barn egen häst och alla dessa kompisar

Sv: barn egen häst och alla dessa kompisar

Hur vi ställer oss till detta kompis / häst var frågan. Ett ärligt svar kommer här. Barnen gör ingeting om de inte vill. De har en häst som de kan rida på, men det är jag o maken som betalat alltså vårt ansvar (så anser vi) Jag tycker det är viktigare att de leker och när de rider får de göra iordning före och efter men de rider aldrig ut utan mig eller maken. (de får inte) Mockar har de aldrig gjort och jag har aldrig bett dem, gör det så tidigt på morgonen så de sover då. De blandar däremot gärna betfor och utfodrar, de ger ofta lunch om jag inte kommit hem från skolan innan dem. Men något ansvar har de inte alls och barnen är 11, 10 och 8 år.

men då måste jag fråga HUR ofta rider som och tar handom ponnyn, är dom med dig ute i stallet frivilligt eller måste du "dra" ungarna dit :confused:

Hur vi ställer oss till detta kompis / häst var frågan. Ett ärligt svar kommer här. Barnen gör ingeting om de inte vill. De har en häst som de kan rida på, men det är jag o maken som betalat alltså vårt ansvar (så anser vi) Jag tycker det är viktigare att de leker och när de rider får de göra iordning före och efter men de rider aldrig ut utan mig eller maken. (de får inte) Mockar har de aldrig gjort och jag har aldrig bett dem, gör det så tidigt på morgonen så de sover då. De blandar däremot gärna betfor och utfodrar, de ger ofta lunch om jag inte kommit hem från skolan innan dem. Men något ansvar har de inte alls och barnen är 11, 10 och 8 år.

Låter som ungefär som jag hade det, förutom att det som sagt fanns vissa obligatoriska uppgifter såsom höbärgningen och när alla bäddar (inkl kornas) skulle ut på våren.

Och något jag saknar i tråden är nyans. Attd et inte hela tiden förutsätts att barn som har det som ovan blir bortskämda, hemska, ouppfostrade elakingar som ser sina föräldrar som slavar och fräser åt dem. Det behöver inte bli så, och OM det blir så sitter det inte i att de inte haft så höga krav på hästeriet, utan uppfostran i stort.

Hej!
Har inte läst alla inlägg men delar med mig av mina erfarenheter ändå:

Mina flickor är 10 och snart 14 år.
Den minsta fick sin första egna häst då hon var 5 år.

Jag är mycket noga med att mina barn har ett väl fungerande nätverk av kompisar utanför hästeriet. Gärna något ytterligare intresse som inte är alltför tidskrävande, men ändå ger dem spelrum att syssla med något annat imellanåt samt umgås med kompisar.
Vi har våra hästar hemma (men åker på träningar varje vecka) så den sociala biten måste de få på annat sätt.

Som läget är nu, så tar skolan mycket tid för hon som snart är 14, men i stort tar hon hand om sin ponny helt själv. (rider, mockar osv alltså det som rör just hennes häst)
Hon som är 10 är även hon väldigt duktig för sin ålder, men henne hjälper jag med hästen kanske varannan dag ungefär.
Kompisar är viktiga och jag vill inte isolera mina flickor här hemma med en massa jobb. Jag vill att de även sysslar med annat på fritiden.

Vi delar på helgen: Ena dagen släpper jag ut och den andra släpper flickorna ut. Då är det hon som är 14 som mestadels gör jobbet, men hon som är 10 är med och hjälper till för att ta sitt ansvar. På så vis får vi varsin sovmorgon!
Jag tar alltid in dem på kvällen samt släpper oftast ut på vardagarna.

Man måste inse att man inte kan lägga något som helst ansvar på så små barn. Fram till 10-årsålder krävs full uppbackning av föräldrar tycker jag. (Inte full service)
Däremot kan man ge dem ett lite enklare ansvar, att ta hand om lite lättare sysslor i stallet. Kanske inte så mycket grovgöra utan mer sådant som de lätt kan göra själv och på så vis känner sig viktiga och delaktiga i skötseln av hästarna.
Att man har TILLSAMMANS med barnen kommit fram till vem som gör vad vilka dagar osv. Viktigt att de är med och fattar beslut angående detta, för då är de mer villiga att följa det de varit med och bestämt.
Att ställa för höga krav på dem i den åldern är som att hjälpa dem att tröttna helt på hästeriet.

Allt är en balansgång och jag tror inte att så små barn som dina är ska ha alltför stora krav på sig. Barn vet inte då de är små, vad det innebär att sköta en häst själv och det är upp till oss vuxna att ge dem en lagom dos av det och se till att de får en lagom balansgång mellan häst, kompisar mm.

Det behöver kanske inte mätas i hur mycket arbete barnen utför i sitt hästägande, utan mer hur mycket de UPPLEVER att de gör och har ansvar över!

Personligen hade jag nog haft som krav på 9 åring att ponny motionerades regelbundet iaf 3-4 gånger i veckan. Dessa dagar ingår borstning, mockning mm i barnets uppgifter. Resten av tiden är upp till barnet, vill den vara i stallet och hålla på med hästen, jättebra. Vill den vara med kompisar, är det också jättebra.
Jag som förälder sköter restrerande markservice. Med stigande ålder så ökar även kravet. En 12 åring bör kanske motionera hästen 4 gånger i veckan och sen även hjälpa till med tec morgonfodring eller liknande. En 15 åring har sen hela ansvaret för hästen tex.

Såg sedan att du redan skrivit ungefär så som vi har det!:)

Jag fick min första ponny när jag var 8 år. Mina föräldrar hade aldrig haft häst och mamma var hästrädd! Dock hade vi bekanta som kunde hästar och jag red lektion med min ponny en dag i veckan.

Från dag 1 så gjorde jag ALLT åt min häst själv, men jag spelade även fotboll tre dagar i veckan i lite äldre år. Sov jag borta gjorde jag hästen på kvällen eller innan ajg åkte bort. Var de så att jag var sjuk så jag inte gick till skolan kanske de mocka åt mig men i de flesta fall mockade jag även när jag va sjuk (om jag inte var dödssjuk vill säga).

Om de var kalas/något medskolan eller liknande hjälpte mamma och pappa mig om de behödes, men i de flesta fall tog jagh and om hästen innan eller efter.

I högstadiet hade jag inte så många kompisar jag umgicks med då jag red elelr spela fotboll hela tiden. Dock var jag ju rätt nöjd med det.

Tycker att mina "stränga" föräldrar gjorde de ända rätta, de va jag som ville ha häst inte dem..var de tvungna att hjälpa till gjorde dem de. Dock är de ju lite skillnad nu när du som förälder också har häst men ni kan säkert komma överrens om att de får mocka en dag i veckan åt alla hästar eftersomd e var bort tre dagar..(?)

Väljer man häst väljer man ju mindre fritid med andra och jag antar att de har kompisar som är med dem i stallet ibland och att de går på kalas och andra aktiviteter om de vill utan en massa gnäll, för de ända som jag tycker är fel är "men du har ju häst, nä de kan du inte!" utran säg då bara att de är okej om de åker bort men då kan de ju mocka åt dina hästar en annan dag..inga sura (eller klagande) miner bara :)

Det där är ju så svårt att veta när man ska dra gränsen. Min dotter som är 6 år har haft sin shettis i två år. Hon får rida hur mycket hon vill men vill hon inte så behöver hon inte.Hon är alltid med och gör iordning ponnyn innan men ibland så sadöar jag av osv. om hon vill göra annat. Pållarna går på lösdrift och jag sköter all mockning. ibalnd följer hon med ut. Det viktigaste för mig är att hon tycker att det är roligt när hon är så här liten men till sommaren kommer jag att ställa krav på henne att sköta ponnyn före och efter. Känns som om man får uttöka lite i taget för att inte döda intresset.

Jag håller med dig att kompisarna är superviktiga och att de absolut bör få träffa sina vänner. Du kan väl prata med dina barn och tala om att du hjälper dem denna gång men att det inte ska bli någon vana att de "slipper"? Man kan alltid göra undantag men det kan ju vara bra för dem att veta att det just bara är ett undantag. Barn är så kloka och pratar man med dem och förklarar så brukar de vara förståndiga och förstå.

Jag förstår inte problemet?

Ni har tre hästar, två stora och en shettis?

Du hinner med dina två men kan inte ta hand om shettisen vissa dagar när flickorna ska på kalas/är borta på annat?

Är man 9-10 år ska man inte ha ansvar dygnet runt tycker jag, det är upp till dig som förrälder.
Har du inte tid med shettisen så gör dig av med den då?

När flickorna blir lite äldre kan man ställa mer krav om dom fortfarande är hästintresserade...

Nu har jag inte orkat läsa alla inläggen ordentligt men jag måste säga att jag tycker dina ungar verkar superduktiga!!! När jag var i den ålderna tog jag inte alls lika mkt ansvar i stallet. Det är väldigt ansvarsfullt att ta hand om sin häst själv i den ålderna och dessutom hjälpa till att ta dina hästar när du inte kan. Jag FICK inte ta så mkt ansvar och hade inte heller fixat det i den åldern. Jag växte upp och blev ändå en ansvarsfull hästägare så jag tycker att dina ungar är väl värda lite ledigt från hästarna nån helg om de vill umgås med vänner. Var glad för att du har så duktiga barn, de flesta ungar jag känner tar inte ens hand om sin egen häst alla dagar i veckan. Om de dessutom alltid måsta ta ansvar så kanske de tappar intresset till slut. När de är äldra kan du ställa mer krav om de vill ha kvar hästen. Men som sagt så är jag grymt imponerad av dina barn, stor eloge till dig som lyckats uppfostra dem så bra!!!:bow:

Jag tycker att dina små tjejer verkar duktiga i stallet och med hästarna och tar så mkt ansvar man kan begära i den åldern. Om dom skulle glömma eller känna motstånd någon gång ibland är inte hela världen heller utan mest normalt i den åldern tror jag. Kul för dom med en morot i form av en lite större ponny framöver om dom sköter sig. Min tjej fick börja träna för tränare och tävla lite smått efter ett år, då hon var 10 år. Hon ville hoppa men inte ponnyn på tävling åtminstone. Det blev dressyr (med framgång) innan vi sålde den och nu har hon en c-ponny som hoppar som värsta raket. Alla undrar om jag inte blir rädd när det går så fort men jag är lugn för dottern lärde sig sitta kvar på b-ponnyn som jämt vägrade. Den här ponnyn vägrar väldigt sällan och dom har hur roligt som helst ihop och har redan vunnit ganska mycket faktiskt.

Men jag förstod inte hur många kvällar i veckan du arbetar? Har flickorna någon helt hästfri dag?

mina flickor har ju en egen shettis som dom tar handom med hjälp av mig och sambon.
flickorna sköter det mesta kring hästan och sköter även min stora hästar dom kvällarna jag jobbar.

vi bor i en utby och mina två flickor är dom enda i barnen i den åldersgruppen i byn.

i och med att kommunicationerna och även mitt och sambon jobb är sådana så har kompisbesöken ( logistikfrirman) legat på is och flickorna har tycket att det räckt med skolan och även då pingstkyrkans barnverksamhet och stallet.

men nu har då kompisarna börjat bli intresanta, jag har dom gångerna det varit kalasa och dylikt gjort så att jag skött insläppet av pållarna och flickorna har då i gengäld hjälpt till dom gångerna jag varit på jobbet.

men i morgon ska flickorna på besök hos en kompis och på lördag så skulle dom på något kalas och på söndag är det barnverksamhet i pingstkyrkan, vilket innebär att stallsysslorna glöms bort

så då ställer jag frågan ut i forumet
hur går ni till väga gällande egen häst/ ponny kompisar mm :confused:
Ponnyn och hästen är DIT ansvar inte barnens.

Jag tycker att dina små tjejer verkar duktiga i stallet och med hästarna och tar så mkt ansvar man kan begära i den åldern. Om dom skulle glömma eller känna motstånd någon gång ibland är inte hela världen heller utan mest normalt i den åldern tror jag. Kul för dom med en morot i form av en lite större ponny framöver om dom sköter sig. Min tjej fick börja träna för tränare och tävla lite smått efter ett år, då hon var 10 år. Hon ville hoppa men inte ponnyn på tävling åtminstone. Det blev dressyr (med framgång) innan vi sålde den och nu har hon en c-ponny som hoppar som värsta raket. Alla undrar om jag inte blir rädd när det går så fort men jag är lugn för dottern lärde sig sitta kvar på b-ponnyn som jämt vägrade. Den här ponnyn vägrar väldigt sällan och dom har hur roligt som helst ihop och har redan vunnit ganska mycket faktiskt.

Men jag förstod inte hur många kvällar i veckan du arbetar? Har flickorna någon helt hästfri dag?

jag jobbar ungefär 1-3 kvällar i veckan beroende på i fall jag jobbar helgen, men som max 3 kvällar
dom har söndag som hästfridag och lördagar ibland i fall dom då inte vill rida på dagen då det är ljust.

Senast ändrad av en moderator:

Barn måste ju få umgås med vänner. Skaffar föräldrar häst åt barn så måste föräldrarna vara medvetna om att man inte kan lägga ansvaret på barnen förrens de är lite äldre.
Hade ni bott i stan så hade deras sociala behov kanske kunnat tillfredställas i stallet. Men att bara träffa vänner i skolan och i kyrkan på söndagar är rätt lite.

Håller med helt och hållet:bow::bow::bow:

Tror även att om de inte får tillräckligt med socialkontakt och om flickorna känner att hästen hindrar dom från att göra vissa saker som deras kompisar gör så är risken stor att intresset kommer att svalna.

Nu så har mina barn inte egen häst/ponny än och ska få vänta några år till, jag skulle gärna köpa en ponny till mina barn bara jag visste att dom var tillräckigt intresserad. Min dotter som blir 8 brukar följa med mig till stallet ganska ofta och hjälpa till med intagnin, utsläpp, mockning och utfodring. Och de gånger min häst är relativt lugn så skrittar hon honom före och efter jag har ridit, tycker att det räcker för henne ett tag till har lovat henne att om hon fortsätter att följa med så ska hon få ha sommar häst i år och när hon lärt sig rida bättre så ska hon få överta min häst. Då han kommer att vara suverän för henne om någor år, han har mycket att lära henne.

Jag har haft häst till och från sen 4 års åldern och till och med jag var 14 år så mockade morfar, släppteut, tog in och utfodrade ponnyn åt mig. Dom tyckte det var viktigare att jag la min tid på läxorna i stället. Jag var i stallet ca 2,5- 3 timmar i alla fall. Så jag var nog bortskämd. Sedan 14 års åldern har jag dock mockat själv och delat på ut och in + utfodrning med andra inhyrda hästägare, och nu de senaste 5 åren så tar jag hand om dem själv eftersom vi har eget stall med tre hästar fast jag äger bara 2 av dem fast jag gör allt åt den tredje hästen också. Är jag sjuk eller om min sambo känner för att vara snäll mot mig när jag blir sen hem från jobbet så hjälper han mig med hästarna vilket han absolut inte behöver. Så trots jag var bortskämd så lärde jag mig att ta ansvar för hästarna.

mina flickor har ju en egen shettis som dom tar handom med hjälp av mig och sambon.
flickorna sköter det mesta kring hästan och sköter även min stora hästar dom kvällarna jag jobbar.

vi bor i en utby och mina två flickor är dom enda i barnen i den åldersgruppen i byn.

i och med att kommunicationerna och även mitt och sambon jobb är sådana så har kompisbesöken ( logistikfrirman) legat på is och flickorna har tycket att det räckt med skolan och även då pingstkyrkans barnverksamhet och stallet.

men nu har då kompisarna börjat bli intresanta, jag har dom gångerna det varit kalasa och dylikt gjort så att jag skött insläppet av pållarna och flickorna har då i gengäld hjälpt till dom gångerna jag varit på jobbet.

men i morgon ska flickorna på besök hos en kompis och på lördag så skulle dom på något kalas och på söndag är det barnverksamhet i pingstkyrkan, vilket innebär att stallsysslorna glöms bort

så då ställer jag frågan ut i forumet
hur går ni till väga gällande egen häst/ ponny kompisar mm :confused:

Jag tycker det är superviktigt att få gå på kalas och allt sånt som rör klasskopisarna. De bor redan avsides så de umgås mindre med sina kompisar än "normalt". Om de ställer upp och fixar extra med hästarna när du jobbar skulle jag vara nöjd. Vet själv hur det kunde förta lite av glädjen om mamma var för tjatig om hästarna. Man ville ju förstås åka dit, men var det något som i min värlrld var jätteviktigt att göra istället (som kalas o sånt) så blev man ju ledsen om man inte kunde. Om barnen är med på att man kan ´byta tjänster med varandra är det ju inga problem. Om hästarna hela tiden är ett hinder för att göra saker som är jätteviktiga för dem kommer de nog tröttna snart när de blir äldre.

Sedan växer ju faktist vissa ifårn hästlivet...:(

Senast ändrad:

men då måste jag fråga HUR ofta rider som och tar handom ponnyn, är dom med dig ute i stallet frivilligt eller måste du "dra" ungarna dit :confused:

Hej. Har pluggat för en tenta och faktiskt inte vart på tråden, men nu kommer svaret från mig.
Barnen har varsin "fast" riddag i veckan, (må, ti, on) torsdag och fredag är det aktiviteter hela kvällarna. Då kan inte barnen rida eftersom de är på ridskolan, scouter och danskolan. Så då tränar/rider/promenerar vid hand, jag eller maken en av dagarna. På helgen så varvas de om ridningen men alla vill gärna rida. De är i stallet frivilligt och de (läs M) ger dem i regel mat på lunch eftersom han ofta kommer hem först. De putsar träns och sadel utan att jag ber dem och fixar betfor osv. Men de måste inte, de gör det för att de tycker det är kul och så anser vi att det ska vara.

Låter som ungefär som jag hade det, förutom att det som sagt fanns vissa obligatoriska uppgifter såsom höbärgningen och när alla bäddar (inkl kornas) skulle ut på våren.

Och något jag saknar i tråden är nyans. Attd et inte hela tiden förutsätts att barn som har det som ovan blir bortskämda, hemska, ouppfostrade elakingar som ser sina föräldrar som slavar och fräser åt dem. Det behöver inte bli så, och OM det blir så sitter det inte i att de inte haft så höga krav på hästeriet, utan uppfostran i stort.

HÅller med dig. det pratas mycket om krav och dylikt men sällan om helheten runt barn och ungdomar idag. Visst ska det finnas krav som är avsedda efter barns ålder MEN det ska oxå finnas en frihet och möjlighet.

Hej. Har pluggat för en tenta och faktiskt inte vart på tråden, men nu kommer svaret från mig.
Barnen har varsin "fast" riddag i veckan, (må, ti, on) torsdag och fredag är det aktiviteter hela kvällarna. Då kan inte barnen rida eftersom de är på ridskolan, scouter och danskolan. Så då tränar/rider/promenerar vid hand, jag eller maken en av dagarna. På helgen så varvas de om ridningen men alla vill gärna rida. De är i stallet frivilligt och de (läs M) ger dem i regel mat på lunch eftersom han ofta kommer hem först. De putsar träns och sadel utan att jag ber dem och fixar betfor osv. Men de måste inte, de gör det för att de tycker det är kul och så anser vi att det ska vara.

Ha ha jag ska förtydliga mig. De har en fast riddag eftersom de vill ut och rida och vara med hästen. Altså är det med helt frivilligt och jag behöver inte be eller dra dem ut i stallet. De skulle helst va mer med hästen men eftersom de är tre så blir det ju max 2 dagar i veckan per barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka