kompisar, är det också jättebra.
Jag som förälder sköter restrerande markservice. Med stigande ålder så ökar även kravet. En 12 åring bör kanske motionera hästen 4 gånger i veckan och sen även hjälpa till med tec morgonfodring eller liknande. En 15 åring har sen hela ansvaret för hästen tex.

Jag tycker inte att du verkar för sträng!
Jag ser hellre föräldrar som lär sina barn ansvar i tidig ålder än alla dom som sliter halft ihjäl sig för sin otacksamma unge.
Dom som har intresset kvar länge är oftast dom som inte fått allt serverat utan fått jobba för sina hästar.
Tappar dom intresset för att dom får ansvar så hade det nog inte hållt i sig så länge ändå.

Kanske lite ot, men lite tankar...

Mina barn har ingen egen häst, men i stallet där min häst står har stallägarens dotter två egna ponnyer. Hon rider ytterst oregelbundet, ibland kan det gå 4-5 veckor mellan tillfällena och då visar hon sig knappt i stallet alls på den tiden. Mocka har hon nog aldrig gjort, det gör mamma o pappa (eller jag, om de är bortresta eller så)
Hon är tio år.

Jag kan inte låta bli att tycka att detta är rätt galet, mest för att det inte lär barnen respekt för att hästar är levande varelser, inga leksaker. Dessutom lär de sig inte vad det faktiskt innebär att ha häst, något som kan vara till stor nackdel när de blir äldre.
En stor del av glädjen med hästar är ju (imo) att få belöning för sitt hårda slit...det perfekta ridpasset när allt plötsligt bara flyter, en mjuk gnäggning när man ropar på sin älskling, en rosett på tävling etc. Och utan det vardagliga slitet får man ju inte uppleva detta till fullo, vilket är mycket synd.

TS, jag tycker du har helt rätt inställning...men såklart måste barnen få träffa kompisar också. Kan ni bestämma vissa dagar i veckan till olika ändamål?

Jag tycker, som även en del andra har sagt, att man kunde dela upp det när flickorna är så där små ännu. 3-4 dagar i veckan som de har hand om ponnyn då den rids, ryktas, boxen mockas osv. Resten av dagarna kan de välja vad de gör. Viktigt är att de dagar man har hand om hästen så gör man allt och inte bara det roliga. Sedan kan man utöka antalet dagar ju äldre de blir. Men att bara göra det roliga tror jag att väcker lite nonchalans som sedan avspeglar sig när man blir äldre.

Jag tycker inte att du verkar för sträng!
Jag ser hellre föräldrar som lär sina barn ansvar i tidig ålder än alla dom som sliter halft ihjäl sig för sin otacksamma unge.
Dom som har intresset kvar länge är oftast dom som inte fått allt serverat utan fått jobba för sina hästar.
Tappar dom intresset för att dom får ansvar så hade det nog inte hållt i sig så länge ändå.

Men att ge ett fullt ansvar för en egen häst är nog för mycket för en 9-åring. Du har rätt i att föräldrarna inte skall slita ihjäl sig, men man kan inte ge för mycket ansvar åt ett litet barn. I den åldern skall man upptäcka och prova på, och för mycket är inte roligt. Sedan när de är äldre och lite vet vad det innebär kan man ge mera ansvar. Före det är det varken bra för häst eller barn.

Ett antal fasta dagar i veckan tycker jag att du ska sätta upp tillsammans med dina barn. Ett antal dagar i veckan (specificerade veckodagar) är riddagar oavsett väder eller humör. Resterande dagar är det okej att följa med kompisar efter skolan. Jag hade bekymmer med min tolvåring som jag diskuterade här på buke. Vi gjorde upp ett schema som ska hållas hela vintern och det är att onsdag, fredag, lördag och söndag är rid och pyssel i stallet-dagar. Tisdagar rider hon på ridskolan. Detta ger att hon kan följa med kompisar hem på måndagar och torsdagar. Övriga vardagar kan hon om hon vill ta med en kompis till oss, men då gäller att hon rider i alla fall eller "håller lektion" för kompisen. Min dotter mockar inte, men hon släpper oftast in hästarna och ger lunchhö och middagsfodrar. Det fungerar mycket bättre nu än det gjorde innan vi satte upp schema. Reglerna är klara och enkla och både jag och dottern är jättenöjda. Vi bor också en bra bit från kompisarna kan jag tillägga.

Men jag har då inte tagit nån skada! hann iof. fylla tio innan jag fick ponnyn.
Kanske är det därför jag är lite hård, att jag har minsann tagit ansvar och kämpat för mina hästar så då ska ingen annan heller glida omkring:smirk:
Sen kan jag ju också se en viss skillnad i om barnet tjatat till sig en ponny med halvintresserade föräldrar. Då ska den minsann skötas!!
Eller om barnet "bara fått" en ponny för att föräldrana tyckte det var kul. Då ska dom givetvis inte tvingas att ta ansvar för något dom inte bett om.

Detta är intressant tycker jag då jag har två barn varav den ena är hästintresserad, hon är 14 år nu. Hon började på kurser från hon var 5 år och tjatade om egen häst. Du måste fylla 9 år först sa jag för du måste orka mocka med. När hon fyllde 9 år fick hon en b-ponny. Ändå ansåg jag henne för liten att ta hand om ponnyn alla dagar i veckan så det fick räcka med 3-4 dgr/vecka. Resten hade vi en halvfodervärd på. En äldre flicka som kunde rida till o tävla ponnyn lite. Jag skaffade själv egen stor häst också samtidigt så vi åkte till stallet ihop dottern o jag och vi red o grejade, helmysigt!

Det visade sig vara alldeles lagom med 3-4 dgr i veckan i stallet då och resten kunde hon vara med kompisar etc. När vi har stalltjänst får hon alltid vara med och hjälpa till och det har aldrig varit något gnäll att hon inte vill eller så. Mellan ungefär 10-13 års ålder hade vi medryttare 2 dgr i veckan och min dotter tog då ofta 5 dagar i veckan men inte alltid utan det hände då och då att jag eller mina föräldrar skötte ponnyn om den inte skulle ridas. Om hon ville gå på bio eller kalas så lade vi in en vilodag då och hon kunde slippa att sköta hästen den dagen. Men hon har nästan alltid valt stallet när man spontant sagt att hon kan få vara med en kompis istället om hon vill. Kompisar är jätteviktigt tycker jag men inte hon.

Strax innan dottern fyllde 13 år bytte hon till en c-ponny och då hade jag sålt min häst så sedan dess har vi ingen medryttare. Hon sköter sin häst 5-6 dagar i veckan och när den vilar brukar jag eller mina föräldrar sköta om den. Jag tycker hon är duktig för hon tränar o tävlar ponnyn, sköter skolan bra och har ett visst umgänge med kompisar men inte så ofta. Jag som förälder stöttar henne med skjuts för det mesta, mockar ganska ofta bara för att jag är arbetslös, tränar henne lite grann och har försökt att ge henne utökat ansvar med åldern, även i hemmet. Tycker att jag lyckats väl men ibland är hon snorkig o så mot mig i stallet och tror att jag är hennes dräng... Då kontrar jag med att bara skjutsa ut henne till stallet så får hon göra allt själv och sedan hämtar jag, pappan eller ngn av mina föräldrar henne. Hon är alltid jättenoga med ponnyn och trivs med att vara hela dagarna i stallet.

Så jag tror på ett med åldern utökat ansvar, det är omöjligt att ta fullt ansvar och förstå konsekvenser o så när man är 9-10 år men det är lika viktigt att man ger mer ansvar när dom blir äldre så barnen inte blir odrägliga och/eller tappar intresset. Hoppas att det går fint för dina tjejer och kanske behöver dom byta till en större ponny snart?:)

Senast ändrad av en moderator:

Tja.. jag tycker nog att även om det är barnens ponnyer så är ansvaret ytterst ditt och din sambos.. ingen bra idé att lägga ett så stort totalansvar på barn (jag har själv fyra barn och vi har hästar och ponnyer)...:)

....:rofl:

Efter det jag har läst tycker jag att det verkar förnuftigt. Tycker inte alls det är för tidigt att ge dom det stora ansvaret som dom fått. Då lär dom ju sig vad det innebär. Det lär ju inte bli mindre jobbigt för att dom bara blir nåt år äldre. Det är ett jättebra sätt att växa på och lära sig ta ansvar. Dom kommer nog troligen inte att tröttna och skulle dom göra det så är det ju så. Då kan man ju sluta med hästar ett tag å se om suget kommer tillbaka!

svarar åt mig själv :crazy:

men nå i alla fulla fall så ska jag tacka er för kloka tankar och givetvis råd

jag och sambon har diskuterat kring detta och även tagit upp detta med ungarna i fråga.

i och med att jag jobbar innom vården och min sambo driver åker i och dessutom själv så har ungarna anpassat sina kompisvister till våra arbetstider och lediga dagar och det ville dom fortsätta att göra, även kunna ta hem en kompis efter skolan och att mamma eller pappa kan skjutsa hem kompisen i fall inte föräldrarna kan hämta så det blev inga bestämda dagar för kompisar.

stallet och hästarna+ shettisen fortsatt som vanligt mamma mockar åt shettisen och gör klart allt i stallet och flickorna med hjälp av sambon plockar in hästarna, det kvällar mamma är på jobbet.

"stora flickan" kunnde tänka sig att låta mamma mockat åt shettisen på heltid MEN där gick min gräns så vi kompromissade men ovanstående altentiv.
"mellan flickan" ville hjälpa till med mockning.

motion av shettisen i någon form även borstning mm dom dagarna i veckan inte mamma jobbar kväll, även söndagar då det är barnverksamhet i pingstkyrkan, eller då dom är på besök hos mormor och morfar.

ja vad tror ni :confused:

Det låter väl vettigt!

Det låter som om barnen fortfarande har krav på sig, och att de varken blir curlade eller kvävda. De har uppgifter att göra, men uppgifter som är rimliga och överkomliga.

Läs gärna ansk:s svar här ovan extra noga. Jag tycker att hon har resonerat och planerat hästeriet föredömligt för sin dotter! :bow:

Hur vi ställer oss till detta kompis / häst var frågan. Ett ärligt svar kommer här. Barnen gör ingeting om de inte vill. De har en häst som de kan rida på, men det är jag o maken som betalat alltså vårt ansvar (så anser vi) Jag tycker det är viktigare att de leker och när de rider får de göra iordning före och efter men de rider aldrig ut utan mig eller maken. (de får inte) Mockar har de aldrig gjort och jag har aldrig bett dem, gör det så tidigt på morgonen så de sover då. De blandar däremot gärna betfor och utfodrar, de ger ofta lunch om jag inte kommit hem från skolan innan dem. Men något ansvar har de inte alls och barnen är 11, 10 och 8 år.

vi har ju pratat i de banorna att tjejerna ska till sommaren få en större ponny och shettisen ska ut på foder MEN då ska man kunna sköta shettisen först ( mocka rida mm) och det har dom ju visat prov på

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka