Barn, buss, bälte

dee79

Trådstartare
Jag funderar på vad det finns för lagstiftning runt barn i buss med bälte.

För bilar gäller ju att barn under 130 (135?)cm ska sitta i någon typ av skydd, kudde, stol m.m.

I bussar gäller att om det finns bälte ska det användas och det finns ju oftast midjebälten.

Barn upp till 4 år rekommenderas ju att åka bakåtvänt om det går.

Så, jag funderar över detta då vår förskola anordnar resor en gång i månaden till 4H-gård i en närliggande stad, ca 25 km resa på 100-väg större delen och sen 90-60-50 i stadstrafik. Det är endast barn fyllda 3 som får följa med och minson fyller 3 senare i år. De låter barnen åka framåtvända med bälte om jag förstått saken rätt (det kom upp till diskussion då alla barnen åkte en tur för några veckor sedan, då de ville ha bilstolar till alla barn under 3 år, men inte till övriga).

Är det lagligt och är det lämpligt?

Övriga föräldrar reagerar inte nämvärt, så jag undrar om jag är en överdriven hönsmamma. Det jämförs med att ta med barnet på långdistansbussar och stadsbussar och jag förstår ju grejen, men jag åker bara bil eller tåg med mitt barn i vanliga fall.

En buss i den hastigheten och ett litet barn med bara midjebälte i en krock känns olustigt i min värld. Jag vill ju inte neka min son att följa med, men jag vill inte riskera att han dör heller.

Hur resonerar ni?
 
Sv: Barn, buss, bälte

jag hade tänkt starta en tråd om samma ämne, bra att någon annan hann före.;)

jag tycker det känns väldigt olustigt. likaså ett preblem vi nu har stött på; vår son är bara två månader, då vill de att man bara lassar in vagnen och låter barnet ligga kvar i vagnen under färden. finns det inga andra alternativ? och vad tycker andra om det?
mötte en bussschauför med en "långdistansbuss" igår, han tyckte att vagnen kunde packas in i bageageutrymmet och mitt barn kunde sitta i mitt knä!
...jag gick hem i regnet/haglet istället.
 
Sv: Barn, buss, bälte

Har sett många som låter barnet ligga kvar i vagnen, dem flesta som jag ser göra det sitter ju dock kvar vid barnet då!
Var med om en man som lämnade sin unge där och varje gång bussen svängde, så flängde barnvagnen omkring med barnet:eek:
Efter tillsägelser och eget förnuft så satte han ställde han sig vid vagnen.
Oftast finns det ju sittplats precis bredvid barnvagnen!
Jag skulle aldrig lämna min unge i barnvagnen ensam, men inte heller ta med den i knät! Bra att du gick hem!:D
 
Sv: Barn, buss, bälte

Bra fråga!

Jag åker buss ganska mycket in till stan, ca 2 mil, och har mitt barn med mig (10 mån nu). Det minst dåliga alternativet som jag ser det är att jag sätter mig på en bakåtvänd plats, tar på mig bälte och har barnet i knät.

Det går ju inte alltid och då blir det vagnen, helst med uppfällt ryggstöd och inkörd så att ryggstödet vätter framåt och står mot sätet framför.

Förmodligen skulle det inte gå alls så bra vid en krock :crazy:

Har funderat på att åka långfärdsbuss men har inte kommit fram till hur det skulle fungera. Det är svårt att ta med bilstol...
 
Sv: Barn, buss, bälte

Vi tog ju med bilstol sist, när alla barn under 3 år skulle ha det. Så ett alternativ för oss kanske är att kräva att de installerar den i alla fall tills han fyllt 4? Jag vet liksom inte riktigt vart man ska lägga ribban, men en krock i 100 km/h blir rätt jobbig oavsett. framåtvänt så lär det gå åt skogen.

Föraren kan vara jätteduktig och försiktig, men vi har mycket älg och statistiken säger att i vårt län kör 74 bilförare rattonyktra varje dag (och därtill kommer en del drogade också). Det är ju oftare medtrafikanterna som är problemet än föraren.

Det lustiga är att ingen annan har ställt frågan innan, så därför funderar jag ju på om jag är överdrivet hönsig....
 
Sv: Barn, buss, bälte

halft kl...
de gånger vi åker buss så får han ju ligga i vagnen med "ryggen" framåt och givetvis sitter/står jag eller sambo vid vagnen. men tycker ändå det känns så olustigt att det inte är säkrare... nu åker vi iofs inga längre turer, bara från huset till centrum ca. 3 km, de gånger vi inte går. men ska vi längre resor så vill jag inte åka buss utan v'äljer tåg.'

men jag skulle aldrig åka buss med barnet bara i knät när han är så liten. ev med ett äldre barn kan man nog göra så som saraXX sa, bakåtvänt säte med barnet i knät.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
905
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 242
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp