barn egen häst och alla dessa kompisar

V

vickis-pajala

mina flickor har ju en egen shettis som dom tar handom med hjälp av mig och sambon.
flickorna sköter det mesta kring hästan och sköter även min stora hästar dom kvällarna jag jobbar.

vi bor i en utby och mina två flickor är dom enda i barnen i den åldersgruppen i byn.

i och med att kommunicationerna och även mitt och sambon jobb är sådana så har kompisbesöken ( logistikfrirman) legat på is och flickorna har tycket att det räckt med skolan och även då pingstkyrkans barnverksamhet och stallet.

men nu har då kompisarna börjat bli intresanta, jag har dom gångerna det varit kalasa och dylikt gjort så att jag skött insläppet av pållarna och flickorna har då i gengäld hjälpt till dom gångerna jag varit på jobbet.

men i morgon ska flickorna på besök hos en kompis och på lördag så skulle dom på något kalas och på söndag är det barnverksamhet i pingstkyrkan, vilket innebär att stallsysslorna glöms bort

så då ställer jag frågan ut i forumet
hur går ni till väga gällande egen häst/ ponny kompisar mm :confused:

Sv: barn egen häst och alla dessa kompisar

Min lilleman är för liten för att ha sådana problem så jag utgår från min egen barndom.
Fick ponny när jag var tio.
Skötte allt själv utom fodring/utsläpp på morgonen.
Skötte alltid ponnyn före eller efter jag varit hos någon kompis, blev ju lättare ju längre mot sommaren det var.
Pappa tog bara mockning/insläpp/fodring om jag var så dålig att jag inte var i skolan.

I ditt fall hade jag låtit barnen komma undan om dom skött hästarna på helgen för dom är väl inte borta hela dagen? Insläpp kan du väl hjälpa dom med.
Hade det varit mina barn så hade jag kanske sagt att dom kan "komma undan" en eller två gånger i veckan så dom kan ha ett annat liv också. Men blir det mer så får ni se över om dom verkligen vill ha häst.
Jag vet ju hur jag hade valt!

Hur gamla är flickorna? Upp tills jag var 9 - 10 år hade ja inga som helst krav på 'stallservice', att rida etc. Däremot så skulle jag rida skulle jag sköta dem innan/efter med. Men fanns inget tvång kring hästeriet.

Sen när jag blev lite äldre blev det mer mitt ansvar, men fortfarande inget problam att åka på kalas/aktiviteter.

Min dotter har alltid hjälpt till med fodring o utsläpp på morgonen. Har fixat maten till hästarna o tagit hand om mockning på helger och minst 2 dagar i veckan. Hon har hjälpt till med insläpp o kvälls fodring alla dagar hon är hemma. Hon har haft häst sedan hon var 4 år. Tror att de måste veta från början att det inte bara är roligt m hästarna. Dottern är idag 13 år o tar idag hand om mina boxar/hästar också på helgerna som tack för att jag tar hand om hennes när hon är m kompisar.:love:

Hur gamla är barnen? Men nästan oavsett så anser jag att kompisar är otroligt viktiga för barn och att man som förälder måste förska underlätta det sociala spelet så mycket som möjligt...
Ni kan kanske prata lite med barnen om vad de tycker är rimliga lösningar? De kanske hinner släppa ut och mocka innan de åker på kalas osv? Vem var det som ville ha hästen från början?

Hur gamla är barnen? Men nästan oavsett så anser jag att kompisar är otroligt viktiga för barn och att man som förälder måste förska underlätta det sociala spelet så mycket som möjligt...
Ni kan kanske prata lite med barnen om vad de tycker är rimliga lösningar? De kanske hinner släppa ut och mocka innan de åker på kalas osv? Vem var det som ville ha hästen från början?

flickorna är 9 och 10 år
i och med att jag är så morgonpigg så släpper jag ut hästarna vid 05:00 alla dagar och mockar åt dom två stora hästarna och på eftermiddagen så får då tjejerna mocka rida och sköta hästan, jag och sambon har pratat i dom banorna att har man häst så måste man sköta hästan, shettisen kom hit på prommiserna att min stora hästa skulle få sällskap och även att flickorna var hästintresserade och ville ha en egen ponny i och med att vi har ganska långa avstånd till andra aktiviteter.
flickorna har tycket det varit en bra dela att jag sköter deras hästa då det är tex barnverksamheten i pingstkyrkan på söndgar och även då det har varit kalas, eller att dom varit en helg hos mormor och morfar, då har dom skött insläpp av alla hästar då jag jobbat eftermiddag.

Barn måste ju få umgås med vänner. Skaffar föräldrar häst åt barn så måste föräldrarna vara medvetna om att man inte kan lägga ansvaret på barnen förrens de är lite äldre.
Hade ni bott i stan så hade deras sociala behov kanske kunnat tillfredställas i stallet. Men att bara träffa vänner i skolan och i kyrkan på söndagar är rätt lite.

Men jag förstår inte problemet? De ska till en kompis idag, hinner de inte mocka på kvällen? Eller kommer de hem för sent för det? Och kalas på lördagen, det lär de väl oxå hinna sköta om hästen före eller efter? Och samma sak på söndagen ,det är väl inga helttidssysselsättningar? Att det sen kanske inte blir flera timmar i stallet och en massa ridning men det är väl ett annat problem?

Att en 9 och 10 åring har glömt bort något känns som ett ganska naturligt beteende, det är då man som förälder får lov att påminna och diskutera hur det ska lösas. Att förvänta sig att de ska avstå från att träffa kompisar för att sköta hästen känns lite hårt.

Min äldsta är "bara" 5,5 år och redan då är kompisarna otroligt viktiga för henne, och jag skulle inte vilja hindra henne från att bygga ut sitt nätverk, själv bodde jag på landet som liten och hade svårt att träffa kompisar och för mig innebar det att jag hamnade utaför i skolan. Så det vill jag att mina barn ska slippa så långt det är möjligt och skjutsar istället.

Barn måste ju få umgås med vänner. Skaffar föräldrar häst åt barn så måste föräldrarna vara medvetna om att man inte kan lägga ansvaret på barnen förrens de är lite äldre.
Hade ni bott i stan så hade deras sociala behov kanske kunnat tillfredställas i stallet. Men att bara träffa vänner i skolan och i kyrkan på söndagar är rätt lite.

jo det håller jeg med om att för barnen är kompisrelationerna jätte viktiga, men sedan anser jag oxå som mamma att man kan inte bara "dra iväg" och umgås med vänner var och varannan dag och skita i häst och bara hålla på med hästen när det är roligt, för då ska man inte heller ha häst.

nej jag lägger inte allt ansvar på barnen för det är ändå barn det handlar om men någonstans går oxå gränsen

Men jag förstår inte problemet? De ska till en kompis idag, hinner de inte mocka på kvällen? Eller kommer de hem för sent för det? Och kalas på lördagen, det lär de väl oxå hinna sköta om hästen före eller efter? Och samma sak på söndagen ,det är väl inga helttidssysselsättningar? Att det sen kanske inte blir flera timmar i stallet och en massa ridning men det är väl ett annat problem?

Att en 9 och 10 åring har glömt bort något känns som ett ganska naturligt beteende, det är då man som förälder får lov att påminna och diskutera hur det ska lösas. Att förvänta sig att de ska avstå från att träffa kompisar för att sköta hästen känns lite hårt.

Min äldsta är "bara" 5,5 år och redan då är kompisarna otroligt viktiga för henne, och jag skulle inte vilja hindra henne från att bygga ut sitt nätverk, själv bodde jag på landet som liten och hade svårt att träffa kompisar och för mig innebar det att jag hamnade utaför i skolan. Så det vill jag att mina barn ska slippa så långt det är möjligt och skjutsar istället.

nej jag ser det inte som ett problem heller. utan mer nyfiken på hur andra föräldrar får det att gå ihop.

idag efter skolan så följer flickorna med sin kompis hem, (annars så åker dom ju med skolbussen hem) mormor hämtar dom från kompisen och sedan så ska dom sova hos mormor för att gå på kalas i morgon, på lördag eftermiddag kommer dom hem och då hjälper dom mig i stallet, sedan hinner dom ju på söndagen rida och greja innan det är dags för pingstkyrkan.

jag tycker inte heller att man ska hindra dom från att träffa kompisar i och med att det socialanätverket är jätte viktigt och jag ställer jätte gärna upp och ansvara för skjutsning till och från allt möjligt

men det jag kan som förälder ställa mig frågande precis som jag skrev i tidigare inlägg att vart ska man dra gränsen :confused:

Jag valde att inte köpa en egen häst till min dotter. Däremot hade jag häst som hon fick låna. De dagar hon var i stallet och red hade hon fulla ansvaret i skötseln kring hästen, inte annars. Hon köpte en egen när jag flyttade och tog mina med mig...men då hade hon egen inkomst och ansvar från början;)

Syrran köpte en fin ponny åt hennes dotter och när kompisarna började ta över lät hon ponnyn stå på ridskolan. Dottern red då 1-2 ggr i veckan och ridskolan nyttjade hästen till lektionsverksamheten. Till slut såldes hästen till en av flickorna på ridskolan.

Det är väldigt viktigt med den sociala biten med kompisar och andra aktiviteter. Kanske det finns en ridskola i närheten där tjejerna kan komma vissa fasta dagar och ha ansvaret och resten av tiden tas hästen om hand av ridskolan? Det ger ju utrymme för att utvecklas åt alla håll...

Jag gå upp vid 5-tiden var morgon, undantag vissa dagar då jag ej jobbar fm, jag släpper ut hästarna och mockar då och jag skulle aldrig få för mig att lämna en ynka box till mitt/mina barn.. Det finns inte i min värld liksom.. Och att låta en 9 åring o 10-åring ta ansvar o släppa in mina stora hästar, NEVER !!

Jag skulle låta de hjälpa till med mockning m.m. på helgerna och ska de iväg nån helg då o då, låt de åka, en box mer elller mindre är väl en piss i nilen, anser jag.

Hmmm... detta är svårt. Har själv en dotter på 5 år och en dotter på 8 år. De har en a-ponny resp en b-ponny. Jag tycker inte att de är stora nog att ta något som helst ansvar för hästarna. De får hjälpa till att ta in och ut dem ur hagen, mocka och fodra OM de vill - men jag tvingar inte. Tycker att de är så små ännu, att det skall vara lustfyllt med hästarna och inga krav. Hellre det än att de tröttnar. De får rida om och när de vill. B-ponnyn har även en lite äldre medryttare, så att hon får den motion hon behöver ändå. Vill barnen hellre vara med kompisar, så får de vara det. Jag kör dem, om det behövs. De måste få vara med kompisar även om vi bor på landet - anser jag. Jag har sagt att när de blir lite större så kommer jag att ställa större krav, då får de själva ta hand om hästarna lite mer än idag.

Jag gå upp vid 5-tiden var morgon, undantag vissa dagar då jag ej jobbar fm, jag släpper ut hästarna och mockar då och jag skulle aldrig få för mig att lämna en ynka box till mitt/mina barn.. Det finns inte i min värld liksom.. Och att låta en 9 åring o 10-åring ta ansvar o släppa in mina stora hästar, NEVER !!

Jag skulle låta de hjälpa till med mockning m.m. på helgerna och ska de iväg nån helg då o då, låt de åka, en box mer elller mindre är väl en piss i nilen, anser jag.

varför skulle jag inte låta mina barn med hjälp av min sambo släppa in dom två stora hästarna+ shettisen de kvällarna jag jobbar handlar om 1-2 kvällar i veckan :confused:

nej jag tycker inte heller det är en stor grej att mocka en shettisbox tar 10 min extra gör mig ingenting

men jag anser fortfarande att har man skaffat häst så har man och hästen innebär att man åttagit sig ett ansvar, hästen/ponnyn är ingen leksak man ställer i stallet eller hagen och plockar fram då man tycker det är roligt, även om det är jag som betalt kusen och även om jag är ytterstansvarig som förälder att både barn och hästar mår bra och kan umgås på lika prommisser.

men jag anser fortfarande att har man skaffat häst så har man och hästen innebär att man åttagit sig ett ansvar, hästen/ponnyn är ingen leksak man ställer i stallet eller hagen och plockar fram då man tycker det är roligt, även om det är jag som betalt kusen och även om jag är ytterstansvarig som förälder att både barn och hästar mår bra och kan umgås på lika prommisser.

Där håller jag med dig när det kommer till äldre barn. Det kravet skulle jag kanske sätta på en 12 åring och uppåt. Barn under det skulle ha hästen för att det är skoj utan större krav. Annars är risken stor att det tröttnar.

Jag skulle vakta som en hök på att mina barn fick de sociala realtioner de behöver då jag som förälder valt att bosätta mig i en by där de är ensamma i sin åldersgrupp. Absolut inte pracka på dem dåligt samvete för att de inte hinner med stallsysslor de dagar det är aktiviteter och kalas. Huvudsaken är att de sköter om hästen de dagar de ska rida.
På dig tycker jag att det låter som att dina flickor ÄR ansvarsfulla, har man som förälder valt att skaffa häst till barnen (en anledning var väl även sällskap åt den stora hästen) så måste man acceptera att de inte har samma ansvar som en vuxen utan endast ett delansvar som varierar med övriga aktiviteter i livet.
Så låt du dina barn få åka på kalas och sova hos mormor utan något dåligt samvete för hästen!

varför skulle jag inte låta mina barn med hjälp av min sambo släppa in dom två stora hästarna+ shettisen de kvällarna jag jobbar handlar om 1-2 kvällar i veckan :confused:

OK, det är stor skillnad tycker jag, att släppa in de själva eller släppa in de med hjälp av sambon. Jag läste igenom dina inlägg, men hittade inte att det stod att de tog in de med hjälp av sambon.

Det stämmer MEN jag tycker det är för tidigt att kräva allt detta till fullo när barnen bara är 9 år och 10 år. Jag får en liten känsla av att du kanske är lite för hmm sträng mot dina barn, allderles för tidigt.

Där håller jag med dig när det kommer till äldre barn. Det kravet skulle jag kanske sätta på en 12 åring och uppåt. Barn under det skulle ha hästen för att det är skoj utan större krav. Annars är risken stor att det tröttnar.

Fast varför ska dom bara göra det roliga? Att ha häst är inte bara ridning, utan det är allt runt omkring,
Om du skött all markservice åt ditt barn, tror du att dom vid 12 års ålder hux flux bara göra det jobbiga o tråkiga per automatik, då om annat kommer dom verkligen att tröttna.

Nej så fort dom får häst ska dom givetvis hjälpa till med allt efter förmåga.

Jag har sett alldeles för många exempel på föräldrar som sliter som idioter med mockning och även sadling, medan en ung o stark o trumpen 13 åring står bredvid o slänger ur sig dumma kommentarer.

Det är ju en balansgång, varken curla eller vara för sträng. Men att sätta för stora krav på ett litet barn är ett bra sätt att döda hästintresset..

Fast varför ska dom bara göra det roliga? Att ha häst är inte bara ridning, utan det är allt runt omkring,
Om du skött all markservice åt ditt barn, tror du att dom vid 12 års ålder hux flux bara göra det jobbiga o tråkiga per automatik, då om annat kommer dom verkligen att tröttna.

Nej så fort dom får häst ska dom givetvis hjälpa till med allt efter förmåga.

Jag har sett alldeles för många exempel på föräldrar som sliter som idioter med mockning och även sadling, medan en ung o stark o trumpen 13 åring står bredvid o slänger ur sig dumma kommentarer.

:bow::bow::bow:
101010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka